Ehandel – Häng med till Danmark del 5

800px-Öresundsbron

1) När och varför valde ni att etablera er i Danmark?

Projektet med att lansera vår ehandel i Danmark påbörjades i februari år 2012 och lansering skedde ca ett halvår senare. Vår ambition har sedan starten av företaget år 2007 varit att bli ett nordiskt företag. Behovet, målgruppen och, produkterna och varumärkena vi säljer finns i samtliga nordiska länder. Att vi valde just Danmark före Finland beror på tillfälligheter. Vi fann rätt person att ansvara för projektet helt enkelt och därför blev det en expansion till Danmark först. Vi säljer redan idag en del till Finland men en fullskalig lansering är planlagt till år 2014 och om det blir Norge så tror jag att det blir först år 2015-2016.

2)Vilka utmaningar mötte ni när ni tog steget in på denna marknad? Hur löste ni dem?

Som småföretagare är alla utvecklingsprojekt en utmaning att få in i det dagliga arbetet när man samtidigt ska sköta den verksamhet som man redan har. Lansering i ett nytt land kräver 100% fokus för att få valuta för den trots allt stora ekoniska risk och investering det innebär. Vi valde därför att ta in en projektledare som ansvarade för hela jobbet fram till lanseringen. Att etablera bolag i ett annat land kräver också kunskap om juridik etc och vi anlitade därför en dansk advokat att sätta upp bolaget, momsregistrering mm.

När det gällde logistik tog vi in offerter både från svenska och danska bolag. Vi valde tillslut en svensk lösning mer av bekvämlighet än av pris. Hade vi valt en dansk partner hade vi fått en betydligt lägre kostnad för frakt men vi valde i inledningsskedet att prioritera trygghet och bekvämlighet.

För att hantera redovisning och momsbetalningar etc valde vi inledningsvis att satsa på en dansk revisor men det visade sig vara helt fel beslut. Och i efterhand står det klart att det är lika enkelt att redovisa tex moms via elektroniska tjänster till danska skattemydigheter som till den svenska och att det finns gott om svenska revisorer som har bra kunskaper i hur redovisningen av vårt danska bolag ska skötas och genomföras.

3) Vad kännetecknar konsumenterna där?

  • De danska kunderna är mer misstänksamma än svenska kunder, mer rädda för att bli lurade. Att skapa trygghet och bevisa att man är seriös och trovärdig är A och O.
  • De danska kunderna är mycket snabbare med att komma med kritik än svenska kunder om tex en leverans inte sker tillräckligt snabbt och de är mycket tydligare i sin kritik än svenska kunder. Finns nog inga andra som använder så många utropstecken och stora bokstäver i mail som danska kunder eller talar så högt och svär så mycket i telefon när de inte är nöjda.
  • De danska kunderna ringer hellre när det är kundtjänstärenden än svenska kunder som heller mailar.
  • Danska kunder betalar med i 99% av fallen med kort (och helst med Dankort)

4) Vilka är era framgångsfaktorer där?

Vi är inte särskilt framgångsrika. Ännu. Men om jag ska lyfta fram något så är det så klart vår bredd av varumärken och sortiment samt att det faktum att vi levererar fraktfritt är attraktivt för de danska kunderna. Sen har så klart den svaga svenska valutan varit till en god hjälp men den konkurrensfördelen håller så sakta på att försvinna.

Sen tror jag att vårt beslut om att etablera oss på riktigt dvs beslutet att ha ett dansk bolag, ha en dansk adress och att vi tidigt satsade på en ”trygg ehandelscertifiering” har betytt mycket för att vi som svenskt företag så pass snabbt har kunnat etablera oss och vinna kunders förtroende på den danska marknaden.

5) Vad skiljer denna marknad från er hemmamarknad och/eller övriga marknader ni är etablerade på?

Förutom språkbarriären och de danska konsumenternas beteende så upplever jag att den största skillnaden är att danska företag och myndigheter inte är lika långt komna med att handla över nätet som de svenska företagen dvs att ehandel B2B är inte lika självklart eller moget ännu. Det är långt ifrån moget i Sverige ännu också men jag ser klart och tydligt att vi än så länge har betydligt fler privatkunder än företagskunder i Danmark.

6) Hur hanterar ni logistiken på danska marknaden?

Vi sköter allt från vårt lager i Sverige, både inköp, utleveranser och returer. Likaså med kundtjänst. Alla leveranser sker med Posten MyPack eller Företagspaket. Det fungerar mycket bra. Ofta finns paketet hos kundens ombud lika snabbt oavsett om vi skickar det till Danmark eller till Sverige. Vet inte om vår geografiska närhet till Danmark, vi finns utanför Helsingborg, har någon betydelse men snabbt går det iaf att leverera med Posten även till våra danska kunder.

7) Vilka rekommendationer skulle ni ge till andra e-handelsföretag som vill in på denna marknad?

  1. Gör det ordentligt. Bli dansk, danskt språk, dansk adress, dansk telefonnummer och danska betalningslösningar. Du måste upplevas som 100 % dansk.
  2. Skaffa Dankort och Paypal. Det är ett måste. MÅSTE! Faktura och Direktbetalning är det väldigt få som använder (än så länge).
  3. Satsa på en ehandelscertifiering och använd kundrecensioner. Lova inget som du inte kan hålla.
  4. Satsa på kundtjänst. Danska kunder tänker eller kommunicerar inte på samma sätt som de svenska kunderna vilket är krävande.
  5. Ha en bra budget. Var beredd på att det tar tid och kostar pengar, både före och efter lanseringen.

Fakta om företaget

Verksamhet: Pro Arbetskläder AB. Säljer arbetskläder och skyddsutrustning till företag och privatpersoner via sajterna www.protecty.se och www.proffsgarderoben.se

Startår: År 2007. Anställda: 3. Marknader: Sverige, Danmark, Finland. Omsättning: 10 Mkr

 

Ovanstående text är mina svar på frågor från journalisten Karin Arnell som ska skriva artiklar om ehandel mot Danmark. Reportagen är tänkta att publiceras längre fram i vår i tillsammans med andra ehandelsnyheter, Karins bearbetade text av mina svar blev jättebra men eftersom mina svar innehåller mer information än vad som av utrymmesskäl kan publiceras i reportaget väljer att att publicera materialet i sin helhet här.

 

Andra inlägg i serien:

Häng med till Danmark del 4 – om bolagsregistrering

Häng med till Danmark del 3 – om dancard och danska kunder

Häng med till Danmark del 2 – uppstart och planering

Häng med till Danmark del 1 – varför Danmark?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!

Previous post:

Next post: