Bokrecension: e-handel efter starten av Mats Ingelborn

Mats Ingelborns bok om ehandel utgiven hösten 2012.

Jag har läst Mats Ingelborns bok om ehandel. Boken som lanseras officiellt på bokmässan senare i veckan av författaren själv finns dock redan att köpa hos Adlibris eller direkt från bokförlaget Liten upplaga.

Böcker om ehandel är ganska ovanliga. En snabb koll hos Adlibris ger i handen att det finns sju olika aktuella böcker om ehandel om man nu kan betrakta böcker om ehandel utgivna 2010 som aktuella med tanke på hur snabbt utvecklingen går. Böcker om ehandel skrivna av verksamma ehandlare (som har ehandel som sin huvudsakliga sysselsättning) finns det mig veterligen inga utgivna tidigare. Mats Ingelborn går således i bräschen för en utveckling som jag och säkert många med mig inom ehandel hoppas på, att fler ehandlare delar med sig av sina erfarenheter i form av böcker, bloggar, artiklar etc för det behövs i en försäljningskanal som växer så brett och snabbt.

Mats Ingelborn är en erfaren företagare som jobbat med ehandel i 10 år. Idag säljer han strumpor och underkläder på nätet genom sin webbshop Calzessa. Framväxten och utvecklingen av Calzessa från noll till att idag sälja till många olika länder är utgångspunkten i boken.

Mats bok är till skillnad från Daniel Lantz bok E-handel : så driver och utvecklar du den som jag tidigare recenserat här mer fokuserad på livet efter starten av sin ehandel, på det praktiska runt om kring att driva och växla sin ehandel. Där Daniel i sin bok lyfter fram olika tekniska aspekter och möjligheter inom ehandel, hur man bäst nyttjar tekniken för att vinna fördelar, så lyfter Mats fram hur det är bakom kulisserna i en entreprenörsdriven ehandelsverksamhet, hur man ska hantera konkreta problemställningar med leverantörer, kunder, osålda varor etc. Läsarna serveras en blandning av klokskap som ”bara för att det är lätt att starta är det inte enkelt att driva” till hands on tips  som ”kolla hos andra ehandlare som du inspireras av och stjäl det du tycker är bra” eller ”så här hanterar vi på Calzessa försvunna försändelser”.

Boken riktar sig således till den som redan driver sin ehandel men som kanske behöver lite inspiration eller insikt i om att man inte är ensam om sina funderingar kring hur man driver en ehandelsverksamhet framåt. Som ehandlare nickar man igenkännande på många saker som sägs i boken, allt kanske inte stämmer på den egna verksamheten, men jag tror att alla som driver ehandel och har hållit på ett tag känner igen sig och håller med i mycket av det Mats skriver, typ ”ingen ehandlare kan bli bättre än sin sämsta leverantör -skaffa dig så bra leverantörer som du har råd med”. Men bara för att man hållit på ett tag så betyder det inte att man inte i boken kan hitta saker som man inte har hört eller tänkt förut, alla verksameher är ju olika, För min del som säljer arbetskläder och verktyg på nätet så har jag inte tänkt så mycket på det här med ekonomifrakt som Mats beskiver i boken att han nått stor framgång med. En bra ide som jag har funderat lite på här. Så i boken finns det säkert små guldkorn för alla som jobbar med ehandel.

Jag gillar boken. Dock så kommer jag på mig själv att vid några tillfällen tänka att ”det här handlar ju inte om ehandel” utan mer om  företagande i allmänhet. Boken är enligt min mening i vissa stycken ibland lite väl frånkopplad från ehandel och då mer fokuserad på allmän klokskap kring att driva företag typ ”lista alla ansvarsfunktioner du har i företaget så blir det lättare att få en överblick och lättare när du ska anställa”. Sen är det ju så att det är ingen skillnad på att driva ett ehandelsföretag gentemot att driva någon annan slags rörelse. Grundproblematiken och utmaningarna är i stort det samma, det är bara vägen fram som skiljer. Där tror jag att boken hade vuxit lite om författaren hade fokuserat ännu mer på det som konkret är specifikt för ehandel tex erfarenheter kring problemen med lagerhållning, inköpslogistik eller olika betalningsmetoder etc.  Mats är en erfaren och erkänt duktig ehandlare som jag är helt övertygad om besitter massor av nischad kunskap som många intresserat mig själv inräknat skulle velat ta del av.

Men det är i det stora hela bara små detaljer. Boken är bra, rolig och intressant för den som är nyfiken på ehandel. Mats bok behövs och den fyller det tomrum som börjar där befintliga böcker om ehandel slutar dvs vid tekniken. Jag tycker att man som blivande ehandlare ska läsa både Daniels Lantz bok och Mats Ingelsborns bok på en gång när man är i uppstartsfasen eller innan man drar igång. Böckerna kompletterar varandra och ger sammantaget en mycket bra bild av, både mjukt (erfarenheter) och hårt (teknik) hur det är att starta, driva och utveckla ehandel. Orkar man sedan toppa med Tony Hsiehs bok Delivering Happiness om hur han startade och driver ett av världens mest framgångsrika ehandelsföretag  så har man skapat sig ett mycket bra utgångsläge för att förstå vad det är man ger sig in i och vad som krävs för att lyckas med ehandel.

Har du tips på någon annan bra bok om ehandel?