Ehandel unite!

Ehandeln i Sverige måste enas.

Igår lanserades en ny organisation för ehandel i Sverige. Nu har vi ehandel.se, ehandel.org, vi har svensk handel och vi har svensk distanshandel, vi har trygg ehandel och vi har certifierad ehandel, den nya ehandelsorganisationen driver visst ett eget certifieringssystem vi har emeet, vi har ehandelsdagarna, vi har NES, SEBC, vi har webbdagarna och vi har lilla ehandelsdagen, norra ehandelsdagen mm. Det börjar bli en vild flora av organisationer och system inom ehandel i Sverige. En del drivs ideellt, andra med vinstintresse (öppet eller dolt), en del som ”branschorganisation”, andra som intressegrupper eller  som roliga projekt. Alla försöker på olika sätt framhäva sin verksamhet och locka till sig medlemmar och deltagare inom ehandelssverige.

På ett sätt är det helt fantastiskt att ehandel i Sverige börjar bli en så stor och viktig näringsverksamhet att allt fler vill engagera sig, vara med, och ta en del av kakan. Baksidan av allt detta är dock att det splittrar och söndrar. Det försämrar möjligheterna till att politiskt och juridiskt driva viktiga ehandelsfrågor både i Sverige och inom EU när det inte finns en officiell organisation för ehandel i Sverige. Det försämrar möjligheterna till branschutveckling genom kunskapsdelning och erfarenhetsutbyte när man inte klart och tydligt vet vilken agenda den ansvarige har. Det sänker trovärdigheten när branschen inte kan enas om ett certifieringssystem som konsumenten accepterar och tror på.  Den nuvarande utvecklingen försämrar och bromsar ehandeln i Sverige, både från handlarens perspektiv och från konsumentens perspektiv.

Ingen tjänar på dragkampen om ehandeln i Sverige som nu växer fram.

Och det är vi ehandlare och leverantörer som måste ta ansvaret för frågan. Jag tycker att det är anmärkningsvärt att stora leveranstörsföretag som Posten, Handelsbanken, DHL, Bring (Norska Posten), SiteDirect, Klarna, PayPort, SweaWebpay, Guava mfl så tydligt tar ställning för en av ehandelsorganisationerna. Hur tänkte ni där, är det ett officiellt ställningstagande från er sida och hur ska det gynna ehandeln i Sverige (eller har ni blivit tagna som gisslan)? Jag är själv också en kålsupare genom att i mitt ehandelsföretag som säljer arbetskläder vara engagerad eller stödjande  i nästan alla ovan nämnda organisationer och verksamheter utan att ha satt ner foten. Igår blev det dock alldeles klart för mig i och med den nya ehandelsorganisationen att nu måste vi alla sätta ner foten.

Vi, alla branschen, måste nu ta ansvar för ehandeln i Sverige. Men jag känner mig lika villrådig som nog många andra ehandlare och leverantörer i Sverige gör idag. Vilken organisation och vilka evenemang ska man stöjda för att skapa bästa förutsättningar för en positiv utveckling av ehandeln i Sverige? Jag har inget svar på det.

Vad tycker du?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!
  • Pingback: Ehandlare förenen eder! | Peter Höjman

  • Janne

    Hej Peter

    Kan du utveckla vad det är du är så orolig för? Du är emot ehandel.org det är tydligt men varför är inte lika tydligt. Är det inte bra att någon tydligt tar upp pinnen och försöker göra en ärlig satsning för ehandeln i Sverige? Att företagen du nämner ovan är med är väl en förutsättning för att det ska bli en medlemsorganisation som ger ett mervärde till dess medlemmar? Att man kan få rabatter, bra avtal och andra kringtjänster är väl inte något dåligt, eller har jag missat något här? När posten hjälper emeet så är det bra, men när de erbjuder konsultation till ehandel.org-medlemmar så är det inte bra, förstår inte.

    Jag tror att det du hänger upp dig på är att det är en e-handelsleverantör som  står bakom det och att det är en medlemsavgift. Du är rädd att det finns ett vinstintresse som inte kommer gagna ehandels-sverige (?).

    Jag tycker inte det är konstigt med en medlemsavgift, det kostar att ha folk anställda som skriver nyheter, administrerar hemsidan och allt annat som hänger med. Jag tror inte att det är ett bolag som kommer att generera vinster till ägarna, eller snarare, jag tror det är omöjligt, men förhoppningsvis kommer det in tillräckligt mycket för att utveckla konceptet till allas vår gagn.
    Ehandel.se är en fantastisk plats men ska det bli riktigt bra och jobbas ”på riktigt” så behövs kapital och det räcker inte med annonsintäkter för att driva det framåt. Det är en vacker tanke att ”unite”, men i slutändan, någon måste stå för kulorna och arbetsinsatsen, och jag tror du kommer få det väldigt svårt att hitta 2-5 personer som vill jobba heltid ideellt i en intresseorganisation utan resurser.
    /Janne

  • http://twitter.com/jackm_c Jack MelcherClaësson

    Kloka tankar Peter, kan bara hålla med.

    För en annan som tittar på e-handelsbranschen lite från flanken, då jag inte själv jobbar operativt i den, men ändå har kopplingar till den och driver försäljning åt den, så är det ganska svårt att överblicka.

    Flera ggr har jag funderat på att närvara på olika ”branschdagar” eller andra typer av samlingar och gatherings, men när det väl kommit till kritan har jag precis känt som du, att jag har undrat lite kring syftet med eventet. Det har ofta känts som att enskilda intressen (från större aktörer inom logistik, plattformar, betalningslösning etc) driver sina intressen i första hand, och branschens som helhet i andra hand. Det har lett till att jag inte prioriterat att närvara.

    Rätt eller fel, det vet jag såklart inte då jag inte varit där? Jag hade säkerligen både lärt mig mycket och träffat intressanta och inspirerande människor ändå, men känslan har ändå varit att jag velat avvakta för att se om det dyker upp något annat event.

    Även mängden event har gett mig känslan av att jag skulle behöva gå på allt, vilket givetvis inte är förenligt med det dagliga operativa.

    Jag har givetvis ingen lösning, men välkomnar verkligen debatten.

    Förhoppningsvis ser vi en riktigt stark intresseorganisation för e-handeln växa fram i kölvattnet av en sådan debatt.

    Med vänliga hälsningar
    / Jack Melcher-Claësson

  • Katrin Lundgren

    Jag ser inte de olika e-handelsträffarna exempelvis emeet och e-handelsdagarna, och lilla e-handelsdagen som konkurrerande verksamheter. ursprungligen var alla de små e-handelsdagarna (förutom emeet) forumträffar som växte fram på e-handel.se och som hölls i olika delar av landet, och så är det lite fortfarande. Jag tycker det är bra att fler finns och det ger möjlighet till e-handlare att samlas. Alla vill inte åka 400 mil för en träff. Jag tror inte det blir så många e-handlare från Skåne på e-handelsdagarna, liksom det var få e-handlare från Västerbotten och Norrbotten på träffen som var i Malmö. Sverige är långt :-)

    Däremot är jag lite emot att vi behöver fler organisationer som jobbar för e-handel, och speciellt en som utnämnt sig själv som att vara den enda när det funnits en tidigare. Vi har redan svensk distanshandel som jag tycker säger rätt bra vad det handlar om, svensk handel har dessutom påbörjat en sammanslagning med dem och de har samarbetat en längre tid vad jag vet. De driver dessutom certifieringen trygg e-handel, och de har jobbat med e-handelsfrågor en längre tid fast kanske lite mer dolt än det borde vara.

    Så summa summarum, jag kommer att stödja svensk distanshandel och trygg e-handel som för mig känns mest seriöst, och som jobbat med e-handelsfrågor en längre tid, och jag kommer att åka på så många e-handelsträffar jag kan, för att träffa många e-handlare och ta del av deras erfarenheter

  • Parvelito

    Jag tycker man kan dela upp det hela i en organisatorisk del, och en kommersiell del. Den organisatoriska tror jag att Svensk Distanshandel ”vunnit” i och med att man nu går samman med den stora arbetsgivarorganisationen Svensk Handel. Där finns resurser och kunskap att driva frågor, där finns kontakter och där finns det oerhört många medlemmar som redan får en hyfsad service.

    Jag ser inte att rådet för Ehandelscertifierng eller ehandel.org har någon framtid eller utrymme som organisation med möjlighet att föra ehandlares talan att finnas till på några års sikt. Däremot kan de säkert på rent kommersiella grunder erbjuda rabattavtal etc.

    När det sedan gäller den kommersiella biten så är det naturligtvis upp till var och en att hitta på olika ”produkter” och försöka sälja dem, vare sig det är med en kommersiell grundtanke eller mer på skoj. Till syvende og sidst kommer säkert åtminstone de vinstdrivande rikstäckande arrangemangen att inse fördelen med att slå sig samman till större och större evenemang. Man kan inte ägna flera arbetsveckor per år på att resa runt och träffa ungefär samma människor överallt som säger ungefär samma saket. En hårt arbetande ehandlare får kanske ”nöja” sig med något riksarrangemang per år, och kanske ett eller ett par regionala som handlar om ju ehandel. Sedan måste man ju hänga med sin bransch också, även om kanske svängningarna inom arbetskläder inte är fullt lika stora som de är inom hemelektronikens värld… :-)

    Forumet ehandel.se är en kul företeelse som samlat en rad olika riktigt små upp till medelstora ehandlare, och det är snarare medlemmarna där som själva håller det samman än någon ägare bakom med mer eller mindre öppna avsikter. jag tror att just dem konstellation handlare som finns där kommit dit just för att de organisationer som finns har missat dem. En ehandlare på deltid med kanske 3-400kkr i omsättning känner sig då rakt inte hemma i samma organisation som börsnoterade jättar med stora staber folk i kritstrecksrandigt. Ehandel.se kommer aldrig få någon makt i form av att vara en organisation, men det kommer finnas kvar som utrymme att prata på med likasinnade människor. Det är kanske till och med så att om ehandel.se intar en mer organisatorisk roll och försöker bedriva politik så flyttar medlemmarna någon annanstans där de kan få snattra ifred. Internet är härligt fritt ur den aspekten.

  • Anonym

    Definitionen av seriös aktör är i mina ögon inte att ha ideellt arbetande medarbetare.

    Själva kriteriet för ordet professionell är att kunna ta betalt för det arbete som utförs. En sorts kvalitetssäkring helt enkelt; är du inte bra nog kan du inte ta betalt för ditt arbete och då borde du göra något annat.

    Personligen representeras jag hellre av någon som har lön för sitt arbete, än av någon som gör detta på sin fritid för att de tycker det är kul.

    Att klumpa ihop organisationer, företag, mässor, certifieringar med mera i en klump är även det aningen missvisande. Jag har därför tagit mig friheten att gruppera de olika aktörerna och händelserna i inlägget för att undvika fler missförstånd.

    Företag och organisationer: Ehandel.org, Ehandel.se, Svensk Handel och Svensk Detaljhandel (de två sista ska dessutom gå samman till en organisation)

    Mässor/konferenser: emeet, Detaljhandelsdagarna

    Certifieringar: Trygg e-handel, Certifierad e-handel

    Detta ger:
    * 2 företag – Ehandel.org och Ehandel.se
    * 2 organisationer – Ehandel.org och Svensk Distanshandel/Svensk Handel (Ehandel.se är ingen organisation enligt deras egen beskrivning)
    * 2 mässor/konferenser
    * 2 certifieringar

    Hur det kan vara för mycket att ha två av varje att välja på?

    Personligen tycker jag konkurrens är bra och två av varje kan i mina ögon aldrig anses vara för mycket.

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Nej, nej jag är inte emot ehandel.org på något sätt. Tvärtom jag gillar deras ansats och ska med glädje betala medlemsavgifter till dem om det är den organisationen som gäller. Det är absolut inget fel i att det drivs med pengar, ingen kan förväntas arbeta ideellt. Min poäng är väl mer att jag tycker att det är olyckligt att två organisationer med så olika ansatser men med samma mål, ett bättre ehandelssverige ställs mot varandra. Beklagar om jag uttryckt mig oklart i min bloggpost. Jag stödjer eller dissar ingen, jag vill bara veta vem som kan företräda mina intressen på bästa sätt. Därav uppropet till diskussion och det har iaf uppenbarligen fungerat :) Tack för att du tog dig tid och gav din syn på saken. /Peter

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Jag håller med dig om att en organisation med betalda medarbetare absolut har bättre förutsättningar att leverera kvalitet. Delar också i grunden din uppfattning konkurrens är bra men i det här fallet tror jag inte att varken ehandlarna eller konsumenterna gynnas. Tyvärr. /Peter

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Mycket intressanta tankar om ehandel.se och deras roll och betydelse för medlemmarna… Tack./P

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Tack för att du pekar ut din riknting. /P

  • http://twitter.com/vincic Sasha Vinčić

    Ja vem sak man välja? Det blir väl bäst att starta en egen organiation :)

  • Kristian Hagset

    Peter!
    Detta var kloka ord.Jag tror också att alla har att tjäna på att lägga energin på att dra åt samma håll och samarbeta mer. Det du belyser är nog symptomatiskt för alla nya branscher i tillväxt. det skapas möjligheter, tröskeln för att starta något nytt är låg och därmed så kommer fler och fler aktörer. Jag ser det också som ett tecken på att kunskapstörsten är hög eftersom alla konferenser och initiativ lyckas att samla relativt många deltagare.Jag är själv part i sak eftersom jag aktivt arbetar med våra egna koncept. Jag diskvalificerar mig därmed från att bedöma andras initiativ men kan generellt säga att jag välkomnar alla initiativ som bygger på samma grundkoncept som våra, nämligen att arbeta för att höja statusen på nordisk ehandel. Jag hyllar alla initiativ som bygger på högt engagemang, brinnande intresse samt en god portion passion. Jag vil lyfta fram ehandel.se och emeet som 2 goda exempel på detta då jag lärt känna dessa lite mer än andra. Vad gäller Svensk Distanshandel så tror jag att små ehandlare ska se positivt på framtiden. Det närmande de gör mot Svensk Handel är riktigt bra. Svensk Handel är en organisation med tusentals medlemmar, varav de flesta är just små butiker. Den kraften som uppstår där kommer göra detta till den helt klart naturliga branschorganisationen för både stora och små e-handlare. Jag tror också att Svensk Distanshandel gör mer för e-handeln än många vet. Att arbeta med de branschfrågor de gör är ett långsiktigt arbete som tar tid och som kräver djup insikt i ”maktens korridorer”.Själva har vi tagit steget bort från leverantörsledet genom att sålt ut Nordic eCommerce Knowledge från Wipcore till externa ägare så att vi idag inte är ägda av någon leverantör.Detta var viktigt för oss för att kunna gå vidare och utvecklas på det sätt vi vill. Dock är vi helt öppna med att vi är kommersiella (vi tror att vi gör ett bättre jobb för nordisk e-handel om vi kan göra detta på heltid) och vi är idag beroende av olika leverantörer som partners (det kostar en del att dra runt verksamheten). Vi tror vi kan hantera detta och e-handlarna är duktiga på att ge oss feedback på det vi gör med tex NES så om vi inte sköter oss så får vi veta det direkt.Om de olika initiativen ska vara ideella eller kommersiella är en underordnad fråga. Även de i Svensk Distanshandel är avlönade även om de inte är en kommersiell organsisation. Det viktiga är att man är öppen med vad man är så alla kan ta ställning till det i sina val. Jag tror att de som klarar av att leverera högst värde till sina ”kunder” är de som kommer att överleva på lång sikt, precis som i alla andra branscher.Kristian HagsetNordic eCommerce Knowledge

  • http://twitter.com/davidhultvall David Hultvall

    Mycket intressant diskussion och kloka tankar. Jag är ju också part i målet med tanke på vårt eget event, men jag ser precis som Katrin på det hela när det gäller överetableringen(?) av olika e-handelsevent. Jag tror absolut att det finns utrymme för flera. Men i och med att även vi som ”evenemangsannordnare” lär oss hela tiden tror jag att vi kommer se större skillnader på eventen framöver. Jag drar parallellen till musikfestivaler – Det finns några riktigt stora som drar bred publik men det finns även massor av mindre festivaler som kanske inte lockar lika mycket folk men som nischat sig. Den främsta anledningen till att det poppar upp en massa e-handelsevent är att vi alla brinner för den här, än så länge, lilla branschen. Tror inte att det finns nån annan agenda än att man vill kunna jobba med det man brinner för.

    Angående de olika organisationer som finns så förstår jag resonemanget att det kan vara svårt att veta vad man ska satsa på. Jag tror, som någon kommenterade, att organisationerna kommer få olika roll. Alla kan inte springa i maktens korridorer o påverka politiker etc, men alla kan inte heller vara den självklara mötesplatsen för små och medelstora e-handlare.

    Vi lever i en bransch som lär sig. Det kommer garanterat komma ännu fler organisationer, fler certifieringar och ännu fler event. Jag är övertygad om att mångfalden är det som kommer få e-handeln att utvecklas, men det kommer likt allt annat vara survival of the fittest. De som levererar det som efterfrågas kommer att bestå.

  • http://twitter.com/menskoppen Svenska Menskoppen

    Bra att du lyfter frågan!

    Jag tycker faktiskt inte att något av de befintliga alternativen har varit tillräckligt bra, så därför har jag inte nappat.En oberoende och stark intresseorganisation som kan påverka lagstiftning, stödja forskning/utveckling, skapa opinion etc behövs onekligen.Vet någon om det finns intresse hos Svensk handel/Svensk detaljhandel att titta närmare på detta?Mitt intryck av Svensk handel är att man redan nu arbetar en hel del med e-handel, så det borde vara intressant även för dem. Annars kanske Företagarna skulle kunna vara intresserade?Annelie, menskoppen.se

  • Kristian Hagset

    Det är precis detta som Svensk Distanshandel gör. Nu när de ska gå ihop med Svensk handel så kommer e-handelsfrågorna att blir stärkare även inom Svensk Handel. Jag tror att denna kombinationen kommer att bli kanonbra.

Previous post:

Next post: