Regler för kampanjer på Facebook?

Sedan publicering av min bloggpost ”Så fick vi 200 nya facebook Fans på 48H!” har det uppstått en diskussion om agerandet bryter eller inte bryter mot Facebooks regler för kampanjer.

http://realdirtymets.wordpress.com

Jag var inte medveten om dessa regler när jag skapade kampanjen för min ehandel som säljer arbetskläder. Korkat och naivt kan tyckas men så är livet som småföretagare, man har inte en stab av marknadsförare och jurister som har snorkoll på allt och mitt uppsåt var inte ont. Nu har jag granskat alla kommentarer på blogginlägget, FB:s regler och tolkningarna av dessa.

Börja med att läsa Facebooks regler, Econsultancy´s tolkning av reglerna , Examiner´s guidelines, OgilvyPR´s checklista.

Det jag har kommit fram till är följande:

  1. Det är OK att göra kampanjer på FB under förutsättning att:
    a) du har skriftlig godkännande från FB
    b) att du använder en av FB godkänd tredjepartsapplikation
  2. Om du inte uppfyller ovanstående får du INTE använda FB som kanal eller budbärare av en aktivitet. Du får däremot driva en kampanj ”off Facebook” och presentera den på din Fanpage utan godkännande från FB. FB får dock inte vara huvudsyftet, huvudmediet eller verktyget för aktiviteten.
  3. Det är OK att driva en aktivitet ”off Facebook” där en av förutsättningarna (tex i tävlingsregler) för att deltaga i kampanjen är att man är ett Fan till den som driver kampanjen. Du får på din Fanpage berätta att det är en förutsättning för deltagande men du får inte uppmana folk till att bli medlemmar på FB eller utföra någon annan form av aktivitet på FB för att kunna deltaga i aktiviteten.

Exempel: Du får inte på FB eller i något annat media ( om du inte uppfyller p1, ovan) säga: ”Deltag i vår Facebook-kampanj som visas på TV just nu, gå med i FB och bli ett Fan och tävla om X. Kampanjen hittar du på vår Fanpage Y”.

Exempel: Du får via ett nyhetsbrev, tidningsannonser etc OCH på din Fanpage säga: ”Deltag i vår stora TV kampanj och tävla om X. Tävlingen är endast öppen för våra FB-Fans (som en av reglerna). Besök vår kampanjsajt Y.”

Utifrån ovanstående resonemang har jag således kommit fram till följande analys av den kampanj som jag beskrivit i blogginlägget:

  • I kampanjen var ett nyhetsbrev, samt till viss mån även vår webbshop, det bärande mediet. Det var alltså OK.
  • En av förutsättningarna för att få mössan var att man blev ett Fan på vår Fanpage. Det var oxå OK.
  • Att vi informerade om kampanjen på vår Fanpage var OK.
  • Det som inte var OK var däremot att jag på vår Fanpage uppmanade folk att bli Fans. Jag skulle struntat i den uppmaningen och endast konstaterat att det var ett krav. Istället för att skriva ”Bli kund och ett Fan till oss på Facebook och få en gratis mössa” så skulle jag ha skrivit ” Gratis mössa till alla kunder (som är Fans till oss på Facebook).”

OBSERVERA att ovanstående tolkning är min tolkning som lekman och inte har något som helst juridiskt värde. Jag tar inte på något sätt ansvar för om ovanstående tolkningar innehåller felaktigheter. Allt är mina egna tolkningar. Undersök själv vad som gäller innan du drar igång en kampanj.

Jag kommer definitivt att genomföra fler kampanjer ”off Facebook” där kravet för att få vara med är att vara ett Fan till oss. Rätt genomfört finns det en enorm uppsida i att engagera sina Fans men jag kommer oxå nästa gång att vara mer noga med hur jag sätter upp och marknadsför en kampanj. För lika mycket som jag vill ha en aktiv Fanpage på Facebook lika lite vill jag få min Fanpage nedstängd av Facebook pga att jag inte följer reglerna…

Min positiva tolkning av FB:s regelverk är att Mr Zuckerman inte vill FB att ska bli en marknadsplats för säljkåta månglare som succesivt urvattnar värdet för av att vara med och deltaga på FB. Drivkraften till att gå med i FB och att dela med sig av sin vardag och sina tankar ska vara nöje, inte förtjänst.

Min lite mer elaka tolkning av detta är att Mr Zuckerman själv vill ha kontroll (läs tjäna pengar) på de företag som vill synas i hans säljkanal. För även om FB känns som en allmän egendom, en gratisvara på nätet, där man kan göra vad man vill till vem man vill så är det ju faktiskt han som äger hela skiten (!)och således bestämmer över den. Som entreprenör kan jag inte känna något annat än stor respekt för det, jag vill ju själv bestämma över mitt eget företag, även om den kreative marknadsföraren inom mig muttrar lite…

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!
  • http://www.nolingo.se Peter Höjman

    Tack! Det roliga är att man lär sig nya saker varje dag genom att ”jobba på nätet” och mest lär man sig av sina fel och misstag :)

  • Johan Sutinen

    Det är snårigt med regelverk, speciellt när det är ett företag som står för tjänsten som många tror är ”gratis”. Det finns ingenting som är gratis inom IT, det är alltid någon annan som betalar det som är gratis.

    Bra tolkning av regelverket och det är en liknande tolkning som jag har gjort. Men, det är alltid svårt att veta var gränsen går då det är alltid tolkningar som sätter gränser.

    Men, jag håller med att din huvudsakliga marknadsföringspunkt har varit din e-shop. Således är det bara tolkningen av din mening som är frågan. Samtidigt förstår jag Mr Zuckerman att han vill sälja sina annonser för att få in pengar till drift och utveckling.

  • Pingback: Tweets that mention Regler för kampanjer på Facebook? -- Topsy.com

  • http://www.nolingo.se Peter Höjman

    Hej Markus, kul om mina erfarenheter kan vara till glädje och hjälp för andra. Håller med dig om att Comviq/Tele 2s kampanj var anmärkningsvärd då den så klart bröt mot reglerna. Övertrampet var så solklart att man faktikskt kan fundera över om det inte var ett medvetet övertramp för att testa gränser och skapa opublicitetet. För inte kan det väl vara så att en så stor och fin reklambyrå inte har koll…:)

    //P

  • http://mwcommuncation.blogspot.com Markus Welin

    Hade missat denna uppföljning på ditt förra inlägg om Facebook-kampanjer. Måste verkligen ge dig en eloge för att du har satt dig in i det här så utförligt samt att du delar med dig av detta till andra. För välbehövligt är det sannerligen – de flesta har fortfarande inte koll. Som exempel kan man ju ta den kampanj som Comviq/Tele2 gjorde i samarbete med en känd byrå. Deras case var inte ett gränsfall, utan bröt extremt tydligt mot regelverket (kampanjen gick ut på att ”adda” så många vänner som möjligt). Det är med andra ord ytterst få som tar sig tid att sätta sig in det här, tyvärr.

    Instämmer också i din tolkning av det hela. Tack för ett bra inlägg!

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Hej Markus, kul om mina erfarenheter kan vara till glädje och hjälp för andra. Håller med dig om att Comviq/Tele 2s kampanj var anmärkningsvärd då den så klart bröt mot reglerna. Övertrampet var så solklart att man faktikskt kan fundera över om det inte var ett medvetet övertramp för att testa gränser och skapa opublicitetet. För inte kan det väl vara så att en så stor och fin reklambyrå inte har koll…:)

    //P

  • http://mwcommuncation.blogspot.com Markus Welin

    Funderade också på om det var det, iom att övertrampet var så solklart. Men frågan är ju om publiciteten (eller opubliciteten) inte är så pass dålig att det inte kan vara medvetet. För även om de egentligen har koll så sänder det ju ut signaler om att de inte har det, och det kan ju aldrig vara bra.

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Jag tycker att den var dålig…

  • Ante

    …eller så läser man Facebooks egna dokumentation.
    http://www.facebook.com/promotions_guidelines.php

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Bra tips. Det svåra är nog inte att läsa reglerna, det svåra är att tolka dem. Då kan det vara bra att även titta utanför ramen dvs hur andra ”proffs och experter” bedömer och tolkar reglerna. Men som sagt bra tips. Tack för att du tog dig tid att kommentera och länka. /Peter

Previous post:

Next post: