En genomtänkt 404 sida ökar konverteringen i din ehandel

Kanske mer kul än genomtänkt?

En 404 sida är den sidan som visas för besökaren när en sida inte finns på servern, typ hoppsan den här sidan är borta. En sak är väl att landa på en tråkig 404 om man surfat runt ett slag på en sajt men om man kommer direkt utifrån på en extern länk och landar på en tråkig, intetsägande 404 så lämnar så blir nog de flesta ganska irriterade och lämnar sajten direkt. För en ehandlare är det en katastrof, en förlorad intäkt. Därför gäller det att ha en genomtänkt 404 sida som får kunden att förlåta missen, stanna kvar på sajten och fortsätta att leta eller handla.

Det här är egentligen inget som jag har funderat på så mycket tidigare men efter att ha läst Fredrik Lennströms bloggpost Exempel på 404 sidor började fundera på hur vår egen 404 sida ser ut och vilket intryck den ger besökaren när den visas i vår butik. Det var sen ett ganska enkelt beslut att göra om den… (skäms).

Så efter att ha granskat vår gamla, tråkiga och osäljande 404 sida gjorde jag en istället en helt ny som förhoppningsvis är lite roligare och lite mer säljande.  Det viktiga tror jag att man har funderat igenom vad det är man vill uppnå med sin 404. Olika sajter har olika behov. Min målsättning med vår 404 är att med glimten i ögat försöka vända något negativt till något positivt och förhoppningsvis få kunden att kontakta oss eftersom 9 av 10 som kontaktar oss faktiskt köper något. Hjälpta kunder är nöjda kunder, nöjda kunder handlar. Nyfiken på hur vår nya 404 ser ut? Kolla här.

Vill du veta mer om 404 sidor så läs gärna Conversionista anpassad 404, Google skapa användbara 404 sidor och Techspot 15 roliga ock kreativa 404 sidor

Hur ser din 404 ut?

 

Uppdatering: Fredrik Lennström påpekade fint för mig att din 404 ska inte bara visas på trasiga internlänkar utan givetvis även på rena felskrivningar i adressen. Tydligen blir det två olika typer av serverfel rent tekniskt men det ska givetvis resultera i samma sak oavsett fel – visning av din säljande 404. Det hade jag helt missat teknisk novis som jag är. Jag får be någon smartskalle fixa det åt mig :)  Tack Fredrik!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!
  • http://www.conversionista.se/ Chief Conversionista

    Jag tycker er sida är ett smart grepp som jag inte riktigt sett. Oman får besökaren att engagera sig och anmäla en sida så har man säkert en ”kund på livstid”.

    Jag brukar vara för mer ”pang på rödbetan”, typ – ”Det blev fel, strunt i det, gör nu det här”. Jag brukar vara rädd att om man är för finurlig så tappar man de som bara vill ”get their stuff done”.

    Men det är kul att se andra idéer – Lycka till!

  • http://twitter.com/AStorckenfeldt Axel Storckenfeldt

    Får jag också hittelön ? 😉

  • http://www.billigaarbetsklader.se/ nolingo

    Alla får påsar :)

  • Proffsgarderoben

    Tjena Peter. Du bara måste glo denna 404, hur rolig som helst. http://www.nosh.com/404

  • http://twitter.com/fredriktrane Fredrik Trane

    Man bör redan i 404an bakom kulliserna skicka en rapport till sajtägaren om vad som hänt. Där finns ju redan all info om var de kom ifrån och vilken sida de söker. 404an tycker jag istället skall visa relaterade sidor till den sökte urlen – antagligen via en smart sökning eller sidor/produkter kopplade i admin. Typ att man alltid vid borttagande av produkt relaterar till produkter som ersatt den borttagna. Kunden upplever då aldrig 404an utan den är smart förklädd som en säljare :)

  • http://www.billigaarbetsklader.se/ nolingo

    Kan bara instämma. Det bästa är alltid att erbjuda kunden ett alternativ eller en sökmöjlighet. Den 404 vi kör med nu säljer inte, den ber bara om ursäkt. Det beror på att vår ehandelsplattform f.n inte kan lösa det på något annat sätt. Så snart det är klart kommer vi att 301:a om alla borttagna sidor till en alternativ produkt istället. Always Be Closing :)

Previous post:

Next post: