Öka försäljningen i din ehandel med företagskunder

Vem är företagare och vem är privatperson?

Vem är företagare och vem är privatperson idag när samhället exploderar av nyföretagande och entreprenörskap? När är en köpare som driver företag privatperson och när är han företagare? Och gör han eller hon någon skillnad på det eller är det bara inköp på nätet? Gränsen mellan privat och företagsförsäljning håller på att suddas ut och ehandeln mot konsument driver snabbt på efterfrågan av ehandel mellan företag. Ändå är det många ehandlare som inte ”välkomnar” företagskunder. Du som säljer mot konsument idag kan enkelt anpassa din ehandel till att passa även företag och på så sätt öka din totala försäljning. 

Fördelar med att sälja till företagskunder är många. Snittordern är oftast större. Företagskunder återvänder i större grad till butiker där service och leverans fungerat bra. Priset är inte det viktigaste skälet till att man som företagare väljer att handla på nätet. Och tro inte att du måste ha ”företagsprodukter” för att sälja till företag. Företagskunder handlar inte längre allt hos present- och profilföretag. Det finns massor av företag som vill köpa knivar, mobiltelefontillbehör, köksgrejor, smink – you name it -allt – på nätet! De vill handla som företagare på vardagar där de handlar som privatpersoner på helgen.

Det är inte svårt att sälja till företagskunder. Det gäller bara att ge dem ”rätt erbjudande”. Så här får du 6 enkla knep för att sälja mer till företag. Åtgärder som inte kräver några stora tekniska eller ekonomiska investeringar.

  1. Välkomnar BÅDE företag och privatpersoner.
    Skriv ut tydligt på startsidan att du säljer till både privatpersoner och företag. På så sätt fångar du B2B kundens intresse och visar att du är intresserad av att sälja till dem. Ingen gillar att behöva leta runt bland detaljer i Köpvillkor.
  2. Gör det möjligt att se priser utan moms.
    Tänk på att du konkurrerar med butiker som bara säljer B2B och de visar oftast inte priser inkl moms. Då vill företagskunden kunna jämföra pris. Vem vet, du kanske har bästa erbjudandet?
  3. Erbjud faktura 30 dagar till företagskunder.
    Allt fler företagskunder, framför allt de mindre väljer att betala med kort, men om du vill sälja till de större så krävs det leverans mot faktura. Vill du inte ta för stora risker så ta emot ordern först (A-B-C = Always Be Closing) och gör sen en manuell kreditkontroll innan du levererar. Är du osäker så skicka en förskottsfaktura. Den företagskund som inte accepterar en förskottfaktura när du förklarat varför vill du förmodligen ändå inte ha som kund. Du har inget att förlora på att erbjuda faktura om du bara är noggrann med kreditkontrollen.
  4. Erbjud fast rabattskala för större order.
    Alla vill göra en bra affär. Förbered dig på frågan om volymrabatter genom att erbjuda en fast rabattskala som är anpassad för företagskunder. Kolla in vår rabattskala till kunder som köper arbetskläder och verktyg.
  5. Erbjud leverans med företagspaket.
    Erbjud leverans med företagspaket till de som är beredda att betala för det. Många mindre företagskunder vill ha leverans till ombud men större företag vill ha det levererat till arbetsplatsen och de är beredda att betala för det. Fraktkostnaden är sällan en urvalsfaktor för dessa kunder så ta betalt vad det kostar.
  6. Erbjud företagskunder samma Köpvillkor som privatkunder.
    Kanske det mest kontroversiella tipset men tänk på att många företagskunder inte skiljer på att de handlar till företaget eller till sig privat. De vill känna sig trygga och göra en bra affär oavsett vilken i roll de köper in. Om du erbjuder 30 dagars öppet köp till privatkunder, varför skulle du då neka en företagskund samma villkor? En trygg kund handlar och en nöjd kunder återkommer – oavsett om han handlar som privatperson eller företagare.

Så vad du väntar du på? Sätt igång och anpassa din ehandel till försäljning ÄVEN mot företagskunder. Det är enkelt och jag kan garantera dig att du kommer att sälja. Lågt hängande frukt, bara att plocka 🙂

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!

Previous post:

Next post: