Live chat ökar försäljningen inom ehandel

Sedan några veckor tillbaka har jag provat en live chat funktion i min ehandel som säljer arbetskläder. Det har fallit så väl ut att jag nu har bestämt mig för att permanenta funktionen eftersom det konverterar oerhört bra. Det är kanske inte så många kunder varje dag som väljer att använda live chat när de besöker butiken, kanske 2-3 stycken per dag, men de som gör det konverterar nästan 100%.

Det intressanta är inte bara att de kunder som använder funktionen konvererterar bra utan de oxå att det är bra, kvalificerade kunder. Till skillnad från frågor som kommer via epost, som ofta är mer allmänt hållna, är det via chatten ofta en fråga om en specifik produkts unika egenskaper, ett exakt lagersaldo etc.

Mitt intryck är att det kunder som använder chatfunktionen är vana vid att handla på nätet och de vill bara ha ett snabbt svar för att kunna genomföra sitt inköp. Får kunden ett snabbt och exakt svar dröjer det oftast mindre än två minuter innan det plingar till med en order i inkorgen.

Det är inte särskilt svårt att installera en chatfunktion. Mina tekniska kunskaper är klart begränsade men det tog mig mindre än två timmar av genomläsning och tester att få en fungerande funktion på min sajt som säljer arbetskläder. Det finns många olika program att välja mellan. Jag provade en gratisvariant först men som med allt annat här i livet, man får vad man betalar för så nu har jag gått över till Provide Support.

Testa live chat i din ehandel du oxå. Det är kul, det är busenkelt och det säljer!

p.s Gillade du den här artikeln? Här kan du läsa mer om hur du förbättrar din konvertering. d.s

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!
  • http://www.mortfiles.se Jimi Wikman

    Tricket ligger i att vara lagom framfusig så man inte stressar kunderna eller är för passiv. Det är en svår balansgång, men precis som när man går runt i butik så handlar man mer om man får personlig service :)

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Rätt. All dialog måste ske på kundens villkor, man får varken över- eller undersälja. Missbrukar man kundens förtroende IRL eller i en webbutik kommer de inte tillbaka. Det fina med en livechatt är att det sker på kundens initiativ :) /Peter

  • http://www.searchmanager.se Robert Nyberg

    Jag är i kontakt med en del utländska webbhotell och de är väldigt flitiga med livechat och det ökar mitt förtroende och för att ta ett avslut. Det gäller som sagt att vara lagom ”krängig”:) men jag tror att svenska e-handlare verkligen ska testa detta . Men du skapar en dialaog med dina kunder som är ovärderlig.

  • http://iloveconversionrate.se Flennstrom

    Som villrådig kund älskar jag live chat. Speciellt på en okänd sida. Har de en live chat så litar jag mer på sajten. När jag jobbade på Ginza införde vi live chat med gott resultat. Än så länge kan man dessutom ge kunderna överraskande snabb och bra kundservice med en live chat. Och det är alltid bra i längden, även om det inte blev ett avslut denna gång.

  • http://www.nolingo.se Peter Höjman

    Det som förvånar mig så här långt är att det är många äldre +50 som använder chatten och avslutsfrekvensen är så hög. Antalet offertförfrågningar har oxå ökat. /Peter

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Det som förvånar mig så här långt är att det är många äldre +50 som använder chatten och avslutsfrekvensen är så hög. Antalet offertförfrågningar har oxå ökat. /Peter

  • Jann

    Jag kan starkt rekommendera LiveAgent.se som jag jobbar för!
    Vi är snabba på support och hjälper till med att få fram en snygg chattknapp.

Previous post:

Next post: