Har du inga egna idéer så sno iaf inte andras!

Stressad på väg mellan två möten om ehandel idag fångades min blick en annons på en stortavla. Kände igen en matprodukt som jag älskar och som jag äter ofta, tom varje dag, och rusade vidare.

Efter några meter var det något som högg till i varumärkesdelen av min hjärna. Det var något som inte stämde. Jag var tvungen att gå tillbaka och kolla. WTF?? Det var ju inte alls den produkten som jag tänkte på utan en helt annan. Jag hade ju sett… 

Varumärket Kalles Kaviar ägs av ABBA Seafood och varumärket Fjällbrynt ägs av Milko. Båda företagen tillverkar smörgåspålägg på tub och är således konkurrenter.

Milko har alltså i sin kampanj valt att använda en tecknad bild, en illustration av en pojke som lite busigt tittar fram i bilden när de gör reklam för ett av sina pålägg på tub. Det är precis samma idé och utformning som marknadsförarna bakom Kalles kaviar använt under lång tid för att marknadsföra sitt pålägg på tub. Jag uppfattar Milkos kampanj för Fjällbrynt messmör som en rak kopia av reklamen för Kalles Kaviar. Samma idé men två helt olika produkter och varumärken. Ett solklart fall av renomésnyltning, kanske tom på gränsen till varumärkesintrång.

Kan inte låta bli att fundera på hur marknadsavdelningen på Milko tänkte när de godkände reklambyråns idé eller hur reklambyrån tänkte när de kläckte idéen. Annonseringen är förmodligen till största delen bortkastad från Milkos sida (speciellt om man valt stortavlor som huvudmedia där man ofta når mottagaren bara under några få sekunder).  Inte bara stärker det Kalles varumärke genom den inarbetade igenkänningen utan i mina ögon sänker det oxå Fjällbrynts produkt och varumärke genom efterapningen när jag inser att jag har blivit ”lurad” av avsändaren. Produktchefen på Kalles Kaviar måste jubla över den oväntade förstärkningen av sin varumärkesbudget som plötsligt trillade in när Milkos kampanj drog igång.

Jag och många med mig gillar varumärken med en egen indentitet och ett starkt sjävförtroende och få gillar snyltare och gratisätare. Det visar på ett oerhört dåligt sjävförtroende att behöva kopiera någon annans idé. Det som var tänkt som en varumärkesstärkare blev istället i mina ögon en varumärkessänkare. Det finns inga snabba genvägar till ett starkt varumärke. Har man inte gott om pengar måste man i alla fall ha en egen idé med tydlig särskiljningsförmåga och långsiktigt marknadsbearbetning och detta gäller alla företag och varumärkesägare, stora som små.

Nä Milko, gör om, gör rätt!

Vill bara tillägga att jag äter både Kalles kaviar och Fjällbrynt messmör ganska ofta :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!
  • http://twitter.com/fredriktrane Fredrik Trane

    Jag funderar ofta också på diskussionen som föregått dålig reklam och stöld. Man kan liksom se presentationen från byrån som på tio slides bygger upp stämningen med omvärldsanalyser, SWOTar och annat som man kan luras med. Och sen, ett krescendo och fram kommer – det där…
    Hur f*n kan det slinka igenom – det tänker jag ofta på.
    /Fredrik

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Håller med. I det här fallet är övertrampet så solklart att det måste ha varit medvetet. Man ville helt enkelt kopiera ett framgångsrecept. För det kan väl ändå inte vara så att man helt har missat konkurrentens kommunikation eller…/P

  • Johan

    Instämmer, har också reagerat på den där kampanjen. Tilläggas kan ju också att Kalles Kaviar är döpt efter dåvarande ABBAs VDs son (Carl) och bilden föreställer honom, sonen. Det finns alltså en väldigt djupt rotad identitet som återspeglas i det varumärket idag. När man kollar på detta känns det ihåligt, falskt, fånigt, löjligt och patetiskt.

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Tack för din kommentar och bonusinformationen om bakgrunden till namnet Kalle Kaviar. Kul! /Peter

  • http://nabillionaire.se Nabil El Alaoui Sossey

    Fy för folk som stjäl.

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Sno kan man göra men det ställer krav på att man gör något bra av det man stjäl, inte bara kopiera utan isf skapa något nytt med någon annans plattform. Då kan det vara OK men annars lägg ner och skäms! /P

  • http://nabillionaire.se Nabil El Alaoui Sossey

    Föreslår att du tar dig en titt på detta inlägg om du inte redan har det: http://nabillionaire.se/never-trust-anyone-not-even-in-the-seo-business

Previous post:

Next post: