Ehandel – Häng med till Danmark del 3


Peo på Shirtstore delar med sig av sin erfarenheter från ehandel mot Danmark

I den förra bloggposten, Häng med till Danmark del 2, tipsade jag om möjligheten att ta del av andra ehandlares erfarenheter av utlandsexpansion, lära av andras misstag så att man slipper göra dem själv :). Så sagt och gjort, idag besökte vi Shirtsstore i Trelleborg som säljer t-shirts med tryck för att diskutera hur vi ska bära oss åt för att sälja arbetskläder i Danmark.Shirtstore som startade 2002 finns idag etablerat i alla nordiska länder och säljer i dagsläget för ca 1 mkr i Danmark och växer. Imponerande siffror för att vara på relativt kort tid och med relativt blygsamma marknadsföringsinsatser. Peo och hans hustru som också jobbar i företaget (totalt 5 anställda inkl ägarna) hade mycket att berätta om hur det är att starta och bedriva ehandelsverksamhet mot Danmark. Överlag är de mycket positiva till Danmark och hade mest gott att säga om danska ehandelskunder.

I vårt två timmar långa samtal var det några viktiga erfarenheter från Shirtstores satsning i Danmark som utkristalliserade sig:

  1.  Dankortet är viktigt men inte livsviktigt. En allmän uppfattning bland ehandlare i Sverige tycks vara att Dankort är ett måste för att lyckas i Danmark. Peo berättade alla deras danska kunder betalar med kort, alla, faktura finns inte på kartan (sorry Klarna). MEN av de som betalar med kort använder endast ca 20% Dancard trots att de har Dancard. Upp emot 70-80% av alla Dancard är idag är s.k dubbelkort dvs att de är är både ett Dancard och ett Visa/Mastercard i samma kort. Kunden kan alltså vid betaltillfället välja vilket som ska användas. Eftersom danskarna precis som övriga nordbor blir allt mer internationenella, reser mer , handlar mer på nätet utomlands osv har de vant sig vid att använda Visa/Mastercardfunktionen på sin kort då Dancard endast fungerar i Danmark. Så som betalningsmedel kommer Dancard kanske på sikt att ha spelat ut sin roll MEN som trygghetssymbol har den fortfarande ett mycket mycket stort värde.Min slutsats är således att Dancard ska man ha för att lyckas i Danmark men det är kanske inte det som man ska prioritera inledningsvis. För att få ett inlösenavtal för Dancard krävs nämligen att man har ett dansk bolag och en dansk fysisk adress och det jobbet och den kostnaden kan således skjuta lite på framtiden i en satsning mot Danmark. Det går alldeles utmärkt att ta emot kortbetalningar i danska kronor via sin vanliga PSP och skaffa ett valutakonto hos sin bank om man vill börja sälja mot den danska marknaden. Snöa inte in på Dancard alltså.
  2. Danska kunder är krävande. Danska kunder förväntar sig en högre servicegrad och snabbare leveranser än de svenska kunderna. Är inte varan skickad inom 48 timmar är de snabba att höra av sig och klaga. Danska kunder är också mer misstänksamma och mer försiktiga än svenska kunder. En dansk lämnar aldrig ut sitt personnummer och utgår ofta från att om inte varan skickats inom 48 timmar så har de utsatts för ett bedrägeri och många tvekar då inte att höra av sig med hot om polisanmälan etc.Det är således oerhört viktigt att vara extremt tydlig med sina köp- och leveransvillkor för att undvika dåligt rykte, se nästa punkt, och för att bespara sig en massa kundtjänstarbete. Om man bara har varit tydlig från början så är det inget problem att det tar längre tid än 48 timmar att leverera bara man informerat om det innan.
  3. Danska kunder ger gärna feedback. Danska kunder är mer benägna än svenska kunder att återkoppla på ett köp. En nöjd dansk kund berättar gärna för sin omgivning att de är nöjda likväl som en missnöjd dansk kund ofta är extremt missnöjd och gärna talar om det i klarspråk både till sin omgivning, till ehandlaren och via kundrecensionssystem. Som ehandlare får man alltså vara beredd på att utsättas för hårdare kritik och mer negativa recensioner av en dansk kund än vad man kanske skulle av en svensk kund i samma situation.Således bör man som ehandlare på väg in i Damark vara extra uppmärksam på kundrecensioner på den egna sajten, bevaka sociala medier och olika diskussionsforum för att snabbt kunna fånga upp och bemöta eventuell kritik. Å andra sidan, uppsidan av saken är ju att gör man bra ifrån sig så kommer man snabbt att få bra reklam för sin verksamhet utan större kostnader. Och möjligheterna att jobba med kundambassadörer torde ju vara ganska bra i Danmark :)
Tack Shirtstore för att vi fick komma och hälsa på er och för att ni så generöst delar med er. Det var ovärderligt, vi lärde oss massor och fick många bra, konkreta tips på hur vi kan lösa saker och ting. Nu är det bara hem på kammaren och snicka vidare på anfallsplanen.
På gjensyn! (eller vad det nu heter på danska :)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!
  • Anders

    Kan godt genkende alt det du skriver. Men du falder i samme fælde som alle andre svensker der går ind i Danmark. DANKORTET er det vigtigste. Uden Dankortet lykkes i ikke. Danske kunder vil se med det samme at i ikke er en dansk shop og i vil have en lavere konvertering. Og det er sådan at man får en mislukket lancering i Danmark. Få Dankortet – Det er afgørende

  • Peo Olsson

    Anders,
    Som jag och Peter kom fram till igår så är det precis som du säger. Skall man göra en ”riktigt” lansering i Danmark så bör man skaffa Dankort.

    Jag håller dock inte med om att en satsning i Danmark utan Dankort är ett garanterat misslyckande.

    När jag startade i Danmark blev jag intalad att ”alla danskar vill betala med DK-kort”.
    Så är ju inte fallet då endast 20% av VÅR försäljning i DK betalas med DK-kort, resterande betalas med Mastercard, Visa, Amex och Paypal. Endast 2% väljer Klarna. Det kan ju så klart vara annorlunda för olika butiker, varor och kundtyper.

    Jag tror dock att alla danskar vill se en DK-kort logotype i butiken för att det känns tryggare för dem och mer ”lokalt”.

    DK-kort är enligt min uppfattning mer en trygghet för den danske kunden än ett nödvändigt betalningsalternativ.

    Peo

  • http://www.billigaarbetsklader.se/ nolingo

    Anders vi är helt överens. Ska man lyckas fullt ut mot Danmark så behöver man Dancard. Min poäng är dock att det inte är det man måste börja med. I Sverige finns det en myt om att det inte går att sälja öht till Danmark om man inte har Dancard vilket ju är fel. Dancard behövs för trovärdigheten och för att förbättra konverteringen men är inte ett krav för att kunna dra igång försäljning mot Danmark. Det går bra att sälja till Danmark ändå och danska kunder kommer att handla även om man inte har Dancard om än inte lika många som om man har det. För ett större företag är detta ingen big issue då man kan avdela folk och resurser att göra flera saker samtidigt i planläggningen av en lansering men för en liten ehandlare som måste göra allt själv bit för bit är det avgörande för att lyckas att man gör rätt saker i rätt tid. Att börja i änden med Dancard är enligt min uppfattning då inte det viktigaste. Men så klart ska man ha Dancard om man säljer mot Danmark.

  • Anders

    Hej Peo, Jeg er helt enig. Teknisk set er dankortet ikke rigtig nødvendigt, og jeg ved at du har prøvet begge dele. Men for mig er det afgørende ikke om det er teknisk muligt at handle, men om besøgende rent faktisk handlere. Så længe kunder kan se at din side er svensk (pga andre tinge), så mister du ikke meget på ikke at have dankortet, men når du har en 100% danske siden uden Dankort, så mister du mange salg.

  • Anders

    Hej Peter. Du er selv skribenten bag ”voks eller dø” blog indlægget som jeg er stor fan af. Din point i det indlæg, er at der ikke er plads til små ineffektive e-handlere, som ikke har economic of scale. 

    Det er min holdning at det samme gør sig gældende ved udlandslanceringer. Små lanceringer med håbet om at lave stor omsætning i udlandet, mener jeg er spild af tid. Generelt mener jeg at man som shop skal omsætte for over 10 mio SEK inden man går ind på et andet marked, da man ellers drukner i administrativt bøvl og man får ikke prioriteret markedet. At det er teknisk muligt at sælge til Danmark, betyder ikke at det bliver succesfuldt. 

    Derfor mener jeg at man lige så godt kan opgive inden man går igang, hvis man ikke får Dankort på sin shop. (og mange andre små ting). Hvis man satser på et marked, bliver det nød til at være med hjertet, ellers så fejler man. 

    Som konsulent der hjælper Svenske shop ind på det danske marked, kan jeg kun sige, at det bedste råd jeg kan give en svenske webshop, er at få Dankoret! Der er mange andre ting som er vigtige men dette er den vigtigste ting. Til Danske shops der vil til Sverige siger jeg – ”Husk at få det gjort muligt med Faktura betaling” – Men Dankortet er vigtigere i Danmark end Faktura betaling er i Sverige.  

  • http://twitter.com/petercdk Peter Christensen

    Først og fremmest skal der lyde en stor tak til Peo og holdet bag Shirtstore, som tog så venligt imod os, da vi besøgte dem på Genvägen i Trelleborg. Tak for et godt besøg – og de mange gode inputs, I gav :-)

    – Og lad os da så lige slå fast, een gang for alle, at både Peter og jeg er indforstået med, at dankortet er et must-have, hvis man virkelig vil have succes i Danmark. Dét vil vi – og derfor får kunderne på Protecty.dk naturligvis også mulighed for at betale med dankort.

    Dog er jeg helt enig, når du, Peter (Sr.), skriver, at dankortet ikke er afgørende for om man kan komme i gang med at sælge til Danmark…

    Jeg forestiller mig, at der er mange mindre .se-shops, som gerne vil starte salg til Danmark, men som pga. den i Sverige herskende myte om at dankortet er et administrativt krav, ikke tør kaste sig ud i det. Lad os holde fast i, at man som svensk webshop hjertens gerne må (og kan) sælge varer og ydelser til de rød-hvide – også selvom man ikke tager imod dankort. Punktum.

    Vælger man senere at skalere butikken og satse på at gøre seriøs forretning i Danmark, var det selvfølgelig nemmest at have ordnet det administrative, herunder, oprettelse af CVR, momsregistrering, indløsningsaftale hos PBS, bankaftaler etc. fra begyndelsen. Min pointe er bare, at dankortet ikke må blive en undskyldning for ikke at tage action på sine tanker.

    Jeg oplever gang på gang, at folk slynger om sig med undskyldninger for ikke at komme i gang med dit og dat på nettet, hvorfor de ikke sælger noget, hvorfor de ingen besøgende har, og hvorfor de ikke selv er herrer over egen succes. I min verden er gennemsigtighed, service, godt købmandsskab og ACTION! de fire vigtigste forudsætninger for succes på nettet… Det virker måske blåøjet og naivt – but thats the way I see it…

  • http://www.billigaarbetsklader.se/ nolingo

    Wooohaaaa!

  • Anders

    @nolingo:disqus  – Fyr ham !  :-) (joke joke)
    Nå her kommer så lige et par argumenter mere.

    Der findes to modeller for at gå ind på et nyt marked – 1) en engelsk/svensk version hvor man vælger at sælge til alle verdens lande fra en shop som ikke er specielt tilpasset hvert marked, eller 2) den hvor man tilpasser sig til hvert marked og går efter at bliver markedsleder. Det er et religions spørgsmål og jeg er som konsulent der skal tjene penge, er pro modellen hvor man tilpasser sig hvert marked. Men uanset hvad, så må den værste model være model nr. 3) hvor man gør lidt af begge dele, og sætter sig mellem to stole, altså satser på Danmark, oversætter siden og alt andet, men ikke få Dankortet.

    Hvis man har valgt at satse på Danmark og ikke har Dankoret, så spilder man penge på sin markedsføring. Det svare altså til at drive E-handel i Sverige uden at accepter faktura, man kan godt, og det giver nogle kunder, men det bliver ikke en konkurrence dygtig virksomhed som kan tjene penge. Og jeg ved at profitabilitet er Peters kæphæst!

    Min point er, hvis man ens satsning ikke er stor nok til at ansøge om Dankortet (så svært er det heller ikke), så er der ingen grund til at gå efter en Dansk anpasset version. 

    Dankortet er det vigtigste ved market entry til Danmark! 

  • http://twitter.com/petercdk Peter Christensen

    Tak for tilbagemeldingen Anders. Det er fedt at se, at du brænder for sagen – og for dit hverv :-) Jeg tror, at vi taler lidt forbi hinanden, og at vi langt hen ad vejen er enige om dankortets betydning for danskerne. Vi har valgt model #2, og derfor skal kunderne på Protecty.dk selvfølgelig også have mulighed for at betale med dankort.

  • http://twitter.com/petercdk Peter Christensen

    Skulle der sidde en svensker ude bag skærmen, der er nysgerrig på det danske marked, men ikke rigtigt tør gå all in og vælge Anders’ model #2, kommer her et lille staldtip:

    Lav en eller to landingpages, hvorpå du præsenterer dine topprodukter med lækre billeder og tydelige call-to-actions. Få en dansker til at oversætte tekst + knapper og opsæt så en målrettet AdWords kampagne, som skyder de danske brugere direkte ind på landingpagen. – Har du det rigtige produkt til den rigtige pris og et simpelt checkout, garanterer jeg, at du vil kunne sælge til danskerne – dankort eller ej 😉

    Advarsel: Prøv aldrig at oversætte teksten + AdWords annoncerne selv. Det virker ikke!

  • http://www.billigaarbetsklader.se/ nolingo

    Amen!

  • Pingback: Anonym

  • Pingback: Häng med till Danmark del 4 - NO LINGO

  • Pingback: Häng med till Danmark del 5 - NO LINGO

Previous post:

Next post: