Ehandel unite!

Ehandeln i Sverige måste enas.

Igår lanserades en ny organisation för ehandel i Sverige. Nu har vi ehandel.se, ehandel.org, vi har svensk handel och vi har svensk distanshandel, vi har trygg ehandel och vi har certifierad ehandel, den nya ehandelsorganisationen driver visst ett eget certifieringssystem vi har emeet, vi har ehandelsdagarna, vi har NES, SEBC, vi har webbdagarna och vi har lilla ehandelsdagen, norra ehandelsdagen mm. Det börjar bli en vild flora av organisationer och system inom ehandel i Sverige. En del drivs ideellt, andra med vinstintresse (öppet eller dolt), en del som ”branschorganisation”, andra som intressegrupper eller  som roliga projekt. Alla försöker på olika sätt framhäva sin verksamhet och locka till sig medlemmar och deltagare inom ehandelssverige.

På ett sätt är det helt fantastiskt att ehandel i Sverige börjar bli en så stor och viktig näringsverksamhet att allt fler vill engagera sig, vara med, och ta en del av kakan. Baksidan av allt detta är dock att det splittrar och söndrar. Det försämrar möjligheterna till att politiskt och juridiskt driva viktiga ehandelsfrågor både i Sverige och inom EU när det inte finns en officiell organisation för ehandel i Sverige. Det försämrar möjligheterna till branschutveckling genom kunskapsdelning och erfarenhetsutbyte när man inte klart och tydligt vet vilken agenda den ansvarige har. Det sänker trovärdigheten när branschen inte kan enas om ett certifieringssystem som konsumenten accepterar och tror på.  Den nuvarande utvecklingen försämrar och bromsar ehandeln i Sverige, både från handlarens perspektiv och från konsumentens perspektiv.

Ingen tjänar på dragkampen om ehandeln i Sverige som nu växer fram.

Och det är vi ehandlare och leverantörer som måste ta ansvaret för frågan. Jag tycker att det är anmärkningsvärt att stora leveranstörsföretag som Posten, Handelsbanken, DHL, Bring (Norska Posten), SiteDirect, Klarna, PayPort, SweaWebpay, Guava mfl så tydligt tar ställning för en av ehandelsorganisationerna. Hur tänkte ni där, är det ett officiellt ställningstagande från er sida och hur ska det gynna ehandeln i Sverige (eller har ni blivit tagna som gisslan)? Jag är själv också en kålsupare genom att i mitt ehandelsföretag som säljer arbetskläder vara engagerad eller stödjande  i nästan alla ovan nämnda organisationer och verksamheter utan att ha satt ner foten. Igår blev det dock alldeles klart för mig i och med den nya ehandelsorganisationen att nu måste vi alla sätta ner foten.

Vi, alla branschen, måste nu ta ansvar för ehandeln i Sverige. Men jag känner mig lika villrådig som nog många andra ehandlare och leverantörer i Sverige gör idag. Vilken organisation och vilka evenemang ska man stöjda för att skapa bästa förutsättningar för en positiv utveckling av ehandeln i Sverige? Jag har inget svar på det.

Vad tycker du?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!

Previous post:

Next post: