2011 pratade vi mobil ehandel. 2012 händer det.

Mobil trafik till www.billigaarbetsklader.se 2011

Mobil trafik till www.billigaarbetsklader.se 2011

2011 pratade vi mycket om mobilhandel. 2012 händer det. Bara på de senaste fyra månaderna (totalt aug-nov) har mobilbesöken i min shop som säljer arbetskläder ökat med 43% i antal jämför med de sju föregående månaderna (totalt jan-juli).

Först lite bakgrundsfakta. Protecty Arbetskläder arbetskläder säljer både till privatpersoner och till företag. Vi omsätter ca 4 mkr i år och vi har mellan 20-30 000 unika besök på vår sajt per månad. Ca 80% (skattning) av alla köp görs av den person som ska använda varorna dvs trots att vi är ett B2B företag så handlar våra kunder utifrån ett konsumentbeteende, inköpet är till dem själva. Våra kunder är företrädesvis arbetare i landsort och vi upplever att genomsnittskunden hos oss har en något lägre datavana och vana av ehandel än tex tjänstemän i storstad. Vi har också en relativt hög snittålder på våra kunder, runt 40 gissningsvis. Sammantaget bör alltså den som granskar våra siffror ha i beaktning att om man vill applicera resonemanget på en mer ehandelsmogen målgrupp tex unga mellan 18-30 i storstadsområdena som köper snabbrörliga konsumentvaror via nätet som tex kläder, böcker, livstilsprodukter etc så trenden förmodligen ännu starkare, snabbare och tydligare än hos oss.

När jag har granskat mobiltrafiken och försäljningen via mobila enheter i min shop har jag tittat på tre olika tidsperioder för att få en uppfattning om trenden, de senaste 30 dagarna, de senaste 90 dagarna och total under 2011 (jan-nov). Siffrorna visar utan tvekan att mobil ehandel håller på att explodera och att det går riktigt snabbt.

Tittar vi på de senaste 30 dagarna har besöken från mobila enheter utgjort över 7,12% av den totala trafiken jämfört med snittet på hela året som är 4,57% . Visst 30 dagar är en kort tid och det är inför jul men oavsett, även om antalet besök de senaste 30 dagarna bara vore hälften så många, så är det ändå en anmärkningsvärd siffra. De senaste 30 dagarna har mobilbesöken ökat 16% jämfört med senaste 90 dagarna och 57% jämfört med hela 2011!

Och som om antalet besök inte vore tillräckligt anmärkningsvärt kan man inte låta bli att dra efter andan när man ser att den mobila försäljningen de senaste 30 dagarna står för hela 3,35% av den totala försäljningen och att snittordern via en mobilenhet de senaste 30 dagarna legat 9,7% högre än butikens genomsnittsorder under samma period. 9,7% högre!! Och vi har inte ens en mobilanpassad butik…

Statistik besök och försäljning m-handel www.billigaarbetsklader.se

Andel/Period 2011 senaste 90 dgr senaste 30 dgr
Besök 4,57% 6,15% 7,12%
Försäljning 1,23% 2,20% 3,35%

 

Andra intressant fakta som dyker upp när vi granskar mobiltrafiken och köp via mobila enheter är användarmönster och beteende. Tittar vi på hur besökarna från mobila enheter kommit till shoppen under 2011 så står iPhone användarna för över 50% av all mobiltrafik. Över 50%! Androidbaserade enheter är inte ens i närheten med strax över 20% av besöken. Lägger vi sen till iPad så står Apples produkter för över 75% av all mobil trafik. Detta kan givetvis bero på att under första halvan av 2011 dominerades marknaden kanske av smarta telefoner och surfplattor från fruktföretaget och att andra system hämtat sig mot slutet. Kanske skulle siffrorna se lite annorlunda ut om vi valde att titta på de senaste 90 dagarna? Oavsett så är det en anmärkningsvärd dominans och intressant fakta för den som har sin målgrupp inom apples användarbas. Dessa användare är (eller har i vart fall varit) mer benägna att besöka nätbutiker via som mobil än andra mobilanvändare vågar jag påstå.

Tittar vi däremot på köpen så är det en helt annan ordning. Om iPad bara stått för lite mer än 1/5 av alla besöken från alla mobila enheter så har den genererat nästan 3/4 av försäljningen från mobila enheter. Över 75% av den mobila försäljningen kom alltså från iPad under 2011!  Kanske inte så konstigt då iPaden och andra surfplattor egentligen inte kräver en mobilanpassad sajt för att funka bättre än på en liten 3,5″ mobilskärm men det ger ändå en tankeställare om vad man egentligen ska prioritera i den tekniska utvecklingen. Till mobilens försvar ska väl sägas att detta förhållande säkert kommer att ändras i takt med att vi får bättre mobiler, mobiler med med större skärmar som tex Samsung Galaxy Note med en 5,3″ skärm,  mobilanpassade ehandelssajter (de flesta ehandlare idag har ju inte en en en mobilanpassad sajt) och införandet av rikstäckande 4G uppkopplingar. Men tills dess och därmed förmodligen under större delen av 2012 så kommer vi förmodligen att prata mer t-handel, alltså tablet commerce, än m-handel, handel från mobilerna. Besöken och köpen för mobila enheter kommer att explodera under 2012 men det är surfplattorna som kommer att dominera ett tag till.

Statistik besök vs försäljning m-handel www.billigaarbetsklader.se

Besök och försäljning via mobil 2011

Besök och försäljning via mobil 2011

 

Sammanfattningsvis kan man säga att det går snabbt nu. Mycket snabbare än vad de flesta av oss någonsin kunde drömma om. Själv dömde jag ut behovet av en mobilanpassad butik bara för 8 månader sedan men idag har jag totalt ändrat uppfattning. En mobilanpassad butik är ett måste för den ehandlare som vill klara konkurrensen. Framför allt gäller detta de små ehandlarna som inte kommer att ha en chans mot de stora butikerna när dessa inför mobilanpassade sajten. Finns ingen konsument i världen som inom 1-2 år kommer att acceptera att behöva sitta och försöka trycka på rätt länkar på sin mobilskärm på en sajt som inte är anpassad för mobilskärm, inte en chans. Så om du inte har en mobilanpassad sajt 2011 så är det dax att skaffa en under 2012. Och har din plattformsleverantör ingen mobil lösning så kan det vara läge att pressa dem på en eller börja fundera på ett plattsformsbyte. För ehandel via mobila enheter kommer att explodera inom kort, tro inget annat.

Du som fortfarande inte är övertygad om hur mobilen kommer att förändra (och dominera) vårt sätt att handla inom de kommande 3-5 åren kan ta ett titt på denna video där eBays VD berättar om vad de har på gång under 2012. Otroligt spännande!

eBay CEO says ”more change in shopping in next 3 years than the last 20″

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!
  • Anders Lorenzen Andersen

    No Way! M-commerce er et buzz word, i stil med hvad E-commerce var i 1999. — En dag bliver det også andet end hype, men det tager tid og ligesom med e-commerce er det ikke noget som kommer ”overnight”.

  • http://www.billigaarbetsklader.se/ nolingo

    Anders har du råkat ut för en facerape eller är detta verkligen din uppfattning :) ? Isf finner jag det oerhört intressant. Menar du att du inte tror att vi kommer att handla via mobilen inom några år? Eller är det just begreppet mobil ehandel som du vänder dig emot och att allt är ehandel oavsett vilken kanal det handlar om? Eller hur menar du? Om du inte tror på mobil ehandel som företeelse så vill jag jättegärna höra dina argument varför och vad du tror om ehandel i framtiden istället. Let´s talk :) /Peter

  • Ander Lorenzen Andersen

    :-) Hmm. 2015 er M-commerce langt fra buzz word

Previous post:

Next post: