Fri returfrakt viktigare än fri frakt

Den eviga frågan inom ehandel; ska man ta betalt för frakten eller inte ?

Ända sedan e-handelns begynnelse har frågan om fraktfritt eller inte  manglats fram och tillbaka mellan olika intressenter inom e-handelsbranschen, senast i en artikel här.

När e-handeln var ung var det viktigt att försöka hitta övertygande argument, tex fraktfri leverans, för att få kunderna att prova att handla på nätet. I dag, i takt med att e-handeln utvecklats och konsumenterna börjar vänja sig vid att handla på nätet, blir det viktigare att fokusera på andra saker som sortiment, kundservice, bytesrätt etc för att locka kunderna till köp. De flesta kunder förstår och accepterar idag att det kostar att skicka ut en vara men det är nog många som funderar på  ”vad det kostar att skicka tillbaka, vad blir min fraktkostnad för returen och hur gör jag rent praktiskt”? Det är förmodligen ett större hinder för köp än att det kostar 49 spänn att få en vara hemskickad.

I min e-butik som säljer arbetskläder, bla från Fristads, levererar jag alltid fraktfritt och har gjort så i snart två år. Kunde jag ändra på det nu skulle jag inte erbjuda ”alltid fraktfritt” till mina kunder utan istället ”alltid fri returfrakt”. Det tror jag skulle öka försäljningen och det skulle sänka kostnaderna för frakter. Framför allt skulle det stimulera till merköp dvs att kunden köper några varor extra för” jag kan ju alltid skicka tillbaka om jag inte gillar det”.  Speciellt de kunder som beställer mot faktura dvs de som inte ens behöver göra ett utlägg vid köptillfället skulle kunna inspireras till att beställa fler varor än planerat. Att de flesta sedan inte skickar tillbaka några varor är en annan sak.

Genom att ta betalt för utfrakten minskar man sina kostnader och genom att erbjuda fri returfrakt så ökar man konverteringsgraden och snittköpet, alltså ljuv musik för en e-handlare. Så ska du starta e-handel nu, se till att alltid ta betalt för frakten ut till dina kunder men erbjud dem istället fri returfrakt, det kommer du garanterat att tjäna på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!
  • Pingback: Stefan tipsar – 1 June, 2010

  • Pingback: Peter Höjman - Fri returfrakt viktigare än fri frakt

  • Pingback: Det är bättre att erbjuda fri returfrakt än fri frakt | Peter Höjman

  • http://www.strumporochkalsonger.n.nu/ wahlman

    Vet inte om fri returfrakt i min butik är lika viktigt. Då jag säljer underkläder och strumpor. Däremot har jag fraktfritt nu, men har tänkt att ändra det. När jag kan ha fraktfritt vid köp av en viss summa. Den tjänsten är inte möjligt i min butik för närvarande.

  • http://www.billigaarbetsklader.se/ nolingo

    Hmm kanske dax att se över valet av ehandelsplattform? Fraktfritt konvertrar säkerligen mer än fri returfrakt i vissa branscher men långsiktigt är det ohållbart att det ska vara gratis att få en vara hemskickad, iaf om man handlar från en liten ehandlare. Ingen tjänar på dålig lönsamhet.

Previous post:

Next post: