Projektledare för lansering av ehandel i Danmark och Finland sökes


Kan du ehandel? Talar och skriver du danska eller finska? Är du aktiv i sociala medier? Söker du nytt jobb?  Då har jag kanske utmaningen för dig.

Protecty Arbetskläder är nätbutik som säljer arbetskläder och skyddsutrustning till privatpersoner och mindre företag i norden som prioriterar sortimentsbredd och service före alltid lägsta pris. Butiken lanserades i maj 2007 och hitintill har över 11000 kunder valt att handla hos oss. Under 2012 siktar vi på att omsätta 5 mkr och vi kommer att bli lönsamma dvs visa svarta siffror. Det är nu dax för oss att ta nästa steg i företagets utveckling, ett steg ut till våra nordiska grannländer Danmark och Finland.

Syftet med en utlandsetablering är att i ett tidigt skede säkerställa positioner inom marknadssegment som kommer att växa starkt under de kommande 3-5 åren. Vi vill helt enkelt finnas på plats med en tydlig position på dessa marknader efterhand som allt fler företag väljer att köpa sina förbrukningsvaror som tex arbetskläder på nätet istället för i traditionella butiker. Vi har idag redan kunder i dessa länder som handlar hos oss istället för i de lokala nätbutikerna vilket vi tolkar som goda signaler för en etablering på dessa marknader. Målsättningen är att inom två år omsätta minst 2 mkr i Danmark och 3 mkr i Finland. För detta söker vi en eller två projektledare.

Utmaningen:

  • Språkanpassning av shoppen. Övervaka 3:e parts översättning av shoppen till lokalt språk.
  • Ansvara för att vi har rätt sortiment och innehåll i shoppen.
  • Säkerställa att vi har rätt betalnings- och logistiklösningar i resp. land.
  • Ansvara för bildande av lokala bolag, bankavtal etc som krävs för att vi ska kunna verka
  • Göra för nyhetsbrev, Facebooksida, annonsering, blogga etc på lokalt språk
  • Ansvara för kontakten med vår adwordskonsult som sköter annonseringen i resp. land.
  • Se till att vi följer gällande lagar och regler, tex konsumenträtt etc i respektive land
  • Ansvara för att rätt information och underlag för redovisningen produceras.
  • Ansvara för ordermottagning och kundtjänst efterhand som säljer utvecklas.
  • Vara övergripande ansvarig för allt som rör vår verksamhet i resp. land.

Kort sagt, du är ansvarig för allt i ”ditt” land. Du ansvarar för att vi lyckas lansera oss i landet och det är din förtjänst om vi lyckas, ingen annans. Du får den svenska shoppen på en lokal domän, .dk eller. fi och sen är det ditt jobb att landsanpassa den och börja skapa sälj. Du får full frihet att själv lägga upp och genomföra ditt arbete men du har en mycket begränsad budget så det kräver att du först skapar intäkter och sen tar kostnader. Din egen lön är tex den första kostnaden som måste täckas så snabbt som möjligt. Ett stort mått av kreativitet och eget arbete är således en förutsättning för att lyckas.

Din profil:

  • Du kan ehandel. Antingen har du pluggat ehandel eller så har du drivit egen ehandel eller så är du en väl utvecklad shopoholic med nätet som din bäste vän. Oavsett så har du fattat grejen med ehandel.
  • Du är mellan 20-65, hungrig och sjävgående. Rätt inställning och erfarenhet är viktigare än formell utbildning.
  • Du talar och skriver finska eller danska obehindrat. Du känner till seder och bruk, sinne och kynne, och gärna affärsseder och juridik i dessa länder. Do´s and dont´s för att lyckas helt enkelt.
  • Du har en fast förankring i sociala medier som kommer att vara ett viktigt verktyg i ditt arbete. Har du inte redan ett  facebook konto och ett twitterkonto så är du (förmodligen) inte rätt person för oss.
  • Strukturerad med ordningssinne. Noggrannhet med detaljer utan att fastna i kvasi-intellektuella resonemang. Det är framåt som gäller. Resultatet är viktigare än än att det blir snyggt. Städar gör man efter festen, inte före.
  • Du är ingen skrivbordsryttare utan ställer dig gladeligen och packar de varor som du sålt, du gör inköp, du står på lastkajen och vinkar in lastbilen som levererar varor, du tömmer din egen papperskorg, diskar din egen disk och du svarar på kundsamtal och epost även utanför vanlig arbetstid. Kort sagt, du gör allt för det finns ingen som gör det åt dig.
  • Du är inte rädd för att misslyckas eller för att göra fel.
  • Kan du kläder och textiler eller har erfarenhet från byggsidan är det givetvis meriterande.
  • Du står ut med att jobba i en sliten källarlokal i en liten by ute på den skånska landsbygden långt ifrån ära och berömmelse. Här finns ingen glitter och glamour utan bara kamratskap och gott kaffe. Viss möjlighet till distansarbete finns det givetvis.
Jobbet är en projektanställning på 6-12 månader som efter projekttidens slut kan komma att omvandlas till en fast anställning om ömsesidigt intresse oss emellan finnes. Har du f-skattsedel och hellre vill jobba som egen funkar det givetvis också bra. Lönen är 20 000 kr per månad + 10% av omsättningen i respektive land. Dator och telefon ingår givetvis. Oreglerad arbetstid och lite resor utlovas.

 

Det här är en tuff utmaning med hårt arbete utan någon överdrivet hög lön, ett arbete under enkla förhållanden och med ett ständig krav på resultat men jag lovar att det kommer att bli något av det roligaste du någonsin gjort. Hur många är det som utan krav på eg. formell utbildning eller massiv erfarenhet kan få möjligheten att på egen hand ansvara för hela utlandslansering av ett ehandelsföretag? Lyckas vi är det din förtjänst, ingen annans. Fixar du detta så väntar dig antingen ett fast jobb hos oss men förmodligen så kommer du snabbt att plockas upp av andra, snabbväxande ehandelsföretag som vill etablera sig på nya marknader och som kommer att slåss om personer med din kunskap. Kort sagt, det här jobbet kan vara en språngbräda för dig som förstår att din egen framtid den skapar du själv.

 

Intresserad? Skicka ett mail till mig på peterpunkthojmanatgmailpunktcom med din cv så kontaktar jag dig.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!

Previous post:

Next post: