F*ck Amex!

Nu passar det att komma?? När jag sökte om ett Amexkort år 2007 i samband med att jag startade ett företag inom ehandel som säljer arbetskläder fick jag kalla handen. Det började med ett otrevligt formulerat svar på min kortansökan där jag på ett mycket klumpigt och förnedrande sätt nekades att bli kund (ångrar att jag inte sparade det brevet…). Efter lite olika telefonkontakter fastod beslutet om att inte godkänna mig som kund. Orsaken angavs främst till att jag två år tidigare företrätt ett bolag som gått i konkurs.

Att konkursen sedan länge var avslutad utan anmärkningar, att jag inte hade eller någonsin haft några betalningsanmärkningar eller ekonomiska problem, att jag hade en villa i Stockholm belånad till 50% av marknadsvärdet eller att jag precis hade sålt ett av mina företag för ett sjusiffrigt belopp spelade ingen roll. Till råga på allt hade jag mage att vara entreprenör och företagare med liten deklarerad inkomst och ett nystartat företag. Jag inte ansågs absolut inte lämplig som American Expresskund, jag passade helt enkelt in in deras riskbedömningsmall.

Nåja, mitt liv gick inte under för det. Jag valde istället att stanna kvar hos Eurocard där jag varit kund i många år, alltid blivit trevligt bemött och som jag alltid valt till både företag och till anställda oavsett var jag jobbat, både som anställd eller företagare. Jag blev inte ledsen för att jag inte fick ett Amexkort men jag blev förbannad på den dryga, snorkiga inställningen till oss företagare och svor en helig ed om att varken jag eller någon som någonsin kommer att arbeta för mig kommer ha ett American Expresskort.

Nu år 2010 när det gått fem år efter konkursen, mitt företag börjar rulla på och mina deklarerade inkomster har stigit har ni mage att kliva in i mitt liv igen om be mig bli kund hos er med budskapet ”realise the potential” eller ”inse potentialen”. Lite sent att komma på det nu va? En kundrelation bygger på förtroende och långsiktighet. Långsiktighet därför att alla konsumenter en gång varit unga eller för att alla företag en gång har varit små och nystartade. Att välja bort dessa för att man inte vill ta en risk eller för att man inte kan få in dem i mallen och sen tro att man kan ”skära in” när det är riskfritt är både korkat affärsmässigt och skadligt för förtroendet.

Alla som driver eget företag vet att alla kunder är viktiga, att alla kunder ska behandlas väl och att göra affärer handlar om förtroende. Förtroende tar tid att bygga. Förtroende handlar om lojalitet, att lita på och stödja varandra i solsken och i regn. Förtroende kan oxå översättas till lojalitet mot en produkt, ett varumärke eller ett företag. Idag kan nästan inget företag oavsett varumärke eller produkt luta sig tillbaka och lita på gamla meriter eller gamla kundstockar.  Idag har små, snabba, nischade företag stora möjligheter att knäcka de stora etablerade drakarna då man ofta bara är ett klick bort. Kundbemötande och anpassning är långt viktigare än produktens unika egenskaper eller status.

Nä American Express, det är ni som ska ”realise the potential” och ändra inställning till företagare, entreprenörer och alla som inte lever sitt liv efter en fyrkantig riskbedömningsmall. Världen ser inte ut som den gjorde för tjugo år sedan då man kunde skilja en direktör från en arbetare genom att se på deras klädsel eller genom att titta i taxeringskalendern. Idag vinner den som möter alla kunder respekt oavsett ålder, kön, inkomst, etnicitet osv. Realise the potential!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!
  • http://www.rebelconsulting.se/bloggrebell/ Jonas Lindelöf

    Ilsket intelligent!: ”Världen ser inte ut som den gjorde för tjugo år sedan…. Idag vinner den som möter alla kunder respekt oavsett ålder, kön, inkomst, etnicitet osv. Realise the potential!”
    Right on! F#ck Amex!

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Tack. Kände bara hur hornen växte ut…/P

  • Pingback: Så räddar du ditt företag från negativ publicitet

  • http://claes.com @claes

    Sällar mig till skaran. Hade American Express i 20 år, platina, omsatte 50K/månaden, gjorde fel i en (1) enda betalning, växlade typ två siffror från 43 tusen nånting till 34 tusen nånting, upptäckte det själv, ringde och sa till – men, nej, det ”går inte att göra något åt” och ”så är det” och därmed fick man lära sig att det inte går att lita på American Express. Glad dock för att det inte hände när jag verkligen behövt deras hjälp, tappat kortet på andra sidan jordklotet eller något liknande där man behöver hjälp.

    Så, jodå, visst går det att göra något åt. Man klipper sitt kort publikt och bryter affärsrelationen med en leverantör sedan 20 år tillbaka. Det är ju bara att acceptera att 20 års affärsrelation inte är värd lika mycket som en potentiell kreditrisk på nio tusen kronor. Och berättar detta för så många som möjligt vänner på nätet så att de hellre väljer Eurocard eller annat plastkort än American Express.

    F*ck Amex. Eller som vi i Skåne säger: Fuck Amex.

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Yepp, fakk amex! De har helt tappat bort människan i affären och intresset för kunden så varför skulle vi bry oss om dem och stoppa pengar i deras fickor? Tack för att du tog dig tid att kommentera. /Peter

  • Ake Bendel

    Jag ansöker varje gång deras kampanj finns på en stackars affiliate sajt, Sen ringer de och vill hälsa mig välkommen till Amex. Då berättar jag om sist jag var kund och klippte kortet och avslutade mitt amex p.g.a jag bokat ett hotell som jag senare avbokade, men hotellet debiterade bokningen. Slutade med att amex är skyldiga mig 400kr. Jag kräver att de betalar tillbaka dessa innan jag blir kund igen. De hänvisar mig till inkassobolaget? Men det Är nu som är skyldiga mig pengar amex. Sen ger de upp.

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Ont ska med ont fördrivas :) Jag kommer aldrig, ALDRIG, oavsett hur mycket pengar jag tjänar att ta ett Amexkort i min hand. Tack för att du tog dig tid att dela med dig. /P

  • GästenutanGesten

    Vad spelar det för roll? Alla företag tänker likadant, vissa företag tar större risker än andra. Amex i sverige är endast betalkort, och tar således bara kunder utifrån den marknaden. Eurocard har en helt annan marknad i sverige och en helt andra förutsättningar. Jag blir inte sur på ICA om de nekar mig köp pga jag inte har pengar nu, och jag går verkligen inte omkring och gnäller för att de tar mig som kund en dag senare med plånboken i handen. Extrem jämförelse men ja.

    Nej, är inte amexkund då jag inte vill ha betalkort och för att det kortet passar de som tjänar lite mer. Men gnäll inte på dem för att du har konstig historik, de flesta vanliga människorna som ansöker får kort hos dem. Jag skulle ställt mig på din sida om du inte låtit som en sur bittergubbe.

  • GästenutanGesten

    ..Det är väl ändå hotellet som är skyldiga dig pengar? Och Amex hänvisar dig till inkasso för att få pengarna?

    Jag vill verkligen hänga på alla här då jag också vägt emellan mina åsikter om amex i Sverige. Men kom igen?

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Haha men jag är en bitter surgubbe och det står jag för :) Tack för att du tog dig tid att kommentera. Jag uppskattar det även om vi har olika uppfattningar. /Peter

  • Jack Melcher-Claësson

    Ha ha härligt Peter, verkligheten är aldrig längre bort än att den hinner ikapp en. Det gäller även AMEX. Be honest, be transparent and do good shit! Det har de uppenbarligen inte fattat!

    Kör hårt med bojkotten, jag stödjer den helhjärtat!
    / Jack

  • akesoft

    Problemmet var att AMEX ville inte göra en charge back eftersom hotellet förfalskade att jag hade checkat in m.m. så då avslutade jag min relation med AMEX och vid det tillfället var jag +400kr på kontot vilket jag inte fått tillbaka. De säger att deras inkassobolag har pengarna och jag ska vända mig dit?

Previous post:

Next post: