Nordea bank pissar på entreprenörer

Svar på kontoansökan i Nordea bank

Nu är jag så jävla trött på att bli behandlad som en kriminell. Jag har aldrig begått något brott i mitt företagande. Jag driver företag inom ehandel, jag betalar skatt och jag skapar arbetstillfällen. Ändå blir jag ständigt bemött med misstro, ja rent av pissad på för att jag valt att leva mitt liv utanför den gängse normen.

JAG ÄR INTE KRIMINELL FÖR ATT JAG DRIVER FÖRETAG! OK?

Allt fler kunder, både företag och privatpersoner, som handlar i min ebutik som säljer arbetskläder vill betala via direktöverföring från sitt bankkonto. Det är tryggt och det är gratis. Från början erbjöd vi bara direktbetalning via vår husbank SEB men i takt med att allt fler efterfrågar möjligheten ville vi bredda erbjudandet med fler banker.

Jag kontaktade därför de tre andra storbankerna Swedbank, Handelsbanken och Nordea för att öppna ett vanligt företagskonto hos dem för att mina kunder, och indirekt bankens kunder, skulle kunna använda tjänsten. Notera att jag inte var ute efter något annat än att öppna ett vanligt bankkonto, inte låna pengar, skaffa en checkkredit, en bankgaranti eller på något annat sätt utsätta banken för en affärsrisk. Jag ville bara ha ett vanligt enkelt bankkonto för inbetalning av pengar till banken. Pengar in, inget annat.

Hos Handelsbanken och Swedbank tog det 5 minuter i telefon och en underskrift på avtalet dagen efter så var det fixat. Från Nordea ringde en trevlig säljare upp och begärde in företagsuppgifter och lite annat och skulle återkomma när allt var klart. Efter två veckor damp det ner ett brev:

”Pga. ett antal konkurser och aktuella skuldsaldon hos kronofogdemyndigheten så kan vi omöjligt bevilja ett företagsengagemang i Nordea.”

Helt chockad kastade jag mig över datorn för att kolla upp mig själv i tron att min identitet hade blivit kapad och att någon gjort dåliga affärer i mitt namn men jag hittade ingenting, se faximil nederst. Jag personligen har inte, och har aldrig någonsin haft, några betalningsanmärkningar eller skuldsaldon hos kronofogdemyndigheten. Mitt företag, som är den som ansökt om kontot, har aldrig haft och kommer aldrig att ha några betalningsanmärkningar eller skuldsaldon hos kronofogdemyndigheten. Moderbolaget, ägaren till det bolag som ansökt om kontot har aldrig haft några betalningsanmärkningar eller skuldsaldon hos kronofogdemyndigheten. Jag har istället en stabil inkomst och nästan inga skulder, mitt företag som är helt självfinansierat växer så  det knakar med god lönsamhet och moderbolaget som äger allt har en synnerligen god ekonomi.

Inga skuldsaldon, inga anmärkningar och god ekonomi vart jag än tittar. WTF is the problem?! Jo, år 2005 begärde jag mitt dåvarande bolag i konkurs eftersom jag insåg att kostnaderna för att driva företaget vida översteg intäkterna. Jag gjorde alltså det som jag i lagens mening är skyldig till som VD i ett aktiebolag, jag begärde det i konkurs när jag insåg att det inte skulle funka. Att fortsätta hade varit ett lagbrott. Den dagen, den 14:e februari 2005, förlorade jag inte bara mitt livsverk och en fruktansvärd massa pengar, den dagen blev jag för all framtid stämplad som kriminell och opålitlig. I alla offentliga handlingar om mig som person står det nu för all framtid att jag en gång företrätt bolag som satts i konkurs.

Så på helt felaktiga grunder och pga av något som jag var med om för 5 år sedan väljer Nordea bank att på ett synnerligen oprofessionellt och otrevligt sätt att avslå min ansökan om ett enkelt bankkonto.

Jaha tänker du, spelar det någon roll om du får ett konto i Nordea bank eller inte, skit i dom! Nä, det spelar ingen roll och jag skiter i Nordea bank. Det som spelar roll är hur vi ser på entreprenörer och företagare i Sverige, hur vi ser på personer som väljer att leva sitt liv utanför den gängse normen med fast anställning och livslånga anställningar. Det spelar roll för hela Sveriges ekonomi hur vi ser på och hur vi bemöter enpreprenörer som försöker. Det måste vara OK att få misslyckas, kunna gå vidare och börja om. Jag tackar min lyckliga stjärna för att jag klarat att få min ekonomi att gå ihop utan att behöva ansöka om lån, vare sig privat eller i företaget för det hade jag aldrig fått ”för jag har ju gjort konkurs”. Hur ska vi kunna skapa nyföretagande, arbetstillfällen och tillväxt om vi dömer ut människor som har modet och viljan att försöka efter att ha misslyckats en gång?

Konkursen avslutades 2006 utan några som helst anmärkningar. Allt var gjort ”by the book”. Det är snart 5 år sedan. Hur länge ska historien hänga efter människa och ska det överhuvudtaget spela någon roll vad jag gjorde för fem år sedan? Och ska det överhuvudtaget spela någon roll vad jag som privatperson har för historia när det gäller ett bolag, ett fläckfritt bolag? Hur hade det gått om någon annan varit VD i mitt företag och inte jag? För den som aldrig varit med om den här situationen är det också svårt att föreställa sig den känsla av förnedring som infinner sig när man behandlas på det här sättet. Hur hade det varit om Nordea bank istället för att skriva ett oförskämt brev istället hade lyft luren och sagt; ”…du Peter, vi har några frågetecken, kan vi räta ut dem…?  Ingen människa ska behöva bli behandlat och bemött så, ett finger rätt upp i luften när man sträcker fram handen.  Oavsett vad man gjort eller inte gjort.

”….vi kan omöjligt bevilja…”.  Är det verkligen omöjligt att låta ett av mina företag öppna ett konto i er fina bank för att jag gjorde min skyldighet för fem år sedan? Är det verkligen omöjligt att få öppna ett konto i Nordea bank om man varit delaktig i en konkurs? Omöjligt? Omöjligt är ett ord som bara används av stelbenta byråkrater och rädda människor. Nä Nordea bank, ni har ett gammalt, unket och förlegat synsätt på företagande och entreprenörskap. Ni pissar på oss entreprenörer.

 

Jag har inga inga skulder eller betalningsanmärkningar

 

Bolaget har inga skulder eller betalningsanmärkningar

 

Ägaren (moderbolaget) har synnerligen stabil ekonomi


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!
  • Pingback: Tweets that mention Nordea bank pissar på entreprenörer -- Topsy.com

  • http://twitter.com/cdaven Christian Davén

    Typiskt storbank som inte bryr sig om vad kunderna tycker. Tack för att du delar med dig, det är intressant att läsa men förstås inte kul för dig. (Du lägger väl in berättelsen på http://nordeasanningen.se?)

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Jag är rätt härdad numera men ibland rinner sinnet över, speciellt när jag blir dåligt bemött på felaktiga grunder. Och vad hände egentligen med normalt hyfs och god affärsetik? Jag ska absolut ta mig tid och kolla in Nordeasanningen. Tack för att du tog dig tid att kommentera. /P

  • Anonym

    Jävligt tråkigt och det är bara att hoppas av samhället lär sig att man även som vuxen behöver träning och man ofta inte lyckas med allt första gången.
    Det intressanta är att vi som barn fostras till att hela tiden försöka igen. Vart tar de tankar vägen när vi blir äldre? Hur det skulle se ut om barn hade blivit straffade om de inte lärt sig gå första gången de reser sig upp.

  • Anonym

    Jävligt tråkigt och det är bara att hoppas av samhället lär sig att man även som vuxen behöver träning och man ofta inte lyckas med allt första gången.
    Det intressanta är att vi som barn fostras till att hela tiden försöka igen. Vart tar de tankar vägen när vi blir äldre? Hur det skulle se ut om barn hade blivit straffade om de inte lärt sig gå första gången de reser sig upp.

  • http://twitter.com/mikaelgreen Mikael Green

    Har länge varit cynisk vad gäller i princip alla storbanker och det trista är att man får hela tiden vatten på sin kvarn. Det är extremt sällan man blir riktigt positivt överraskad. Och stöter man på en riktigt skarp handläggare, försvinner han/hon snart upp i organisationen.

    Gjorde en liten marknadsundersökning när jag drog igång ett företag 2003. Behövde ett transaktionskonto och internettillgång, inget mer. Gick runt till storbankerna och på varenda ställe var jag tvungen att fylla i en mer eller mindre absurd ”ansökan om att bli företagskund” och sedan vänta på callback (som ibland aldrig kom). De har inte fattat att *de* måste försöka få *oss* som kunder, inte tvärtom.

    Men ditt fall är nog bland det värre jag har sett. Håll oss uppdaterade om du hör av dem igen.

  • Helena Ostman

    Vi på Nordea ska alltid ha våra kunders bästa för ögonen. Vi arbetar målmedvetet för att alla våra 36 000 anställda ska ha ett tydligt kundfokus och ge en god service. Tyvärr kan vi konstatera att vi ibland inte når denna ambition fullt ut, och det beklagar vi. Vi har sökt dig under dagen och ber dig att kontakta Kundombudsmannen för att bringa reda i vad som hänt.
    Vänligen
    Helena Östman, informationchef Nordea Sverige

  • Pingback: Nikkelin – 2010-10-22 | nikkelin lifestream

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Hej H, tack för ditt svar. Jag har redan varit i kontakt med er en gång och det blev som bekant inte så bra. Ni får gärna kontakta mig om ni vill reda ut detta. Klicka på fliken som heter Kontakt längst upp på sidan så hittar ni mina kontaktuppgifter där. Ser fram emot att få höra av er. /P

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Precis, fokuset ligger på fel håll känns det som. ”Fort som fan, stäng dörren innan alla jävla jobbiga kunder kommer in”. I min värld välkomnar man alla kunder och löser alla problem. Omöjligt finns inte. /Peter

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Jag har inga problem med att ta ett nej. Det som stör mig är på vilket sätt det sägs och vilka signaler det sänder ut. Det måste vara OK att göra misstag och börja om. Jag fattar att ingen bank är intresserad av att ta en risk om den inte är rimlig men då måste man i alla fall anstränga sig och gå till botten med den riskbedömningen och inte bara sparka folk i nyllet. Alla företag har en gång varit små, även de som är stora idag men det verkar ingen fatta. /P

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Er Kundo kontaktade mig. Trevlig och mycket professionell. Tack. Hon utlovade ett omtag i mitt ärende under nästa vecka. Jag ser fram emot det. Jag har som sagt inga problem med ett nej men jag vill isf gå till botten med det och få ett vettigt och trevligt svar på varför vi inte kan göra affärer ihop. För jag vill fortfarande för mina kunder skull bli kund i Nordea bank. /Peter

  • http://pulse.yahoo.com/_YUVYZRMKLLJORGUWR67VZRJU2I Torbjörn

    Fortsätt att betala in skatter så att staten får in pengar så att man kan stötta bankerna nästa gång dom är på fallrepet…

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Bankerna lever inte längre på oss vanliga dödliga med enkla bankkonton utan på storfinansiell och globala affärer. Vi har bara blivit en störning som man inte behöver bry sig om. Tyvärr…/P

  • Henrik

    men företaget Protecty Arbetskläder och Skyddsutrustning AB verkar ju inte direkt ha så lysande bokslut, med tanke på de siffrorna om bankerna orkar titta på iaf. Kanske var det inte med det företaget som du ansökte med, men det ser lite ut så på ditt scannade dokument?

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Haha, klok kommentar och jo, det är det bolaget som jag sökt för :) Bolaget går bra men vi överinvesterar medvetet i marknadsföring då vi är i ett uppbyggnadsskede vilket givetvis påverkar resulatet. Det viktiga är att bolaget genom externa ägare tillförts kapital som medger underskottet utan att riskera bolagets väl och ve. Resultatet är alltså helt enligt plan eller rättare sagt faktiskt bättre än plan eftersom företaget går bättre än planerat :) Det finns alltid olika sidor av en sak och därför tycker jag att Nordea i det här fallet borde ha lyft luren och ställt några enkla kontrollfrågor som du precis gjort INNAN de fattade sitt kreditbeslut. /Peter

  • Henrik

    Ja, även direktbetalning är ju djävulens påfund.

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Nä, det är ju postförskott som är djävulens påfund :)

  • http://nabillionaire.se Nabil El Alaoui Sossey

    Alltid lika intressant med företag som bevakar sitt varunamn(?) inom sociala medier.

    För övrigt gott att du fått din historia publicerad hos sanningenomnordea.

    Och en sak till bara! På framsidan av din blogg så är bilden såpass stor att den nästan sträcker sig över din sidebar. Ser ganska fult ut :)

    / Nabil, snubben som aldrig lyckades skicka ett mail till info@hallsverigefritt :)

  • Henrik

    Verkar inte riktigt som du jämför mer hur enkelt det är att skaffa/erbjuda Postförskott VS Direktbetalning

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Min kommentar avsåg det ur ehandlarens perspektiv. Väldigt få ehandlare som gillar postförskott. Många struntar helt enkelt i att hämta ut sitt paket och då får handlaren stå för alla kostnader därav skyr många ehandlare postförskott som betalningsmetod numera.

  • Erik

    Jag måste bara säga att det var ingen annan bank än Nodea bank som ville gå in med riskkapital för internetverksamheten jag idag bedriver. Jag är mycket nöjd med bemötandet från Nordea och kan bara rekomendera andra att vända sig till dit. Tråkigt historia att läsa och jag hoppas Nordea tar till sig kritiken och gör något bra utifrån detta. Lycka till.

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Kan bara gratulera dig Erik. Kanske fick jag bara helt enkelt fel handläggare? Ska träffa Nordea i januari så vi får väl se hur det känns efter det. Tack för att du tog dig tid att kommentera. /Peter

  • Sweaf

    Hej

    Nystartad företagare.

    Var inne på min bank idag (SEB) efter att ha varit en trogen kund i 20år..

    För att starta ett företags konto..

    Men problemet ,, betalnings anmärkningar,,

    Jag frågade och försökte resonera med den unga bankmannen att det måste finnas ett sätt någon möjlighet att kunna öppna ett konto..

    Svaret var inte bara ett absolut NEJ, men med ett tillägg ”skött din ekonomi”

    Så inte bara ledsen och förtvivlad över att möjligheten till att förbättra min ekonomi precise krossats av banken, men också djupet förnedrad!!

    Är man i detta land Sverige kriminell bara för att man har anmärkningar..

    Nordea och Bank2 sa nej också danskebank vägrade totalt, även att öppna ett inlåningskonto (sparkonto) och när jag sa att FI regler säger att ni inte får neka.. ja men gå du till de då var svaret..

    En sak jag måste säga är att Bank2 var den enda banken som nämnde att jag kunde ha ett enkelt spar konto.. och med frågorna om hur jag ska få mina kunder att betala sa dem ”insättningar via Marginalens BG med ditt kontonummer som OCR/referens.”

    Hoppas att detta hjälper någon..

    (till bankerna som läser detta vill jag bara säga)

    Detta inlägg är bara början på min kamp att befria diskriminerade utsatta människor som har fastnat i fattigdomen (betalsanmärkningar)

    och försöker att klättra ur den.. facebook, bloggar alla sätt jag kan kommer jag att sprida ordet om hur vi blir behandlade och diskriminerade emot..

    Thomas Ling sweaf@live.se

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Det anmärkningsvärda är att man tom nekas ett vanligt bankkonto utan risk för banken. Vårt samhälle bygger på att man har tillgång till ett bankkonto. Försök att driva ett företag med kontanta medel så får du se vad skattmasen tycker om det. Bankerna borde enligt lag vara skyldiga att utan knot tillhandahålla ett konto till alla som behöver ett. Stå på dig Thomas så att ingen står på dig. Tack för dina kommentar och för att du delar med dig av dina erfarenheter. /Peter

  • Sweaf

    Hej alla igen,, (tack Peter : )

    Jag skrev inte så länge sen i denna tråden…
    Och nu kommer en uppdatering….

    Ibland kan man inte har mer fel.
    ———————————————-

    Några veckor efter nekande att öppna företags konto har jag pratat med FI om minna rättigheter som företagare med att öppna ett bank konto med anmärkningar, dock bara ett enkelt spar konto..(men ändå ett konto)

    Beväpnad med denna information och en brinnande passion att förverkliga drömmen,
    så har jag åter kontaktat bankerna igen.

    Samma resultat!! De vill inte veta av en, de bryr sig inte om omständigheterna till varför du har anmärkningar eller skulder, hur ditt liv har varit eller hur du försöker att klättra upp för stegen igen..
    Nej, NEJ, tyvärr, förlåt, vi kan inte, måste redan vara kund här, pröva en annan bank. mm (har bankerna monopol på sätt att säga nej??)
    Så det var precise som alla sa.
    Okej så här står jag nu vilse med tunga känslor av hopplöshet, oduglighet och misslyckande.
    Men ändå ger jag inte upp min fru, familj och vänner råder mig att ge upp, Men jag ger inte upp och fortsätter att kämpa.
    (nolingo.se (Peter var nog en av dem enda som sa åt mig att stå på..)

    Då kommer äntligen lite ljus i slutet av tunneln.
    SEB ville ha ett personligt mötte med mig och ge mig möjligheten att berätta varför jag har anmärkningar och dålig kredit..
    Ett personligt möte med chefen och en kollega för att utvärdera och ompröva deras första beslut…
    Och resultatet av det kan ni läsa nedanför!!
    ——————————————–
    Öppet brev till SEB

    Vill ta denna tiden till att säga ett STORT hjärtligt tack för att ni har givit mig möjligheten att starta ett nytt liv.
    genom att ge oss äran att vara kund hos er med vårt företag.
    Tack för att ni tog er tiden att granska och ompröva beslutet på nytt.
    Tack för att ni inte bara bryr er om stora företag, stora pengar, rika människor! MEN ni bryr er om det lilla folket.
    Jag kan inte uttrycka mig med ord hur jag känner mig, hur för första gången i mitt liv jag känner så stor lojalitet till en bank.
    En bank som har get mig respekt tillbaka, att våga satsa, att aldrig ge upp, att det lönar sig att kämpa.. en sån bank vill jag ha..

    Varenda människa kommer att få veta att det finns ingen annan bank än SEB Min bank för livet…
    Så nu har vi ett riktigt företags konto, med BankGiro.
    Tusen tack
    mvh
    Thomas Ling, Sweaf@live.se

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Fantastiskt roligt att höra. Gratulerar till ditt nya liv som företagare ”på riktigt” igen. Och respekt till SEB som tog sig tid att lyssna och omprövade sitt beslut. Kör så det ryker! /Peter

  • sweaf

    Tack Peter : ) tusen tack…
    För ditt stöd, och jag håller med dig respekt till SEB!!
    Thomas

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Och jag har äntligen fått klart med Nordea :) Jag är nu godkänd och snart kan Nordeas kunder betala via direktöverföring i min e-butik, http://www.billigaarbetsklader.se Alla är vinnare även om resan till målet var både lååång och krokig. /P

  • Rudolf

    Återtweetade denna!

  • Rudolf

    Återtweetade denna!

  • Rudolf

    Återtweetade denna!

  • Rudolf

    Återtweetade denna!

  • Rudolf

    Återtweetade denna!

  • Pingback: Nordea och deras kundbehandlande - Ehandel.se

Previous post:

Next post: