Live chat ökar försäljningen inom ehandel

Sedan några veckor tillbaka har jag provat en live chat funktion i min ehandel som säljer arbetskläder. Det har fallit så väl ut att jag nu har bestämt mig för att permanenta funktionen eftersom det konverterar oerhört bra. Det är kanske inte så många kunder varje dag som väljer att använda live chat när de besöker butiken, kanske 2-3 stycken per dag, men de som gör det konverterar nästan 100%.

Det intressanta är inte bara att de kunder som använder funktionen konvererterar bra utan de oxå att det är bra, kvalificerade kunder. Till skillnad från frågor som kommer via epost, som ofta är mer allmänt hållna, är det via chatten ofta en fråga om en specifik produkts unika egenskaper, ett exakt lagersaldo etc.

Mitt intryck är att det kunder som använder chatfunktionen är vana vid att handla på nätet och de vill bara ha ett snabbt svar för att kunna genomföra sitt inköp. Får kunden ett snabbt och exakt svar dröjer det oftast mindre än två minuter innan det plingar till med en order i inkorgen.

Det är inte särskilt svårt att installera en chatfunktion. Mina tekniska kunskaper är klart begränsade men det tog mig mindre än två timmar av genomläsning och tester att få en fungerande funktion på min sajt som säljer arbetskläder. Det finns många olika program att välja mellan. Jag provade en gratisvariant först men som med allt annat här i livet, man får vad man betalar för så nu har jag gått över till Provide Support.

Testa live chat i din ehandel du oxå. Det är kul, det är busenkelt och det säljer!

p.s Gillade du den här artikeln? Här kan du läsa mer om hur du förbättrar din konvertering. d.s

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!

Previous post:

Next post: