Har du inga egna idéer så sno iaf inte andras!

Stressad på väg mellan två möten om ehandel idag fångades min blick en annons på en stortavla. Kände igen en matprodukt som jag älskar och som jag äter ofta, tom varje dag, och rusade vidare.

Efter några meter var det något som högg till i varumärkesdelen av min hjärna. Det var något som inte stämde. Jag var tvungen att gå tillbaka och kolla. WTF?? Det var ju inte alls den produkten som jag tänkte på utan en helt annan. Jag hade ju sett… 

Varumärket Kalles Kaviar ägs av ABBA Seafood och varumärket Fjällbrynt ägs av Milko. Båda företagen tillverkar smörgåspålägg på tub och är således konkurrenter.

Milko har alltså i sin kampanj valt att använda en tecknad bild, en illustration av en pojke som lite busigt tittar fram i bilden när de gör reklam för ett av sina pålägg på tub. Det är precis samma idé och utformning som marknadsförarna bakom Kalles kaviar använt under lång tid för att marknadsföra sitt pålägg på tub. Jag uppfattar Milkos kampanj för Fjällbrynt messmör som en rak kopia av reklamen för Kalles Kaviar. Samma idé men två helt olika produkter och varumärken. Ett solklart fall av renomésnyltning, kanske tom på gränsen till varumärkesintrång.

Kan inte låta bli att fundera på hur marknadsavdelningen på Milko tänkte när de godkände reklambyråns idé eller hur reklambyrån tänkte när de kläckte idéen. Annonseringen är förmodligen till största delen bortkastad från Milkos sida (speciellt om man valt stortavlor som huvudmedia där man ofta når mottagaren bara under några få sekunder).  Inte bara stärker det Kalles varumärke genom den inarbetade igenkänningen utan i mina ögon sänker det oxå Fjällbrynts produkt och varumärke genom efterapningen när jag inser att jag har blivit ”lurad” av avsändaren. Produktchefen på Kalles Kaviar måste jubla över den oväntade förstärkningen av sin varumärkesbudget som plötsligt trillade in när Milkos kampanj drog igång.

Jag och många med mig gillar varumärken med en egen indentitet och ett starkt sjävförtroende och få gillar snyltare och gratisätare. Det visar på ett oerhört dåligt sjävförtroende att behöva kopiera någon annans idé. Det som var tänkt som en varumärkesstärkare blev istället i mina ögon en varumärkessänkare. Det finns inga snabba genvägar till ett starkt varumärke. Har man inte gott om pengar måste man i alla fall ha en egen idé med tydlig särskiljningsförmåga och långsiktigt marknadsbearbetning och detta gäller alla företag och varumärkesägare, stora som små.

Nä Milko, gör om, gör rätt!

Vill bara tillägga att jag äter både Kalles kaviar och Fjällbrynt messmör ganska ofta 🙂

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!

Previous post:

Next post: