GTD för ehandlare

En ehandlare utan arbetsplan

Hur planerar du ditt arbete inom ehandel eller framför allt hur prioriterar du det som du planerat att göra? Jag har hittat ett bra sätt som fungerar för mig som ehandlare så att jag fokuserar på rätt saker i rätt prioritetsordning. Kanske kan det funka för dig oxå?

Förr skrev jag alltid långa listor med saker som skulle göras. Senaste uppgiften hamnade längst ner på listan och efterhand som saker var klara ströks de. När listan var för kladdig skrev jag om den på ett nytt papper och försökte skriva dem i någon slags prioritetsordning. Ett tag försökte jag göra listan i datorn men det funkade aldrig för då skrev jag på lösa lappar istället. En dag när jag hade 63 punkter på min att göra lista brast det. Jag kände att jag var tvungen att tänka om. Jag visste inte vad jag skulle prioritera och framför allt kändes det som att jag aldrig fick någotgjort. Things had to change!

På nätet kan man hitta massor av artiklar om hur man får saker gjort. Det senaste systemet för heter visst GTD, Get Things Done,  som nån snubbe har blivit miljonär på att utveckla. Försökte sätta mig in i det det var alldeles för krångligt. Inte konstigt att killen blivit miljonär när han måste sälja en massa utbildningar för att folk ska kunna använda hans metod :) Jag var tvungen att hitta på något själv, något enkelt som passade mina behov som e-handlare. Så då gjorde jag den här enkla planeringsmatrisen..

 

Planeringsmatris för ehandlare

 

Allt arbete som jag gör som ehandlare handlar om två saker, ökad konvertering dvs sälja mer till befintliga besökare och kunder eller att skaffa fler nya besökare och kunder. (Alla arbetsuppgifter borde iaf handla om dessa två saker sen finns det så klart alltid en slask. Var lägger man tex in bokföring i mallen?)

Sen är frågan om hur snabbt en utförd arbetsuppgift kan påverka konverteringen eller nya kunder, en enkel tidsprioriteringen. Om jag gör den här arbetsuppgiften nu, har den påverkan på kort eller på lång sikt?

Alla arbetsuppgifter som hamnar i rutan Ökad konvertering på Kort sikt ska jag jobba med idag. Det är som bekant lättare att sälja till en befintlig kund och allt vi gör handlar ju om att sälja. Pengar in idag är min viktigaste prioritering. De arbetsuppgifter som kan ge mig fler nya kunder på kort sikt ska jag jobba med imorgon dvs de har en lägre prioritet än att skapa konvertering på befintliga besökare och kunder.

Sen beror det på hur aggressiv tillväxtplan man har. I mitt fall där jag prioriterar tillväxt så blir nästa prioritering arbetsuppgifter som genererar nya kunder på längre sikt, de kan jag göra nästa vecka, och sist i min prioritering kommer då åtgärder som låååångsiktigt kan öka konverteringen. De kan jag göra nästa månad. (Alla tidsangivelser är givetvis bara illustrativa.)

Genom att strukturera upp mitt arbete på det här sättet kan jag varje gång jag får en ny arbetsuppgift lägga in den i mallen och direkt se hur viktig den är och därmed veta hur jag ska prioritera den.  Jag vet oxå varje dag när jag kommer till jobbet vad jag ska fokusera på istället för att sitta o stirra på en lista och försöka fundera ut i vilken ände jag ska börja.

Jag har nu jobbat efter denna arbetsprioriteringsmall i snart tre månader och känner verkligen att det gett effekt på mitt dagliga arbete. Kanske att det kan funka för dig oxå eller har du något annat bra sätta att planera ditt arbete?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!
  • http://www.barnkalaset.se Jimmy Ström

    Den här ska jag prova. Jag kännde igen mig alldeles för väl med långa att-göra listor som man försöker prioritera.

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Kul! Hoppas det funkar för dig. För mig har det funkat kanonbra. /Peter

  • Pingback: Få saker gjort – i rätt ordning! | Peter Höjman

  • http://www.danielwestman.se/ Daniel Westman

    Jag känner också igen mig med långa att-göra listor, och stressen man kan känna! Mitt största problem är dålig självdisciplin och att jag försöker göra flera saker samtidigt, t.ex. skriva ett blogginlägg samtidigt som jag läser en bok, researchar produkter, redigerar bilder och hänger på forum. När jag väl ger mig fan på att göra en sak i taget får jag ju hur mycket som helst gjort, men det är svårt när allt bara är 1 klick bort! Tror jag lider av allvarlig information overload och analysis paralysis också.

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Haha +1 på den. Analysis paralysis :) Hoppas att du får lite lindring ifall du provar min mall. /Peter

  • http://twitter.com/gtdagenda Gtdagenda

    For implementing GTD you can use this web application:http://www.Gtdagenda.comYou can use it to manage your goals, projects and tasks, set next actions and contexts, use checklists, schedules and a calendar.Syncs with Evernote, and also comes with mobile-web version, and Android and iPhone apps.

  • Daniel Kolvik

    Är det inte ett problem om man hela tiden kommer på nya saker som kan generera ökad konvertering här och nu?

    Erfarenheten säger att man inte kommer till tillväxtkvartilerna alls då.

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Jo precis så är det. Man tenderar att stanna kvar i rutan nere till vänster så man måste utmana sig själv ibland att lyfta blicken. Men så länge man är i en uppbyggnadsfas av sin verksamhet så handlar ju allt om konvertering dvs pengar in eller hur :)? Tack för din kommentar. /P

Previous post:

Next post: