Klimatfrågan — en intressant fråga av ointresse för IKEA?

Den här posten handlar inte om ehandel.

Har precis läst en intressant bok, sanningen om IKEA skriven av en kille som heter Johan Stenbo. Han har jobbat i över 20 år på IKEA bla som assistent till Ingvar så han bör ha koll verksamheten. Boken är ovanligt rak och tydlig och är på flera ställen en kraftig sågning av IKEA fast inte av IKEA som företag utan om bilden av IKEA, varumärket IKEA. Utmaningen som man ställs inför som läsare är att man flera gånger ställer sig frågan, kan allt detta som han skriver verkligen stämma? Så uppfattar jag inte alls IKEA…

Här följer ett citat ur boken:
Sanningen om IKEA/Det goda företaget/Miljöfrågan (sid 195-196)

”IKEA är nu tyvärr inget undantag i klimatfrågan. Tvärtom är IKEAs koldioxidutsläpp gigantiska vid varje jämförelse med andra jättekoncerner. En utomstående skulle säkert gissa att det är alla långväga transporter till varuhusen i Europa och Nordamerika som är boven i dramat. Liksom alla kunder som kör bil till IKEA-varuhusen. Fel. Över hälften av företagets koldioxidutsläpp genereras i tillverkningen av produkter i material som plast, metall, glas och andra energislukande material. Lösningen är självfallet att endera byta material eller energieffektivisera tillverkningsprocessen. Transporterna däremot motsvarar 6—7 procent av koncernens totala utsläpp och varuhusens nedsmutsning ännu mindre. Men IKEA sitter nu inte och rullar tummarna. ‘Nej, på koncernnivå har man startat ett storstilat projekt för att minska utsläppen på varuhusen. Man har testat solpaneler och tanken är också att många varuhus ska förses med ett alldeles eget vindkraftverk på taket. Problemet är bara att dagens vindkraftverk tarvar en minsta genomsnittsvindhastighet på 9 m/s. Jag vågar lova att inget tak på något IKEA-varuhus någonstans har en snittvind ens i närheten av detta. Men bra reklam kommer det att bli. På IKEA brukade sådana dumheter kallas för lösnäsor. Det vill säga, når man tar ett verkningslöst beslut, ett icke- beslut, istället för att lösa det verkliga problemet: koncernens enorma utsläpp av koldioxid. Och så fortsätter det. Man skaffar nya fräsiga energisnåla spotlights i varuhusen i stället för att hitta ett substitut till plast. Planerar eluttag för elbilar på varuhusparkeringarna i stället för att söka nya tillverkningsprocesser för metall. Det allvarligaste problemet med dessa icke-beslut är att de blir en fasad att gömma sig bakom. Sanningen är den att IKEA-koncernen inte ens har en vag idé om vad man ska göra åt de stora utsläppsproblemen. Det finns ingen agenda. Inga strategier. Bara en korkad plan att sätta vindsnurror på varuhustaken.”

Sanningen om IKEA, Johan Stenbo. (Johan Stenbo och ICA Bokförlag, Forma Publishing Group AB)

Döm om min förvåning när jag igår läste en artikel i Metro om just IKEA:s satsning i Malmö, citat Metro:

”Världens grönaste Ikea, eller?

Nya IKEA (faktaruta)
Drivs med el från vind, sol och vatten.Avfall källsorteras i 15 olika skräpkategorier. Av 2 500 p-platser är runt 140 tänkta för miljöbilar. Ett system med grundvatten reglerar temperaturen.”

Om sex dagar slår nya Ikea upp portarna i Malmö Varuhuschefen: Det är världens grönaste Ikea Miljöpartiet: Inte tillräckligt grönt Om knappt en vecka öppnar nya Ikea på Svågertorp i Malmö. Det är världens näst största Ikeavaruhus och i reklamen beskrivs
det också som världens grönaste. Metro har fått en förhandstitt. – Det finns inte en enda glödlampa i varuhuset. Vi använder bara lågenergilampor och halogenlampor, säger varuhuschef Gordon Gustavsson.”

METRO 2009-10-15, KARL GRAUERS

(läs hela artikeln här, sid 4 http://www.metro.se/se/misc/pdf/2009/10/15/SEMMA_2009_10_15.pdf)

Jag blir faktiskt lite tagen av detta. Det författaren skriver i sin bok utgiven tidigare i höstas, stämmer faktiskt med det som händer just nu (IKEA öppnar sitt nya gröna varuhus i Malmö den 27/10) Om detta stämmer hur är det då med alla andra obehagliga ”sanningar” och fakta om IKEA som presenteras i boken?

Missförstå mig rätt – I love IKEA och tycker att det är ett fantastiskt företag – men tidens anda håller på komma ikapp dem och varumärket IKEA. I en värld där du som företag inte längre äger och kan kontrollera ditt varumärke är transparens A och O. Den företagare som inte förstår och accepterar det kommer snart att börja drabbas av oanade motgångar. Graden av kundernas förtroende är företagets varumärke.

Läs boken själv, det kommer garanterat att förändra ditt sätt att se på IKEA och ge dig en funderare på hur bräckliga varumärken är i dagens mediasamhälle. Är det nån som redan har läst boken så vill jag gärna höra vad ni tycker :-)

Boken kan du köpa här:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153434803

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!
  • Louise

    >Intressant Peter, jag har inte läst just den boken men den skriven om Ingvar själv…
    Nu säger jag inte att just IKEA gör så men Tianjin där vi bor finns det mååånga möbelfabriker. Vet du vad timlönen är? 2 jävla spänn i timmen. Det är vad folk får som arbetar natt på dessa fabriker när de studerar. 2 kronor…otroligt. Inte bara miljö utan hela tänket är helt fel. Människan själv är ju en del av miljön. Inte undra på att Ingvar inte vill verka vara förmögen. Han bet väl inte mer än andra. :/

Next post: