Bokrecension: Ehandel så driver och utvecklar du den av Daniel Lantz

Har precis plöjt igenom Daniel Lantz bok om ehandel.  Jag tycker att det är en bra bok om ehandel om än kanske mest för den som är nybörjare eller vetgirig. Så här säger Daniel själv om sin bok på sin blogg ehandelsbloggen:

”Att driva en e-handel är att anta en stor utmaning. Detta är en handbok och en arbetsbok för det praktiska arbete med e-handeln. Den kan också vara en kunskapskälla vid olika utbildningar. Den vänder sig till dem som ska starta ett e-handelsföretag men kan också läsas av anställda i en större organisation för att höja kunskapsnivån inom alla arbetsområden, vilket på sikt ger synergieffekter för företaget.”

Daniel presenterar materialet i boken efter sig egen modell, ehandelcirkeln.

Ehandelcirkeln är ingen teoretisk modell för ehandel utan mer en beskrivning utan inbördes rangordning eller samband av vilka beståndsdelar som en ehandelsverksamhet består av. Jag gillar modellen för att den tydliggör vilka saker man måste ha koll på när man pratar om eller bedriver ehandel. Som etablerad ehandlare (jag säljer arbetskläder) slås man av spännvidden i sin egen verksamhet. Det är många arbetsuppgifter som man gör i sin grå vardag, saker som man kanske inte alltid ser men som får ett sammanhang i ehandelcirkeln.

Boken är välskriven och lättläst, i vissa delar kanske kanske lite för lätt och översiktlig men det är klart att ska man beröra ämnen som SEO eller varumärkesstrategier så får man hålla det ganska ytligt annars tvingas man fylla hela boken med bara dessa två kapitel. Jag tycker att boken lyckas bra med balansgången mellan översikt och insikt. En liten farhåga är dock att bokens alla checklistor och hänvisningar till webbplatser snabbt kan bli inaktuella eftersom nätet och ehandeln utvecklas så snabbt.

Jag tycker att det är bok som passar utmärkt som utbildningsmaterial, som en introduktionskurs till ehandel. Boken passar den som vill ha en översiktlig grundläggande kunskap om ehandel tex en vd eller en marknadschef som vars företag ska starta ehandel, en student vid universitet eller högskola som läser marknadsföring eller för den som funderar på att starta en egen ehandel. Däremot så har boken inte så mycket konkret att erbjuda den som redan är etablerad ehandlare. Boken handlar mer om hur du driver ehandel än om hur man utvecklar den.

I det stora hela så tycker jag att det är en bra bok om ehandel,  betyg 4 av 5 om du är nybörjare, och jag rekommenderar dig att läsa den om du vill veta mer om ehandel innan du drar igång oavsett på vilken nivå du börjar på.

Daniel Lantz har arbetat med ehandel i olika former både med tjänster och produkter sedan år 2000. Med ett oerhört stort intresse kring ehandel vill han ge bra förutsättningar för de som bedriver ehandel. Boken är utgiven 201104 och du hittar den hos Adlibris för 296 kr.