Ehandel – Häng med till Danmark del 4

Bolagsregistrering i Danmark är smidigt

För att etablera ehandel i Danmark kan man anlita en konsultfirma som är specialiserade på ”crossborder e-commerce” tex jumpB eller Makes You Local. Hos en konsultfirma får du enkelt och smidigt hjälp med alla praktiska saker som bolags- och momsregistrering, adress i Danmark, juridiska spörsmål, översättning etc.  Priserna börjar från 15 000 – 30 000 DDK och upp åt beroende på vad du vill ha hjälp med. Fördelen är att det går snabbt och att det blir rätt. Nackdelen är det kostar en del och att du lätt kan hamna i en beroendeställning, både av bekvämlighetsskäl och av praktiska skäl, vilket gör att det kan bli både dyrare och mer omständligt än du kanske tänkt dig från början. Jag har valt att gå den andra vägen, att fixa allt själv just för att jag vill äga processen och alla kontakterna själv för att ha fullt ansvar och full handlingsfrihet själv.

Så nu är den danska filialen till mitt svenska bolag som säljer arbetskläder i Sverige registrerat och klart för att börja sälja arbejdstøj i Danmark. Bolaget som är registrerat hos danska bolagsverket med momsregistrering och allt har dansk revisor, dansk adress  och dansk telefonnummer. Det var inte alls så svårt eller så dyrt som man kan tro:)

 

Andra inlägg i serien:

Häng med till Danmark del 3 – om dancard och danska kunder

Häng med till Danmark del 2 – uppstart och planering

Häng med till Danmark del 1 – varför Danmark?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!
  • Emil Jansson

    Kul att det gått så bra! Det finns inte möjlighet att utveckla det hela lite med
    Mer konkret steg för steg hur man gör? :)

  • Pingback: Häng med till Danmark del 5 - NO LINGO

  • Pingback: Ehandel - häng med till Danmark del 5

  • Fredrik

    Hej Peter, följer ditt äventyr i DK med stort intresse. En fråga jag har är hur ni lagt upp det med momsen och liknande. Om en DK kund handlade på er SE sajt tidigare blev det väl reverse charge och 0 % moms. Hur funkar det nu när de (Danskar alltså) handlar från DK sajten? Blir det ändå reverse charge eller görs affären med filialen och det blir dansk moms?

  • http://www.nolingo.se Peter Höjman

    Hej Fredrik, privatpersoner inom EU betalar alltid moms i landet där säljarens verksamhet ligger. Företag med ett EU-godkänt momsregistreringsnummer, ett s.k VAT-nummmer kan handla i ett annat EU-land utan att betala lokal moms. Momsen redovisas istället i köparens land. Observera att det kräver VAT nummer och att vissa speciella uppgifter finns med på säljarens faktura. I vårt fall så fick vi tidigare lösa detta manuellt när danska företag handlade i vår svenska shop. Idag är det inget problem iom att våra danska kunder handlar i den danska shoppen och att vi har ett danskt bolag som redovisar moms i Danmark dvs vi säljer till våra danska kunder som om de hade handlar från vilket annat lokalt dansk bolag som helst. Men visst kvarstår problematiken när det gäller övriga världen, både inom och utom EU. Där får vi göra momshanteringen till företag manuellt då det inte går att få till det i kassan på ett bra sätt. I den bästa av världar så skulle ehandelplattsformen ha en funktion som känner av om kunden utanför Sverige valt företag eller privatperson och därmed ändrade visning/debitering av moms. Men jag tror att det ligger lite längre fram. /P

Previous post:

Next post: