Ehandel – Häng med till Danmark del 3


Peo på Shirtstore delar med sig av sin erfarenheter från ehandel mot Danmark

I den förra bloggposten, Häng med till Danmark del 2, tipsade jag om möjligheten att ta del av andra ehandlares erfarenheter av utlandsexpansion, lära av andras misstag så att man slipper göra dem själv :). Så sagt och gjort, idag besökte vi Shirtsstore i Trelleborg som säljer t-shirts med tryck för att diskutera hur vi ska bära oss åt för att sälja arbetskläder i Danmark.Shirtstore som startade 2002 finns idag etablerat i alla nordiska länder och säljer i dagsläget för ca 1 mkr i Danmark och växer. Imponerande siffror för att vara på relativt kort tid och med relativt blygsamma marknadsföringsinsatser. Peo och hans hustru som också jobbar i företaget (totalt 5 anställda inkl ägarna) hade mycket att berätta om hur det är att starta och bedriva ehandelsverksamhet mot Danmark. Överlag är de mycket positiva till Danmark och hade mest gott att säga om danska ehandelskunder.

I vårt två timmar långa samtal var det några viktiga erfarenheter från Shirtstores satsning i Danmark som utkristalliserade sig:

  1.  Dankortet är viktigt men inte livsviktigt. En allmän uppfattning bland ehandlare i Sverige tycks vara att Dankort är ett måste för att lyckas i Danmark. Peo berättade alla deras danska kunder betalar med kort, alla, faktura finns inte på kartan (sorry Klarna). MEN av de som betalar med kort använder endast ca 20% Dancard trots att de har Dancard. Upp emot 70-80% av alla Dancard är idag är s.k dubbelkort dvs att de är är både ett Dancard och ett Visa/Mastercard i samma kort. Kunden kan alltså vid betaltillfället välja vilket som ska användas. Eftersom danskarna precis som övriga nordbor blir allt mer internationenella, reser mer , handlar mer på nätet utomlands osv har de vant sig vid att använda Visa/Mastercardfunktionen på sin kort då Dancard endast fungerar i Danmark. Så som betalningsmedel kommer Dancard kanske på sikt att ha spelat ut sin roll MEN som trygghetssymbol har den fortfarande ett mycket mycket stort värde.Min slutsats är således att Dancard ska man ha för att lyckas i Danmark men det är kanske inte det som man ska prioritera inledningsvis. För att få ett inlösenavtal för Dancard krävs nämligen att man har ett dansk bolag och en dansk fysisk adress och det jobbet och den kostnaden kan således skjuta lite på framtiden i en satsning mot Danmark. Det går alldeles utmärkt att ta emot kortbetalningar i danska kronor via sin vanliga PSP och skaffa ett valutakonto hos sin bank om man vill börja sälja mot den danska marknaden. Snöa inte in på Dancard alltså.
  2. Danska kunder är krävande. Danska kunder förväntar sig en högre servicegrad och snabbare leveranser än de svenska kunderna. Är inte varan skickad inom 48 timmar är de snabba att höra av sig och klaga. Danska kunder är också mer misstänksamma och mer försiktiga än svenska kunder. En dansk lämnar aldrig ut sitt personnummer och utgår ofta från att om inte varan skickats inom 48 timmar så har de utsatts för ett bedrägeri och många tvekar då inte att höra av sig med hot om polisanmälan etc.Det är således oerhört viktigt att vara extremt tydlig med sina köp- och leveransvillkor för att undvika dåligt rykte, se nästa punkt, och för att bespara sig en massa kundtjänstarbete. Om man bara har varit tydlig från början så är det inget problem att det tar längre tid än 48 timmar att leverera bara man informerat om det innan.
  3. Danska kunder ger gärna feedback. Danska kunder är mer benägna än svenska kunder att återkoppla på ett köp. En nöjd dansk kund berättar gärna för sin omgivning att de är nöjda likväl som en missnöjd dansk kund ofta är extremt missnöjd och gärna talar om det i klarspråk både till sin omgivning, till ehandlaren och via kundrecensionssystem. Som ehandlare får man alltså vara beredd på att utsättas för hårdare kritik och mer negativa recensioner av en dansk kund än vad man kanske skulle av en svensk kund i samma situation.Således bör man som ehandlare på väg in i Damark vara extra uppmärksam på kundrecensioner på den egna sajten, bevaka sociala medier och olika diskussionsforum för att snabbt kunna fånga upp och bemöta eventuell kritik. Å andra sidan, uppsidan av saken är ju att gör man bra ifrån sig så kommer man snabbt att få bra reklam för sin verksamhet utan större kostnader. Och möjligheterna att jobba med kundambassadörer torde ju vara ganska bra i Danmark 🙂
Tack Shirtstore för att vi fick komma och hälsa på er och för att ni så generöst delar med er. Det var ovärderligt, vi lärde oss massor och fick många bra, konkreta tips på hur vi kan lösa saker och ting. Nu är det bara hem på kammaren och snicka vidare på anfallsplanen.
På gjensyn! (eller vad det nu heter på danska 🙂


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!

Previous post:

Next post: