Regler för kampanjer på Facebook?

Sedan publicering av min bloggpost ”Så fick vi 200 nya facebook Fans på 48H!” har det uppstått en diskussion om agerandet bryter eller inte bryter mot Facebooks regler för kampanjer.

http://realdirtymets.wordpress.com

Jag var inte medveten om dessa regler när jag skapade kampanjen för min ehandel som säljer arbetskläder. Korkat och naivt kan tyckas men så är livet som småföretagare, man har inte en stab av marknadsförare och jurister som har snorkoll på allt och mitt uppsåt var inte ont. Nu har jag granskat alla kommentarer på blogginlägget, FB:s regler och tolkningarna av dessa.

Börja med att läsa Facebooks regler, Econsultancy´s tolkning av reglerna , Examiner´s guidelines, OgilvyPR´s checklista.

Det jag har kommit fram till är följande:

  1. Det är OK att göra kampanjer på FB under förutsättning att:
    a) du har skriftlig godkännande från FB
    b) att du använder en av FB godkänd tredjepartsapplikation
  2. Om du inte uppfyller ovanstående får du INTE använda FB som kanal eller budbärare av en aktivitet. Du får däremot driva en kampanj ”off Facebook” och presentera den på din Fanpage utan godkännande från FB. FB får dock inte vara huvudsyftet, huvudmediet eller verktyget för aktiviteten.
  3. Det är OK att driva en aktivitet ”off Facebook” där en av förutsättningarna (tex i tävlingsregler) för att deltaga i kampanjen är att man är ett Fan till den som driver kampanjen. Du får på din Fanpage berätta att det är en förutsättning för deltagande men du får inte uppmana folk till att bli medlemmar på FB eller utföra någon annan form av aktivitet på FB för att kunna deltaga i aktiviteten.

Exempel: Du får inte på FB eller i något annat media ( om du inte uppfyller p1, ovan) säga: ”Deltag i vår Facebook-kampanj som visas på TV just nu, gå med i FB och bli ett Fan och tävla om X. Kampanjen hittar du på vår Fanpage Y”.

Exempel: Du får via ett nyhetsbrev, tidningsannonser etc OCH på din Fanpage säga: ”Deltag i vår stora TV kampanj och tävla om X. Tävlingen är endast öppen för våra FB-Fans (som en av reglerna). Besök vår kampanjsajt Y.”

Utifrån ovanstående resonemang har jag således kommit fram till följande analys av den kampanj som jag beskrivit i blogginlägget:

  • I kampanjen var ett nyhetsbrev, samt till viss mån även vår webbshop, det bärande mediet. Det var alltså OK.
  • En av förutsättningarna för att få mössan var att man blev ett Fan på vår Fanpage. Det var oxå OK.
  • Att vi informerade om kampanjen på vår Fanpage var OK.
  • Det som inte var OK var däremot att jag på vår Fanpage uppmanade folk att bli Fans. Jag skulle struntat i den uppmaningen och endast konstaterat att det var ett krav. Istället för att skriva ”Bli kund och ett Fan till oss på Facebook och få en gratis mössa” så skulle jag ha skrivit ” Gratis mössa till alla kunder (som är Fans till oss på Facebook).”

OBSERVERA att ovanstående tolkning är min tolkning som lekman och inte har något som helst juridiskt värde. Jag tar inte på något sätt ansvar för om ovanstående tolkningar innehåller felaktigheter. Allt är mina egna tolkningar. Undersök själv vad som gäller innan du drar igång en kampanj.

Jag kommer definitivt att genomföra fler kampanjer ”off Facebook” där kravet för att få vara med är att vara ett Fan till oss. Rätt genomfört finns det en enorm uppsida i att engagera sina Fans men jag kommer oxå nästa gång att vara mer noga med hur jag sätter upp och marknadsför en kampanj. För lika mycket som jag vill ha en aktiv Fanpage på Facebook lika lite vill jag få min Fanpage nedstängd av Facebook pga att jag inte följer reglerna…

Min positiva tolkning av FB:s regelverk är att Mr Zuckerman inte vill FB att ska bli en marknadsplats för säljkåta månglare som succesivt urvattnar värdet för av att vara med och deltaga på FB. Drivkraften till att gå med i FB och att dela med sig av sin vardag och sina tankar ska vara nöje, inte förtjänst.

Min lite mer elaka tolkning av detta är att Mr Zuckerman själv vill ha kontroll (läs tjäna pengar) på de företag som vill synas i hans säljkanal. För även om FB känns som en allmän egendom, en gratisvara på nätet, där man kan göra vad man vill till vem man vill så är det ju faktiskt han som äger hela skiten (!)och således bestämmer över den. Som entreprenör kan jag inte känna något annat än stor respekt för det, jag vill ju själv bestämma över mitt eget företag, även om den kreative marknadsföraren inom mig muttrar lite…

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!

Previous post:

Next post: