Apple och Steve Jobs gör inga misstag med Ipad

Det märks att lanseringen av Ipad dragit igång på riktigt, att den nu finns att köpa (främst genom ehandel från utlandet). Alla pratar, mailar, twittrar, länkar och bloggar om ”Paddan” som den kallas i folkmun. En sökning på Ipad på Google ger redan 46 900 000 träffar och nätet svämmar över av bloggar om den smarta marknadsföringen och av allehanda  produktrecensioner.

Åsikterna går vitt isär både när det gäller produktens egenskaper och dess funktionalitet, vissa älskar den, andra hatar den och flertalet förstår sig inte riktigt på den, ”inte ens Apple själva har lyckats förklara vad den ska vara bra för” (HD 4/4-2010).

Det är ingen riktig dator, det är ingen bra läsplatta, det finns inget tangentbord, det finns ingen USB port, det finns ingen webbkamera, den klarar inte att köra flera program samtidigt (s.k multitasking) osv. Det verkar inte finnas någon ände på invändningarna eller frågetecknen kring produkten. Många ställer sig oxå tvivlande till att Ipad kommer att lyckas. Har Apple och Steve Jobs gjort ett misstag och utvecklat en produkt som kommer att floppa, är Ipad ett misstag?

Jag är ingen är absolut ingen produktexpert och jag är inte särskilt kunnig om Apple och deras produkter (jag har aldrig fattat storheten med Mac men jag älskar min Iphone) men jag tror att det är precis tvärtom. De flesta av oss förstår inte produkten därför att vi jämför den med andra befintliga produkter. Det är ganska naturligt, att när vi ser eller upplever något som vi inte har sett eller upplevt förut så jämför vi det med andra tidigare liknande saker eller upplevelser för att kunna sätta det i sitt sammanhang, för att kunna tolka våra tankar och känslor.  Men inbland inträffar det underliga att vi inte hittar något att jämföra med. Vi blir helt förvirrade och osäkra och de allra flesta av oss ställer oss därför tveksamma till det vi ser eller upplever tills att motsaten är bevisad.

Det jag tror att vi ser iom lanseringen av Ipad är en entreprenör  och ett företag som ser något som de flesta av oss inte ser, en utveckling som pågår som de flesta av oss inte kan tolka eller sätt att se på marknaden, som genom att den strider mot alla vedertagna principer, inte är tillgänglig för alla.

Det Apple och Steve Jobs gör är att INTE följa konventionella regler för produktutveckling eller defintion av marknader. De ritar sig egen spelplan, de skapar sina egna regler och de rullar ut sina egna strategier på ett sätt som fullständigt omkullkastar allt som är normalt eller vedertaget.

Det vi egentligen ser är den ultimata definitionen av enprenörskap, att se något som ingen annan ser och att ha modet och förmågan att göra något av det. Då får man räkna med att bli ifrågasatt tom hånad och bespottad men det blev ju även Leonardo da Vinci på sin tid och han fick ju som bekant sedermera rätt i många av de knasigheter som har presenterade som tex flygplan, stridsvagnar, dykardräkter mm. Därmed inte sagt att Ipad är en teknisk revolution som kommer att bli en succe men Apple och Steve Jobs gör inga misstag med Ipaden, de gör det dom tror på oavsett om alla andra förstår det eller inte.

Om Ipad kommer att bli en succé eller inte beror helt enkelt på om Apple och Steve Jobs har tänkt och gjort rätt långsiktigt, inte på vilka tekniska egenskaper produkter har eller saknar i jämförelse med redan befintliga produkter.

Det finns dock en liten, liten detalj som ur ett produkttekniskt perspektiv har fastnat i mitt medvetande och som jag verkligen ställer mig frågande till. Det är att hörlursuttaget lär sitta på skärmens ovansida, inte på en av långsidorna som kan tyckas vara det mest naturliga placeringen. Med hörlursuttaget på toppen så kommer enligt recensenterna hörlurssladden att hänga framför skärmen. Är det möjligt att Apple och Steve Jobs trots allt har gjort ett så simplet misstag eller finns det någon smart baktanke med det som jag och alla andra inte fattar. Tror att jag måste skaffa mig en Ipad och bilda mig en egen uppfattning om dom har tänkt rätt eller inte…

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!

Previous post:

Next post: