Avslöja bedragaren i din ehandel

bedragare ehandel

År 2008 förlorade vi över 50 000 kr på bedrägerier, år 2009 ca 35 000 kr. From år 2010 har vi i princip inte förlorat en krona då vi lärt oss att identifiera bedragarna.  Här får du lite tips och några enkla knep för hur du kan avslöja ett bedrägeriförsök mot din ehandel.

Bedrägeribrotten mot företag ökar stadigt. Straffen är låga och bevisläget svårt vilket lockar yrkeskriminella att systematiskt och organiserat begå bedrägerier både mot företag och privatpersoner. Och det är här man som ehandlare, eller vilken företagare som helst, måste börja sitt skyddsarbete mot bedrägerier. Med vaksamhet. Bedrägerierna handlar inte småskurkar som skjuter från höften utan det här är iskalla affärsmän som använder målvakter och blåser företag på hundratusentals kronor per insats. De lurar till sig varor som sedan säljs på andrahandsmarknader eller flyttas utomlands. Det finns ligor som har det som ett jobb, att sälja stulet gods på Blocket, Tradera etc, that´s their way of liwing”. Det finns tom ligor som specialiserar sig på att ta upp beställningar på allt mellan himmel och jord från mindre nogräknade företag och privatpersoner för att sedan söka reda på vem som säljer dessa varor och försöka bedra dem.

Bedrägerier är inga impulsbrott. De är noga planerade och ofta väl genomförda. Och de sker hela tiden, år ut och år in. Det är aldrig över, det tar aldrig slut. Steg ett för att stoppa bedrägeriförsök är att bli medveten och acceptera faktum. Det är ingen snäll värld där ute. Vem som helst kan vara en bedragare!

I min ehandel som säljer arbetskläder och verktyg på nätet utsätts vi för bedrägeriförsök ganska ofta, minst 1-2 gång per kvartal. Graden av risk för att utsättas för ett bedrägeriförsök beror givetvis på vad man säljer. Ofta är tjuvarna ute efter lite dyrare varor men i princip allt som går att avsätta, även billiga varor i större mängd, är intressant om bedragaren tex redan har en ”förhandsorder”. Internet och ehandel gör det mycket lättare för bedragarna att hitta sina offer och de varor de är ute efter.

Kännetecken för ett bedrägeriförsök:

  • Det är en man. Alltid är kanske att ta i men vi har ännu inte stött på någon kvinnlig bedragare. Det är en man, ofta +50, hövlig och trevlig. När man pratar med honom i telefon upplevs han inledningsvis som trovärdig och säker dvs innan man kommit in på vad som ska köpas. Ofta har han dock en röst som avspeglar ett långt och hårt liv dvs någon som kanske levt ett vanligt liv, kanske varit chef eller egen företagare, men som sedan hamnat snett och numera livnär sig på att jobba för bedragare. Hans roll är att fungera som en dörröppnare till det företag man vill bedra.
  • Det är ett företag. Bedrägerier från privatpersoner är sällsynt. Oftast när man inte får betalt beror det på andra omständigheter än ett planerat brott. Bedragaren ringer eller mailar nästan alltid för ett företags räkning. Därmed inte sagt att man ska vara mindre vaksam även på konstiga beställningar från privatpersoner.
  • Kontakt sker innan beställning. Det händer sällan att det kommer in en order i webbshoppen som vi sedan upptäcker är ett bedrägeriförsök. Bedragaren kontaktar alltid företaget innan order läggs i syfta att öppna en dörr, skaffa en relation. Ofta ber man om att få bli upplagd som kund trots att vi upplyser dem om att man inte behöver ha ett konto för att handla hos oss och att vi har en snabbkassa där man själv enkelt kan spara sina uppgifter. Eller så ber man om en offert på en större mängd varor, inte sällan typ ”15 st skruvdragare modell XX” för att göra säljaren sugen på en stor affär.  Några dagar senare när det ska göras en order så blir det inte skruvdragarna det gäller ”för det har man redan löst” utan nu behöver man ”lite andra grejor som vi behöver”. Eller så är det bråttom och man behöver ha hjälp snabbt typ ”kan ni skicka idag?” och svarar man jakande på det kommer svaret ”skitbra, ska bara få ett OK från chefen först” och sen ringer man en timme senare och vill lägga ordern (och då gäller punkt 7).  Kom ihåg att det är ett iskallt planerat brott där det finns en tydlig plan för hur de ska agera. De vet precis vad de gör och hur de ska göra för att lyckas.
  • Bolaget är nästan alltid kreditvärdigt. Vid en första kontroll av ett företag som kontaktat er hittar man sällan något skumt. Vi brukar alltid göra en första koll på Allabolag.se  Ofta gör vi det direkt under ett samtal med kunden där vi fattat misstanke för att börja sondera terrängen. Där kan man snabbt få en uppfattning vem man har att göra med. Bolaget är antingen nystartat eller så är det ett gammalt etablerat bolag som ser bra ut på pappret. Bedragarna är inga klåpare som använder bolag som vid en första anblick inte ser OK tex ett bolag som visat förlust i många år. Bedragarna vet att nystartade bolag har låg kreditvärdighet så därför använder man sig oftast av etablerade företag som man på ett eller annat sätt har kommit över. Ofta är det fina välskötta bolag utan anmärkningar och med god kreditvärdighet dvs tar du bara en enkel kreditupplysning och litar på den så kommer du att bli blåst. Och bedragarna vet att många är för snåla för att ta ordentliga kreditupplysningar.
  • Använder oregistrerade telefoner och allmänna epostadresser. Det går aldrig att spåra telefonnumret som uppringaren använder. Det är alltid ett oregistrerat kontantkort och epostadressen är oftast en hotmail- eller en gmailadress. Bedragarna har ju sällan åtgång till företaget de använder och dess tillgångar. De har bara ett papper på att de äger bolaget, eller rättare sagt att en målvakt äger bolaget och de kan därför inte agera genom bolagets telefonväxel eller mailserver. Ibland är de lite fiffiga och skapar en hotmailadress med företagsnamnet tex kalle.företaget(at)hotmail.com för att försöka öka trovärdigheten.
  • Svarar aldrig med namn och företag i telefon. Alla med normalt hyfs på arbetsplats svarar med namn och företag när man blir uppringd. Personen som har i uppdrag att genomföra bedrägeriet dvs inköpen har oftast kort tid på sig, han ringer för många olika bolags räkning och har många företag som ska bedras. Han har således ingen koll för vilket företag han har ringt eller vem du är är och vad ni har pratat om när du ringer tillbaka utan svarar alltid bara ”hallå” i telefonen. Först när du presenterat dig och ditt ärende börjar han ta upp tråden och genomför samtalet med en självsäker stil. Bedragarna anlitar proffs.
  • Vill bara prata med dig.  När bedragaren väl fått kontakt med en person på företaget är denne ofta mycket noga med att fråga vad man heter och lägger gärna till ”att då ringer jag dig i fortsättningen”. Ringer han tillbaka och du är inte är på plats kan han inte ta det med någon annan, ”det ska vara X för vi gör bra affärer” osv. Allt handlar om att hitta en dörr in i företaget som ska bedras och försöka bygga en relation, skapa ett förtroende. Bedrägeribrott är just brott mot ett förtroende.
  • Chansar med kundnummer. På frågan ”har ni handlat hos oss tidigare?” är svaret alltid ja trots att du inte kan hitta några spår av det i vare sig i ditt kundregister eller bland tidigare ordrar. När du säger att du inte kan hitta kunden drar han till med ett kundnummer och låter gärna lite sur. Du blir pressad och vill serva kunden och svarar ”inga problem, vi löser det, jag lägger upp er igen”. Hittar du inte kunden i dina register så har han inte handlat hos dig tidigare och då ska han behandlas som en ny, okänd kund och inte som han vill bli behandlad, som en gammal känd kund som du kan lita på. Genom att försöka påvisa att du har fel skapar han ett mått av osäkerhet hos dig som han kan använda till sin fördel dvs han säljarens önskemål om att vara alla kunder till lags.
  • Största ordern första gången. Bedragaren går alltid all in vid första ordertillfället. Han vet inte hur lång tid de har på sig att handla innan blir svartlistade och han vet inte när du kommer att avslöja honom. Han satsar allt på ett kort. Får han igen en stor order vid första tillfället och kan sen se att ni skickat godset återkommer han gärna efter några dagar med några mindre beställningar, gärna 2-3 stycken fast mindre än den första ”fina affären ni gjorde”. Allt för att inte väcka din misstänksamhet.
  • Dålig produktkunskap. Har du inte fångat upp bedragaren innan så är det oftast här det ska börja ringa varningsklockor hos dig. Är det en riktig kund med ärliga avsikter så vet denne oftast vad han ska, vad produkterna ska användas till, hur de fungerar osv. En bedragare har oftast ingen djupare kunskap om de produkter han ska försöka lura till sig. Denne är ju bara anställd för sin telefonvana och sitt charmerande sätt, inte för att han brukar produkterna eller vad de ska användas till. Ofta anger han en eller två specifika varor som han vill ha. Du svarar glatt att det är OK. Dörren är vidöppen, nu är det bara att köra på. Då frågar han sedan om ni har ”typ X”. När du svarar ja ber han dig om hjälp att ta fram och välja varor. Det är när du börjar ställa lite urvalsfrågor som ”vilket material, vilken användning etc” och presentera lite olika förslag som han ofta börjar slingra sig och snabbt svarar ”OK ta två såna och två såna och sen kan vi ta några såna också”. Nu vill han bara komma  imål. Ibland när man frågar om vilken storlek han vill ha på en vara får man svaret ”ta en av varje storlek”. Det är sällan ett företag har anställda som är en av varje storlek eller behöver en produkt i alla storlekar… Ofta slutar det med en order som inte riktigt hänger ihop med vilken verksamhet man säger sig bedriva eller så stämmer inte varorna med det som han från början har sagt sig behöva. Klart misstänkt.
  • Bara betala mot faktura. Så klart. Ingen tjuv vill ju behöva betala för varorna. ”Och det ska vara minst 60 dagar och inga fakturaavgifter” drämmer man gärna till med för att verka trovärdig. Får du inte genom ett kreditgodkännande på kunden eller inte vill leverera mot faktura står han oftast på sig och kan bli på gränsen till otrevlig. Inte ens delbetalning kan man tänka sig. När han börjar prata om att ”jag har gjort affärer i 10 år”, ”vi har alltid betalt våra fakturor”, vi har inga betalningsanmärkningar, varför kan vi inte få kredit” och sen hänvisar till bolagets fina historik och att man kan ”kolla upp det om man inte litar på honom” då vet man att man har en bedragare på tråden. Ingen seriös företagare eller inköpare beter sig på det sättet om man kan argumentera för sin sak.
  • Ska bara prata med chefen. När du står på dig och meddelar att ni inte kommer att sända något utan att ha säkrat betalningen slutar det alltid med ”OK jag ska bara kolla med chefen, jag återkommer” så vet du att a) det är en bedragare som du pratar med och b) han kommer inte prata med en chef att återkomma utan han kommer bara att lägga på lutren och ringa nästa företag på listan. Om han trots allt återkommer, vilket händer ibland, är han noga med att börja om på punkt 7 dvs försöka skapa en relation fast med en ny person.

Så vad ska man göra för att undvika att bli lurad?

  1. Var riskmedveten i alla kundkontakter. ALLA!
  2. Ha rutiner som ni följer och se till att alla i företaget vet vad som gäller. Alla kan bli utsatta för ett försök.
  3. Lita på magkänslan. Känns något konstigt så är det konstigt. Våga lita på din känsla och tacka hellre nej.
  4. Ha inte bråttom. När du känner dig stressad är det något fel. Har beställaren extra bråttom kan det vara en indikation på ett bedrägeriförsök.
  5. Kolla upp bolaget noga. Kolla efter ärenden hos PRV. Har bolaget nyligen ändrat styrelse vilket sker vid övertag av bolaget, ser styrelsen sammansättning konstig ut (Penti 63 och Kalle 28), har bolaget revisorsanmärkningar eller har man avsagt sig revisor etc? Enklaste sättet är att ta en ordentlig kreditupplysning där även PRV ärenden visas. Vi använder Syna som funkar utmärkt till en billig peng. Har bolaget ärenden hos PRV och faller in i någon av punkterna ovan är det i 99 fall av 100 fuffens på gång. Tänk dock på att det ibland kan ta några dagar extra i samband med helger och lov innan ett ärende blir registrerat hos PRV och därför gäller punkt 3, ha inte bråttom.
  6. Ta inga risker. Skicka ALDRIG något utan att ha säkrat betalning på något sätt. Vid ett bedrägeri dvs en leverans där du inte får betalt belastas inte bara din självkänsla och företagets likviditet utan även din resultaträkning inte bara av kostnaden för varan utan för hela orderns värde plus att staten ska också ha momsen också, pengar som du aldrig fått in. Så oavsett hur stor och enkel affären än verkar vara, TA ALDRIG NÅGRA RISKER. Du kan inte lita på någon där ute. Money talks – bs walks!
  7. Ta det inte personligt. Har man blivit lurad så har man. Lägg ingen kraft på att försöka fatta vad som hänt. Lär dig av det och gå vidare. Du kommer aldrig att få igen dina pengar så varför ge bedragaren mer av ditt liv och din tid? Bedrägeriet var inte riktat mot dig som person utan mot ditt företag och dess förmodade brist på rutin och erfarenhet. Bestäm dig bara för att det aldrig mer ska kunna hända igen och agera sen utifrån det.

Har du blivit lurad av en bedragare? Hur gör ni för att skydda er? Berätta och kommentera gärna så att vi kan sprida kunskap om detta.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!
  • Christian

    Grym post! En sak som ni ehandlare borde göra, är att gå ihop ett gäng och bygga en egen liten databas, en egen liten blacklist.

  • Pingback: Liten varning - Ehandel.se

  • http://www.billigaarbetsklader.se/ nolingo

    Tack Christian. Ja nån slags varningslista borde det finnas. Problemet är dock att det inte är ett bedrägeri innan man struntat i att betala. man kan alltså inte fastslå att någon är en bedragare innan man levererat och sen inte fått betalt. man kan bara misstänka…

  • Tim Olsson

    Gul flagg och Röd flagg så är problemet löst på den fronten. / Tim

  • Daniel P

    Mycket bra post. Jag vill gärna hänvisa till denna i min egen blogg. Våra erfarenheter är som dina fast med en liten twist.

  • Pingback: En läsvärd artikel om att skydda sig mot bedrägerier | Nicklas.org

  • http://www.billigaarbetsklader.se/ nolingo

    Tack. Länka på bara men glöm inte ange källa om du använder textmaterial till din egen post. Och glöm inte att lägga in en länk här i kommentarfältet till din post så att vi kan sprida och dela kunskap.

  • http://www.billigaarbetsklader.se/ nolingo

    Oki :)

  • http://twitter.com/parvelito Bernt Bergkvist

    Jättebra post. Får jag lägga till en punkt? Det är när de ringer från utlandet, t.ex. Holland eller England och vill köpa ett parti prylar som är påstått mycket dyrare där. En order på 2-300.000kr, kanske lite till, och de betalar gärna i förskott med sitt kreditkort, för det brukar man göra i det landet de ringer från. Många är oerhört frestade att rädda budgeten den månaden med en sådan order, och de faxar och mailar gärna skickligt förfalskade dokument om hur de är dotterbolag till stora kända företag, hur de har leasingkontrakt på grejerna klara med någon känd bank, resultat och balansräkningar samt skriftliga referenser etc. Inte sällan har de ibland planterat sig in i ditt kundregister genom att köpa något litet, eller kontaktat dig för en offert några månader tidigare. De jobbar långsiktigt, till skillnad från svenska bedragare som är mer av smash and grab.

    Tre gånger har jag utsatts för sådana försök, och alla tre gånger har de misslyckats, men det var onekligen nära. Jag vet dock flera andra företag där de lyckats, och som känt sig väldigt dumma när bankens säkerhetsavdelning ringt och ställt väldigt närgångna frågor om den där transaktionen.

  • http://www.billigaarbetsklader.se/ nolingo

    Bra Bernt, bra tips! Tack för att du delar med dig.

  • jenefeldt

    Undra hur det är rent rättsmässigt att måla ut någon som möjlig som potentiell lurendrejare för en ”hunch”?

  • http://twitter.com/fr1ppe Fredrik Johansson

    Bra inlägg faktiskt, nyttig information :-)! Skriv mer sådant.

  • http://www.billigaarbetsklader.se/ nolingo

    Tack Fredrik. Kul att du uppskattar. Har varit lite tunt med bloggandet sista halvåret men det ska ska bli bättring :)

  • http://www.billigaarbetsklader.se/ nolingo

    Det är inte OK varken juridiskt eller moraliskt. Man är ju inte bedragare förrän man inte har betalt sin leverans. Det viktigaste vapnet är vaksamhet. Med det kommer man långt även utan ”varningslistor”.

  • http://blogg.tkj.se/ Tommy k Johansson

    Mycket bra skrivet!

  • Pingback: Bedrägerier | Selectorsolutions

  • Bo Zetterqvist

    Även jag tycker att din text är utmärkt. Tror som du att det viktigaste är att man måste lita på sin magkänsla, och inte heller ta risker på nätet som man aldrig skulle göra i den fysiska världen. Hur ofta kan man lämna en fysisk butik med varan under armen utan att ha betalt den?

  • Geten

    Perfekt, nu vet alla bedragare vad de INTE ska göra…

  • http://www.billigaarbetsklader.se/ nolingo

    haha sharing is caring :)

  • http://www.billigaarbetsklader.se/ nolingo

    Tack Bo. Bara genom att vara medveten om risken har man kommit långt i att skydda sig mot bedrägerier.

  • http://www.billigaarbetsklader.se/ nolingo

    Tack T.

  • dave

    Det är är nog väldigt företagsspecifikt. Vi har endast privatpersoner som försöker utsätta oss för bedrägerier och det händer i princip konstant.

  • http://twitter.com/baristashopen Baristashopen

    Hej, driver http://www.baristashopen.se och hade flera bedrägerier i början för 7 år sedan. Sen slopade jag förskottsbetalning, postförskott och lejde ut alla fakturorna på Klarna och alla betalningar på Payson och Paypal. Har inte haft ett enda bedrägeri sedan dess.

    Om det är en kund som ringer in och vill handla över telefon så hänvisar jag alltid till webshopen och guidar honom/henne till ett köp. På detta sätt och betallösningen ovan så finns det väldigt få möjligheter till bedrägerier. Eller vad säger ni?

  • http://www.billigaarbetsklader.se/ nolingo

    Bra gjort. Vi gör precis likadant och försöker alltid styra över kunden till shoppen. Tyvärr funkar det inte alltid med Klarna när man har mycket företagskunder.

  • http://www.billigaarbetsklader.se/ nolingo

    Intressant. Hur går de tillväga och hur avslöjar ni dem?

  • Pingback: Anonym

  • Mona Ali
  • kaffekartan

    Kaffet är en valfri lista inom parentes och det hjälper oss att komma
    igång med kaffe manus och vi ger det här är på nätet för alla
    våra kunder .

Previous post:

Next post: