En enkel handlingplan för sociala medier

Kanske sitter du som företagare inom ehandel och funderar på det här med sociala medier. Ska du satsa eller inte och hur ska du isf gå till väga? Det finns inget givet svar på om man ska satsa eller inte, eller hur man isf gör det på bästa sätt.

Det här är min plan och mina tankar utifrån de erfarenheter jag skaffat mig under de senaste 6 månaderna genom att själv försöka lära mig* sociala medier.

1. Prioritera – är en satsning på sociala medier rätt för dig (just nu)?
Välj dina strider. Inse att en satsning på sociala medier kräver mycket tid i anspråk. Din tid kan kanske användas till något bättre? Har du inte mycket ledig tid eller är du inte beredd att jobba ännu mer än vad du redan gör idag så tänk dig noga för innan du drar igång en satning på sociala medier. En halvhjärtad satsning kan kosta mer än vad du tänkt dig då dina kunder snabbt kommer att genomskåda dig. Det kallas transparens.

 

Välj bara strider som du kan vinna. Visst, sociala medier är i ropet och alla vill hänga med på tåget. Men tänk efter före, fundera på om synlighet och dialog genom sociala medier passar för din målgrupp och för de produkter du säljer. Alla produkter har inte ett naturligt ”talk value” och alla målgrupper är inte intresserade av att interagera via nätet även om de handlar via nätet.

 

Prioritera dina mål. Gör ett noga övervägande över för- och nackdelar med en satsning på sociala medier för din del och vad som är viktigast för din verksamhet på kort och lång sikt? Är en satsning på sociala medier det bästa du kan göra för att utveckla din verksamhet (just nu) – go for it – men var inte rädd för att prioritera bort sociala medier (just nu) till fördel för något annat som kanske utvecklar din verksamhet bättre. Tids nog så kommer vi alla att ”tvingas” ut i sociala medier.

 

Hitlers oförmåga att prioritera vad som var viktigast i ambitionen att erövra
världen ledde honom in i det tvåfrontskrig som blev början till slutet.
2. Try it – Live it!
Learning by doing. Du kan inte läsa dig till om hur livet, kommunikationen och mötena på nätet fungerar, du måste lära dig det genom att själv leva på nätet.

 

Ta ett steg i taget. Använd dig själv som försökskanin, inte firman. Starta inte en Facebook fansite eller ett twitterkonto på firman om du inte själv är en van användare av dessa medier. Skaffa dig istället egna privata konton och accesser till de kanaler och nätverk som du är intressad av och börja deltaga i diskussionen som privatperson.

 

Räkna med att det tar minst 3-6 månader av frekvent användande av en kanal innan du börjar få grepp på hur den fungerar på tekniskt och praktiskt, tonalitet, do´s and dont´s osv. Testa andra företags närvaro på nätet genom att kontakta dem som privatperson via deras kanaler och lär hur de gör och vad dom inte gör. På så sätt kommer du att spara dig massor av arbetstid och undvika de enklaste misstagen när du väl drar igång på firman.

 

Vissa saker kan man inte läsa sig till utan vissa saker måste man
prova på för att veta hur de känns och hur de fungerar.

3. Work hard

Work hard. Var beredd på att jobba hårt, hårdare än du någonsin gjort tidigare. En satsning på sociala medier kräver aktivitet varje dag. Var och hur ska du som småföretagare finna den tiden när du redan har 1000 andra saker som måste bli gjorda varje dag? Ofta slutar det med att man sitter uppe på kvällar och nätter och ”väver sitt nät” över marknaden.

Play hard. Du måste göra det med hjärtat och du måste göra det till 100%. Om det blir för tungt, dra ner på ambitionen och antalet kanaler men se till att du krossar där du finns. Kvalitet före kvantitet är ledordet.

Stay hard. Det är alltid för tidigt att ge upp – Ge inte upp!

En satsning på sociala medier minskar inte precis din arbetsbelastning som
e-handlare, snarare tvärtom…

 

4. Tänk långsiktigt

Inse att din satsning är på lååååång sikt. Bara för att din firma öppnar ett twitterkonto och börjar twittra varje dag så kommer det inte automatiskt innebära att alla dina kunder direkt kommer att börja följa er. Det kommer att ta lång tid innan du ens kommer att märka att det du gör uppmärksammas och gör skillnad för dina kunder och din verksamhet. Räkna iskallt med att jobba rakt ut i tomma intet i minst ett år innan det börjar ge resultat. En satsning på sociala medier idag handlar inte om vad du får för merförsäljning imorgon utan om var ditt varumärke befinner sig om tre till fem år.

Tänk varumärke, inte order. Ett varumärkes styrka är summan av  alla dina kunder och icke kunders uppfattning om din produkt eller tjänst. Se till att alla dina insatser i sociala medier första hand syftar till att stärka dina kundrelationer och ditt varumärke än till att kränga en produkt. Tids nog kommer du att få sälja ännu mer om du har ett starkt varumärke och starka kundrelationer.
Inga träd växer till himmelen på en dag. Den högsta uppskattade åldern på ett mammutträd,
som kan bli över 100 meter högt, är ca 3300 år.
5. Keep It Simle Stupid
Gör en sak i taget. Försök inte finnas överallt på en gång från början. Låt dina kunder vísa vägen. Börja jobba i en kanal som du känner dig bekväm med.  Med tiden kommer du med hjälp av dina kunder och dina utvidgade kunskaper succesivt upptäcka nya kanaler och nya möjligheter till att bredda din kontaktyta mot marknaden. Dina kunder kommer att tala om för dig var på nätet de vill träffa dig och när du etablerar dig där kommer nya kunder att hitta dig.
Var tekniksmart. Nästan alla kanaler går att länka ihop på olika sätt, det är ju det som är själva meningen med sociala medier, att man enkelt kan dela information med andra. Tänk på samma sätt när du sätter upp din ”spindelväv” av kanaler över din marknad, se till att de sitter ihop och kommunicerar med varandra så att du slipper dubbeljobba varje gång du ska uppdatera information. Fundera tex på om du behöver en egen sida som heter Nyheter på din hemsida eller om du kan länka in din twitterfeed på din hemsida istället, en feed som i sin tur är ihopkopplad med ditt Facebookkonto och som hänger ihop med din blogg. Då kan du publicera alla nyheter på din facebooksida, från ett ställe, och få dem publicerade där du vill ha dem med ett knapptryck. Det kan vara lite pilligt och lite krångligt att få ihop alla delarna men det går och det spar massor av tid.

 

Keep It Simple Stupid – KISS – en bra minnesregel för det mesta här i livet.
* Jag har det senaste halvåret som privatperson på min ”fritid” satsat helhjärtat på att bla. lära mig att blogga på många olika sätt, lära mig hur Facebook, Twitter, Flickr, YouTube mm fungerar och används. Jag har frågat, ifrågasatt, provocerat, låtit mig provoceras, gjort bort mig, sårat och förolämpat, gjort bra saker och gjort dåliga saker, kraschat hårddiskar och förlorat massor av information, jobbat för mycket, sovit alldeles för lite och ätit och druckit helt fel saker nätterna igenom. Syftet med har varit att succesivt lära mig hur allt fungerar och hur allt hänger ihop så att jag kan föra över det på mitt företagande.
Det är lätt att låta sig förblindas av alla andra som kan så mycket och att mäta sig med de som inte gör annat hela dagarna än att jobba med sociala medier på nätet. Gör inte det! Det går ganska snabbt att lära sig och kom ihåg att det finns inga sanna sanningar, bara teorier – allt måste prövas och situationsanpassas till din verklighet.
Jag har ännu inte dragit igång någon större satsning på min firma som säljer arbetskläder men planen är att det ska ske hösten 2010.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!
  • Johan Sutinen

    Håller till fullo med i ovanstående blogg-inlägg. Det är långsiktigt tänkande som är A och O. Dock är det viktigt att i alla sociala nätverk (oavsett om de är digitala eller inte) så ska ditt budskap vara det samma. Lättare att jobba med samtidigt som du träffar fler med ditt budskap.

  • http://www.nolingo.se/ Peter Höjman

    Hej Johan. Jag håller med dig till 100%. Tricket är inte bara att vara låångsiktigt utan också att vara konsekvent i sitt budskap oavsett kanal, även om det kan vara lite trixigt då olika kanaler fungerar på så olika sätt och mot så olika människor. Jag tror att det är viktigare att kommunicera i färre men bra kanaler, kanaler som passar budskapet och mottagaren, än att försöka anpassa sitt budskap till att passa i alla kanaler och för alla sorters mottagare (vilket säkert är lätt hänt i sin iver när man kastar sig ut på den sociala media arenan). /P

  • http://www.socialbusiness.se Fritjof Andersson

    Riktigt bra och framför allt ovanligt ärligt blogginlägg!

  • Pingback: Så fick vi 200 nya Fans på Facebook på 48h!

  • Pingback: Så fick vi 200 nya Facebook Fans på 48h!

  • Pingback: Så fick vi 200 nya Facebookfans på 48h! | Sociala medier för beslutsfattare

  • Pingback: En exposé av mitt digitala liv (så här långt)

Previous post:

Next post: