Bokrecension: Sagor från verkligheten av Tore Friskopp

Det här är en riktigt bra bok om företagande. En bok som borde vara obligatorisk läsning för alla som ska starta eget företag. Boken sägs handla om ehandel men det tycker jag inte stämmer. Boken handlar mer om livet som företagare och entreprenörskap i allmänhet än om ehandel. Så vill du lära dig om hur du startar och driver ehandel tycker jag att du ska läsa Daniel Lantz bok om ehandel istället.

Sagor från verkligheten handlar om Tore och hans kamp och resa som företagare från uppstart till konkurs. Boken börjar med att Tore begär sitt företag i konkurs. Utan att det beskrivs i detalj framgår det mellan raderna att hans idé var ett ehandelskoncept från USA som tyvärr inte höll måttet i lilla Svedala. Boken är upplagd i ett slags punktform där han i varje kapitel kort berättar om en händelse och vilka erfarenheter han drog av sina och andras handlingar.

Jag gillar såna här böcker där mannen från gatan berättar om verkliga händelser. Fick boken i min hand och kunde inte sluta läsa utan sträckläste mig igenom hela boken på en gång. Boken är välskriven med enkelt och tydligt språk. Berättelserna är klara och tydliga precis som slutsatserna och råden som avslutar varje kapitel. En riktig handbok i företagande i novellform helt enkelt.

Men allt är inte perfekt. Tore beskriver i inledningen att materialet till boken från början var tre gånger så långt men att det kortats ner och koncentrerats till att handla om konkreta erfarenheter och råd. Jag tycker att det är lite synd för resultatet känns ibland en överdriven stapling av erfarenheter utan något annat sammanhang än hur du undviker misstag som företagare. Känns som att man kanske har skurit bort lite för mycket av hela historien runt omkring. Jag tycker att boken mycket väl kunde ha haft lite mer information och berättalse om företaget, om författaren och vad det egentligen var som gick snett till slut. Det hade gjort det hela lite mer spännande. Nu undrar jag som läsare varför företaget gick i konkurs och vilka erfarenheter författaren drog av det. Synd att man inte får veta det. Formatet på boken är också lite skumt. En ganska avlång, hög bok alltså höga sidor med utrymme för mycket text men där kapitlen ofta bara är en halv sida långa och därmed skapar stora tomma ytor. Som läsare känns det efter ett tag lite konstigt, som att man bestämde storlek på boken och antalet sidor först och sen skrev texten men så var det förmodligen inte. Min poäng är att det både praktiskt och berättandemässigt gott och väl finns utrymme för en fylligare historia. Det hade kunnat göra boken fulländad. Men det är i det stora hela små petitesser för innehållet i boken, lärdomarna är förbaskat bra.

Boken är en perfekt handledning för dig som aldrig drivit företag tidigare och som inte vill göra alla nybörjarmisstagen. För alla som startar eget utan erfarenhet gör alla de misstag som boken beskriver. De går oftast inte att undvika, det är så man lär sig och överlever. Så även för den som är en lite mer erfaren företagare är det här också en bra bok. Man läser det med ett igenkännande leende på läpparna och tänker att, ”precis så är det”. Ett ganska skönt sätt att få bekräftelse på att man kan något är att läsa om andras misstag :)

Här kan du beställa Sagor Från Verkligheten