5 saker företag inte vill höra om sociala medier

När ett företag bestämmer sig för att satsa på sociala medier blir alla obotliga optimister. Oavsett vilka tjänster som väljs så råder det ingen tvekan att de kommer att ta världen med storm. Om det är en Facebook-sida som ska lanseras så kommer det att finnas tusentals ”Gillar” inom några månader, om inte veckor. På Twitter kommer det att ske en masstillströmning av följare och en blogg kommer att locka massor av kommentarer och inkommande länkar från andra bloggar och webbplatser.

För alla som har satt sig in i hur sociala medier fungerar är det uppenbart att det finns några saker som företag inte vill höra eftersom det riskerar att förstöra den goda stämningen.

5 saker som företag och organisationer inte vill höra om sociala medier är:

1. Sociala medier tar tid. Sociala medier handlar om att skapa framgång en centimeter i taget, inte en mil åt gången. Medan vissa företag kanske snabbt lyckas attrahera anhängare och vänner har de flesta företag tur om de ser en långsam men stadig framgång efter några månader eller ett år.

2. Sociala medier är ett tråkigt jobb. Från utsidan är det glamoröst med massor av häftiga verktyg. I verkligheten är arbetet med sociala medier ett tufft, enformigt slit som måste göras konsekvent varje dag.

3. Sociala medier blir aldrig klart. Det finns ett aldrig sinande behov av nytt innehåll. Sociala medier är ett djur som alltid är hungrigt och aldrig blir nöjd. En av nycklarna för att engagera människor är att ge dem en stadig diet av innehåll – vare sig det blogginlägg, uppdateringar, videor, omröstningar, bilder, tweets eller tävlingar.

4. Sociala medier kan bli dyrt, särskilt om du är duktig nog att lyckas. Medan verktyg är gratis  kostar det pengar att utbilda eller anställa folk för att arbeta sociala medier, skapa innehåll, övervaka verksamheten och kommunicera med marknaden.

5. Sociala medier är svårt att räkna hem. ROI för sociala medier kan vara en utmaning att mäta. Effekten av en satsning på sociala medier är ofta svår att mäta isolerat. Det är lätt att kvantifiera antalet följare eller ”Gillar”, men att påvisa effekten på försäljning kan vara svårt eftersom det kan finnas andra faktorer – säljkampanjer, reklam mm – som också har en inverkan.

Om ett företag inte är medveten om dessa realiteter riskerar man att bli besviken eftersom man har orealistiska förväntningar på vad en satsning på sociala medier innebär.

OBS! Detta inlägg är en rewrite på Mark Evans bloggpost Things companies don´t want to hear about social media som jag tyckte var så bra att den förtjänade att översättas till svenska.  Hoppas och tror att fler får glädje av den då. Eventuella ändringar och tillägg är mina egna. Tipstack till @carinakit

 

Gillade du det här? Läs gärna mina bloggposter om ehandel.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!
  • http://www.bjornsennbrink.se Björn Sennbrink

    Bra lista. Det mest relevanta imo är att jobba vidare med mätningen. Antalet ”Gilla” och ”följare” är tyvärr lika intressant som besöksräknare var 1997 =)

  • http://twitter.com/lassegw lars wiklund

    Hear hear!!
    Sociala medier är Närvaro och åter närvaro.

  • http://www.petterhedman.com/dominera-google Petter Hedman

    Detta var ett bra inlägg. Sakligt och enkelt skrivet.
    Jag håller med. Sociala medier tar verkligen tid.
    Har man arbetat upp en skara människor, så kan man dock skapa en framgångsrik plattform.
    Som Lars skriver nedan i kommentaren. Närvaro är hela grejen med sociala medier.

    Petter

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Kul att du gillar det. Önskar att det var jag som skrev det 😀 /Peter

  • Pingback: Vecka 10 | Emil Jansson

Previous post:

Next post: