Öka försäljningen i din ehandel med företagskunder

Vem är företagare och vem är privatperson?

Vem är företagare och vem är privatperson idag när samhället exploderar av nyföretagande och entreprenörskap? När är en köpare som driver företag privatperson och när är han företagare? Och gör han eller hon någon skillnad på det eller är det bara inköp på nätet? Gränsen mellan privat och företagsförsäljning håller på att suddas ut och ehandeln mot konsument driver snabbt på efterfrågan av ehandel mellan företag. Ändå är det många ehandlare som inte ”välkomnar” företagskunder. Du som säljer mot konsument idag kan enkelt anpassa din ehandel till att passa även företag och på så sätt öka din totala försäljning. 

Fördelar med att sälja till företagskunder är många. Snittordern är oftast större. Företagskunder återvänder i större grad till butiker där service och leverans fungerat bra. Priset är inte det viktigaste skälet till att man som företagare väljer att handla på nätet. Och tro inte att du måste ha ”företagsprodukter” för att sälja till företag. Företagskunder handlar inte längre allt hos present- och profilföretag. Det finns massor av företag som vill köpa knivar, mobiltelefontillbehör, köksgrejor, smink – you name it -allt – på nätet! De vill handla som företagare på vardagar där de handlar som privatpersoner på helgen.

Det är inte svårt att sälja till företagskunder. Det gäller bara att ge dem ”rätt erbjudande”. Så här får du 6 enkla knep för att sälja mer till företag. Åtgärder som inte kräver några stora tekniska eller ekonomiska investeringar.

  1. Välkomnar BÅDE företag och privatpersoner.
    Skriv ut tydligt på startsidan att du säljer till både privatpersoner och företag. På så sätt fångar du B2B kundens intresse och visar att du är intresserad av att sälja till dem. Ingen gillar att behöva leta runt bland detaljer i Köpvillkor.
  2. Gör det möjligt att se priser utan moms.
    Tänk på att du konkurrerar med butiker som bara säljer B2B och de visar oftast inte priser inkl moms. Då vill företagskunden kunna jämföra pris. Vem vet, du kanske har bästa erbjudandet?
  3. Erbjud faktura 30 dagar till företagskunder.
    Allt fler företagskunder, framför allt de mindre väljer att betala med kort, men om du vill sälja till de större så krävs det leverans mot faktura. Vill du inte ta för stora risker så ta emot ordern först (A-B-C = Always Be Closing) och gör sen en manuell kreditkontroll innan du levererar. Är du osäker så skicka en förskottsfaktura. Den företagskund som inte accepterar en förskottfaktura när du förklarat varför vill du förmodligen ändå inte ha som kund. Du har inget att förlora på att erbjuda faktura om du bara är noggrann med kreditkontrollen.
  4. Erbjud fast rabattskala för större order.
    Alla vill göra en bra affär. Förbered dig på frågan om volymrabatter genom att erbjuda en fast rabattskala som är anpassad för företagskunder. Kolla in vår rabattskala till kunder som köper arbetskläder och verktyg.
  5. Erbjud leverans med företagspaket.
    Erbjud leverans med företagspaket till de som är beredda att betala för det. Många mindre företagskunder vill ha leverans till ombud men större företag vill ha det levererat till arbetsplatsen och de är beredda att betala för det. Fraktkostnaden är sällan en urvalsfaktor för dessa kunder så ta betalt vad det kostar.
  6. Erbjud företagskunder samma Köpvillkor som privatkunder.
    Kanske det mest kontroversiella tipset men tänk på att många företagskunder inte skiljer på att de handlar till företaget eller till sig privat. De vill känna sig trygga och göra en bra affär oavsett vilken i roll de köper in. Om du erbjuder 30 dagars öppet köp till privatkunder, varför skulle du då neka en företagskund samma villkor? En trygg kund handlar och en nöjd kunder återkommer – oavsett om han handlar som privatperson eller företagare.

Så vad du väntar du på? Sätt igång och anpassa din ehandel till försäljning ÄVEN mot företagskunder. Det är enkelt och jag kan garantera dig att du kommer att sälja. Lågt hängande frukt, bara att plocka :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!
  • http://www.liljankoski.se/b/ Ulf Liljankoski

    Instämmer i att företagskunder är en inkomstkälla som kan ge mycket om man även riktar sig till dem. Även om det ser olika från bransch till bransch så när jag startade min e-handel var det för att jag sett att ingen tidigare jobbade med min nisch, kontorsmaterial, mot privatpersoner (marknaden ser dock annorlunda ut idag än vad den gjorde 2006). Min grundidé baserades på att sälja kontorsmaterial till privatpersoner, något jag själv hade problem med att hitta. Idag består ca 80% av privatkunder och  20% av företagskunder, dock är 80% av försäljningen (mätt i pengar) till företagskunder och 20% till privatpersoner.

    Den enda punkt jag dock reagerar på är punkt 6. Erbjud företagskunder samma Köpvillkor som privatkunder.
    Jag skulle säga att det samtidigt kan vara lite farligt att göra så. Företagskunder kan ibland göra mycket större inköp och försäljningen kan handla om enstaka produkter i stora mängder som måste specialbeställas. Ångrar sedan företaget till inköp sitter du där med ett stort antal av samma artikel som kommer att ta flera år att sälja. Har du som litet företag lagt ut en massa pengar på detta kan det äventyra hela ditt företag. De ekonomiska riskerna kan alltså bli väldigt stora om du erbjuder företagen samma köpvillkor som privatkunderna.

    Ulf Liljankoski
    Lilon.se

  • Martin_Malmo

    Några fler saker som behövs är:

    Skilj på faktura och leveransadress, många företag vill ha posten till en box eller ett fakturascanningsföretag.

    Se till att de kan ange inköpsnummer, kontaktperson och godsmärke när de beställer. Inköpsnummer behövs så att de kan matcha din faktura mot rätt inköp/beställare/kostnadsställe. Godsmärke behövs så att paketet kommer till rätt person, stora företag har ofta en enda avdelning för allt ankommande gods.

    Sätt följesedel utanpå paketen, behövs för att den som packar upp skall kunna se att allt kommit och kan registera den mottagna leveransen i deras inköpssystem.

  • http://www.billigaarbetsklader.se/ nolingo

    Bra tips med märkning av gods. Funkar första leveransen perfekt så ökar möjligheten att kunden återvänder.

  • http://www.billigaarbetsklader.se/ nolingo

    Kul att höra. Min tanke var precis den samma, varför inte sälja traditionella företagsprodukter även till privatpersoner. Vi har allt fler företag som handlar idag, det ökar hela tiden och de står för den största delen av omsättningen men privatpersoner är en viktig marknad också. Man kan faktiskt göra både :) När det gääer Köpvillkoren så ska man givetvis tänka sig för och vara lite försiktig. Jag tror att man tjänar på att vara generös men i vissa fall får man nog tänka sig för lite och kanske göra särskilda ök med företagskunder om det är riktigt stora eller komplicerade beställningar,

  • Pingback: Sälj till både företag och konsumenter « Jajja Magazine

Previous post:

Next post: