Den viktigaste frågan för entreprenörskap

Gör du som alla andra eller går du din egen väg?

 

Den viktigaste frågan är inte ”var är bollen nu?” utan ”var kommer bollen att vara sen?”. Som entreprenör gäller det att hela tiden försöka se sin marknad och sin verksamhet från ett annat håll än vad alla andra gör oavsett om man säljer arbetskläder, bläck och toner, belysning, roliga prylar eller inredning eller något annat. Vad som händer just nu har man ganska små möjligheter att påverka och skapa egna fördelar av utan det handlar mer om att försöka förutse vad som kommer att hända sen. Var kommer bolllen att vara i framtiden och sen försöka vara där före sina konkurrenter. Då skapar man konkurrensfördelar och talk value.

Om alla tänker likadant är det ingen som tänker.

I mitt fall tro jag att en stor del all ehandel i min bransch, arbetskläder och profilkläder, kommer att handla om att vara, om inte en global eller europeisk aktör, så åtminstone om att vara nordisk spelare. Jag väljer därför att redan nu satsa på att skapa en nordisk plattform för min verksamhet istället för att växa i Sverige som mina konkurrenter gör. För det är där jag tror att bollen kommer att vara inom några år, att vara nordisk. Rätt eller fel lär ju visa sig i framtiden :)

Var kommer din boll att vara i framtiden och hur planerar du att ta dig dit före dina konkurrenter?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!

Previous post:

Next post: