Så fick vi 200 nya Facebook Fans på 48h!

Aldrig, aldrig kunde jag i min vildaste fantasi drömma om gensvaret på vår Facebookkampanj. Mitt företag inom ehandel, Protecty Arbetskläder,  fick 228 nya fans på mindre än 48 timmar. Så här gick det till:

Jag startade vår Facebook Fanpage i oktober 2009 som en del i min strävan att lära mig hur sociala medier fungerar. På fem månader fick vi in totalt 21 fans  trots att vi har över 7000 registrerade kunder, varav många frekvent besöker sajten, och att vi tydligt länkar till vår Fanpage från startsidan. Min ambition nu var att genom en rekryteringskampanj öka antalet fans för att kunna börja använda Facebook som en marknadsförings- och kommunikationskanal gentemot våra befintliga kunder.  Målsättningen var att få nya 100 fans på 30 dagar.

I måndags kväll vid 20-tiden skickade jag ut ett nyhetsbrev till alla 7800 registerade kunder med ett erbjudande om att få en mössa, värde 179 kr, om de blev ett fan till oss på facebook. (Bli ett fan och maila in ditt kundnummer till oss så skickar vi mössan gratis). Jag skapade oxå en kampanj i shoppen, på startsidan, och la även in information om erbjudandet i artikelpresentationen inne i webbshoppen. Till sist la jag ut det på vår Fanpage till alla våra 21 fans. 

Efter 2 timmar hade vi fördubblat antalet fans till ca 50 st, efter 24 timmar var vi uppe i över 100 st och efter 48 timmar nådde vi totalt 249 fans. Då var jag tvungen att dra i bromsen. Om det var nyhetsbrevet, kampanjen på sajten eller informationen till de 21 fansen som tände elden vet jag inte. Många av de som blev fans var redan befintliga kunder hos oss men tillströmning av nyregistrerade konton var helt makalös. Minst 150 av de nya fansen är helt nya prospects, personer som inte har handlat hos oss tidigare.

Kampanjen kostar oss:

  • Inköp av mössor, 250 st x 17 kr = 4 250 kr
  • Emballage och adressetiketter, 250 st x 2 kr = 500 kr
  • Brevporto, 25 st x 8,40 kr = 2 100 kr
  • Extra personalkostnader = 2 500 kr

Summa totalt 9 350 kr eller 37,40 kr per fan eller 62,35 kr för varje ny kund eller rättare sagt för varje nytt nytt konto.

”Ameeen, det är ju hur enkelt som helst att få nya kunder om man ger bort saker gratis”  säger nu den kritiske, eller ”alltså, vad tror du det är för kvalitet på de prospecten? eller ”gratis är gott, och de flesta kommer att dra när dom fått prylen”.  Jo men är det inte så med alla kampanjer, att det alltid finns en svans av konsumenter som är otrogna och går dit där är billigast för tillfället. Hur många i det här landet finns det inte som har ett medlemskap i någon klubb som de aldrig använder bara för att de fick ett schysst erbjudande när dom gick med?  Min poäng är att att titta på kostnaden. Fundera på vad det det skulle ha kostat mig som småföretagare med en nischad affärsidé  att få in 150 nya kunder i kundregistret om jag valt att marknadsföra mig i gammelmedia istället. 10 000 kr hade inte ens räckt till en liten annons i lokaltidningen och att som e-handlare annonsera i en lokal tidning…

Det räcker att 5 av de 150 nya prospecten så småningom blir kunder så har jag räknat hem det. Jag tror faktiskt att det kommer att bli fler 5 men det resultatet är ju mycket upp till mig hur jag nu kommer att bearbeta dessa kunder den närmaste tiden för att få dem att faktiskt oxå handla hos oss. Jag har iaf 150 nya prospects idag som jag inte hade i måndags och rätt gjort så kan det ju faktiskt bli 15 eller 25 eller 50 nya kunder av dem.

Lägg sedan till värdet av marknadsföringen mun-till-mun när mössan väl landar i folks brevlådor. Det kommer säkert att generera ytterligare massor av nya besök på vår sajt. Och visst gratis är gott men det finns oxå massor av människor där ute uppskattar ett bra erbjudande och som kommer att förbli dig lojal:

”Nu har jag blivit ett fan av er på Facebook, så jag ser mycket fram emot att få den fina mössan! Keep up the good work!!”

”Kul med mössan!  Jag gillar verkligen er sida, bra idé med facebook!”

”NU är jag registrerad kund och fan av er på facebook. Härligt med en mössa som kan använda när man grejar i trädgården och snickrar på huset”.

När jag nu sitter här med lätt darrande händer och reflekterar över de senaste dygnens händelser så slås jag av tanken, ”vad hade hänt om jag hade åkt på en veckas sportlov och inte kollat tillströmningen av fans så noga som jag gjorde, hur många hade det kunnat bli och hur hade jag fixat det…?” Det är iaf alldeles klart för mig som e-handlare vilket kraftfullt verktyg Facebook är. Med rätt budskap och med rätt tajming kan man som småföretagare eller nystartat företag åstadkomma väldigt mycket även med en begränsad budget.

Jo, jag har några mössor kvar. Om du är intresserad är det klart att du kan få en du oxå. Skapa ett dig ett konto och bli ett fan och maila mig sen på info[at] protecty.se så fixar jag det. Du behöver inte handla några arbetskläder, mössan är gratis – jag lovar :)

Uppdatering/Disclaimer 2010-03-19 kl 17.30
Sedan publicering av denna bloggpost har det uppstått en diskussion om mitt agerande bryter eller inte bryter mot Facebooks regler för kampanjer. Läs Facebooks regler, Econsultancy´s tolkning av reglerna , Examiner´s guidelines, OgilvyPR´s checklista och döm själv. Jag var inte medveten om dessa regler. Korkat och naivt kan tyckas men så är livet som småföretagare, man har inte en stab av marknadsförare och jurister som har snorkoll på allt och mitt uppsåt var inte ont. Min tolkning är att kampanjen i sig inte är ett brott mot reglerna men att jag kan ha begått ett övertramp när jag publicerade kampanjen på vår Fanpage. Om det finns nån där ute som VET vad som gäller så hör gärna av dig till mig på peter[at]nolingo.se för jag vill gärna veta.

Uppdatering/Disclaimer 2010-03-22 kl 11.30
Efter att i helgen ha granskat alla kommentarer på mitt blogginägg, FB:s regler och tolkningarna av dessa har jag kommit fram till följande:

  1. Det är OK att göra kampanjer på FB under förutsättning att:
    a) du har skriftlig godkännande från FB
    b) att du använder en av FB godkänd tredjepartsapplikation
  2. Om du inte uppfyller ovanstående får du INTE använda FB som kanal eller budbärare av en aktivitet. Du får däremot driva en kampanj ”off Facebook” och presentera den på din Fanpage utan godkännande från FB. FB får dock inte vara huvudsyftet, huvudmediet eller verktyget för aktiviteten.
  3. Det är OK att driva en aktivitet ”off Facebook”  där en av förutsättningarna (tex i tävlingsregler) för att deltaga i kampanjen är att man är ett Fan till den som driver kampanjen. Du får på din Fanpage berätta att det är en förutsättning för deltagande men du får inte uppmana folk till att bli medlemmar på FB eller utföra någon annan  form av aktivitet på FB för att kunna deltaga i aktiviteten.

Exempel: Du får inte på FB eller i något annat media ( om du inte uppfyller p1, ovan) säga: ”Deltag i vår Facebook-kampanj som visas på TV just nu, gå med i FB och bli ett Fan och tävla om X. Kampanjen hittar du på vår Fanpage Y”.

Exempel: Du får via ett nyhetsbrev, tidningsannonser etc OCH på din Fanpage säga: ”Deltag i vår stora TV kampanj och tävla om X.  Tävlingen är endast öppen för våra FB-Fans (som en av reglerna). Besök vår kampanjsajt Y.”

Utifrån ovanstående resonemang har jag således kommit fram till följande analys av den kampanj som jag beskrivit i blogginlägget:

  • I kampanjen var ett nyhetsbrev, samt till viss mån även vår webbshop, det bärande mediet. Det var alltså OK.
  • En av förutsättningarna för att få mössan var att man blev ett Fan på vår Fanpage. Det var oxå OK.
  • Att vi informerade om kampanjen på vår Fanpage var OK.
  • Det som inte var OK var däremot att jag på vår Fanpage uppmanade folk att bli Fans. Jag skulle struntat i den uppmaningen och endast konstaterat att det var ett krav. Istället för att skriva ”Bli kund och ett Fan till oss på Facebook och få en gratis mössa” så skulle jag ha skrivit ” Gratis mössa till alla kunder (som är Fans till oss på Facebook).”

OBSERVERA att ovanstående tolkning är min tolkning som lekman och inte har något som helst juridiskt värde. Jag tar inte på något sätt ansvar för om ovanstående tolkningar innehåller felaktigheter. Allt är mina egna tolkningar. Undersök själv vad som gäller innan du drar igång en kampanj.

Jag kommer definitivt att genomföra fler kampanjer ”off Facebook” där kravet för att få vara med är att vara ett Fan till oss. Rätt genomfört finns det en enorm uppsida i att engagera sina Fans men jag kommer oxå nästa gång att vara mer noga med hur jag sätter upp och marknadsför en kampanj. För lika mycket som jag vill ha en aktiv Fanpage på Facebook  lika lite vill jag få min Fanpage nedstängd av Facebook pga att jag inte följer reglerna…

Min positiva tolkning av FB:s regelverk är att Mr Zuckerman inte vill FB att ska bli en marknadsplats för säljkåta månglare som succesivt urvattnar värdet för av att vara med och deltaga på FB. Drivkraften till att gå med i FB  och att dela med sig av sin vardag och sina tankar ska vara nöje, inte förtjänst. Min lite mer elaka tolkning av detta är att Mr Zuckerman själv vill ha kontroll (läs tjäna pengar) på de företag som vill synas i hans säljkanal. För även om FB känns som en allmän egendom, en gratisvara på nätet, där man kan göra vad man vill till vem man vill så är det ju faktiskt han som äger hela skiten (!)och således bestämmer över den. Som entreprenör kan jag inte känna något annat än stor respekt för det, jag vill ju själv bestämma över mitt eget företag, även om den kreative marknadsföraren inom mig muttrar lite  :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!
  • Johan Sutinen

    Ypperligt, du tänker verkligen taktiskt med Facebook. Du har en otroligt bra grund av marknadsföring att jobba vidare med. Du har kanske märkt möjligheten på FB att rikta dina kommande annonser mot dina ”vanligaste” kunder om dina kunder har några gemensamma intressen som de skriver om på FB. Titta efter om det finns en minsta gemensam nämnare för dina kunder. Då kan du verkligen hitta ännu fler kunder som gillar din e-handel och börjar använda den.

  • Magnus Händel

    Jättekul och intressant att det gick så bra.
    Följ upp och se om någon av dina nya ”kunder” köper något under ex. kommande året så kan du ju sänka kostnaden för kampanjen ytterliggare.
    Sociala medier är ju helt klart en spelare att räkna med som kanal till och från kunderna.

  • christerisehag

    Hej Peter
    Snyggt jobbat! Kul att du delar med dig om hela upplägget och vad det kostade, vad det gav osv. Kul med framgång :))

    Ge familjen en kram och ha det gott så hörs vi

    Hälsningar / Christer

  • http://mwcommunication.blogspot.com/ Markus Welin

    Kul och kreativ kampanj, men tror dock den bryter mot FBs regler. Läs här och tolka själv: http://econsultancy.com/blog/5045-facebook-furt

    Kanske inte hela världen, de kan ju knappast kontrollera 400 miljoner användare. Men ändå bra att känna till.

  • http://mwcommunication.blogspot.com/ Markus Welin

    …vid lite nogrannare läsning så tror jag det är OK man man uppmanar folk att bli fans utanför FB, som du gjorde via mail. Så om du inte skrev något inne på själva FB som uppmanade folk att bli fans så är det nog inom ramarna :)

    Men som sagt, folk bryter ju mot FBs regler dagligen så tror inte det spelar så stor roll.

  • http://www.nolingo.se/ Peter Höjman

    Tack! Riktade annonser på FB? Det har jag inte sett. Tack för tipset.

  • http://www.nolingo.se/ Peter Höjman

    Tack! Jag kommer att bifoga en unik rabattkod i utskicket av mössan. På så sätt hoppas jag kunna smida medans järnet är varmt, dvs konvertera prospects till customers så snabbt som möjligt och precis som du säger kunna följa upp konverteringsgraden. Spännande :) /P

  • http://www.nolingo.se/ Peter Höjman

    Tack Christer, kul att hitta dig här :)

  • http://www.nolingo.se/ Peter Höjman

    Tack Markus. Oerhört intressant och ärligt talat så hade jag absolut ingen aning om det. ” They also prohibit running any contests or promotions that require users to become a fan, interact with a feed story, or do anything else outside an application tab or canvas page in order to enter.” Jag tolkar nog det som att jag brutit mot reglerna på ordet outside. Jo, och jag la en uppmaning på på Fanpagen vilket då är ett uppenbart brott mot reglerna. Hmmm det här kändes lite kluvet. Jag får nog läsa på lite innan jag sjösätter nästa ide. Jag får skylla på okunskap i det här fallet. tack för infon!!

  • http://www.nolingo.se/ Peter Höjman

    Läste igenom kommentarerna till inlägget som du länkade till och hittade detta: ”4.2 In the rules of the promotion, or otherwise, you will not condition entry to the promotion upon taking any action on Facebook, for example, updating a status, posting on a profile or Page, or uploading a photo. You may, however, condition entry to the promotion upon becoming a fan of a Page. Det tolkar jag som att du får inte ställa krav på folk att dom ska göra något, dela något eller skriva något på FB för att vara med men att det är OK att be folk bli fans för att få vara med. Eller…? :)

  • http://mwcommunication.blogspot.com/ Markus Welin

    Jag sitter ju inte heller inne med alla svar, det är jättesvårt detta :) Här finns dock alla regler: http://www.facebook.com/promotions_guidelines.php Intressant t.ex att ”sweeptakes” är helt förbjudna i Sverige.

    Om man ska vara petig så tror jag att man måste pusha för sin promotion på en tredjepartsapp, t.ex en tab på sin page. Eller utanför FB då, det måste ju ändå vara ok även om jag inte hittar något om det i texten.

    Men även om du skulle brutit mot reglerna så är du garanterat inte ensam. Säkert 90% av alla som marknadsför på Facebook gör säkert det. Personligen tycker jag att det är synd att det ska vara så mkt regler, men det är väl lite så det funkar i USA tyvärr.

    Kul diskussion hur som helst, och alltid roligt att läsa om hur andra entreprenörer använder sig av Facebook!

  • http://www.nolingo.se/ Peter Höjman

    Jag tolkar det som att det är OK om det sker utanför FB: ”You do not need our prior written approval if you are publicizing a promotion that is administered completely off of Facebook.” Lägg därtill texten i punkten 4.2 ”You may, however, condition entry to the promotion upon becoming a fan of a Page.” Mitt övetramp består isf i att jag publicerat kampanjen på vår Fanpage. Ingen verkar veta exakt vad som gäller. Jag har därför uppdaterat bloggposten där jag uppmanar alla som VET att träda fram för försöka bringa ljus över denna pikanta fråga.

    Tack för din information och dina kommentater!

  • http://www.magnus-lundin.se/ Magnus Lundin

    Hej Peter,

    Kul om det är så att du ökar din försäljning via ovan taktik! Jag är riktigt intresserad, och därför ställer jag tusen frågor! :)

    Du säger att du fått in nya prospects, men torde inte majoriteten av dina fans vara din befintliga kunder då du skickat nyhetsbrev just mot den målgruppen? Har du hittat ett sätt att mappa dina fans mot din kunddatabas? Hur ser din strategi ut för att konvertera dina fans? Hur har du tänkt att mäta word of mouth effekten?

    Ser fram emot svar!

    Allt gott,

    Mvh
    Magnus Lundin

  • http://mwcommunication.blogspot.com/ Markus Welin

    Så är det nog, tolkar det likadant jag.

    Håller med om att det vore bra om någon som jobbar väldigt mycket med sånt här praktiskt ville träda fram och säga exakt vad som gäller. Tycker den här frågan har hamnat lite i skymundan.

    Lycka till hur som helst, och trevlig helg!

  • Johan Sutinen

    Din kampanj snurrar vidare nu, på twitter etc.

    Det skulle jag verkligen kalla en fortsättning på din möss-kampanj utan att du har brutit mot Facebooks regelverk. Jag har själv administrerat ett liknande projekt som gick ut på att skänka pengar till välgörande inrättningar för varje medlem en kunds fan-sida fick. På detta sätt skapade företaget en grund för att kunna skicka ut information till intresserade. På min inrådan skänktes pengar för varje medlem. Det var mitt sätt att snurra runt regelboken, men det är svårt att inte göra fel…

    Men, fortsättningen följer då jag väntar på någon från Facebook att reflektera över regelverket. Då det är snårigt och uppdateras för ofta…

  • http://www.nolingo.se/ Peter Höjman

    Ja shit, va det snurrar på. Lika lite som jag kunde förutse resultatet av kampanjen kunde jag förutse effekten av min bloggpost. Iom det så kan man verkligen prata om en viral effekt på kampanjen. Oerhört spännande och lärorikt måste jag säga. Ska bli intressant att se om det är någon som kan reglerna och som ställer sig upp och dömer av matchen till slut :) Tack för att du tog dig tid att kommentera här och på din egen blogg!

  • http://www.nolingo.se/ Peter Höjman

    Tack för din kommentar. Några har faktiskt redan handlat :) Vi kommer i utskicket av mössan att bifoga ett bra erbjudande med en unik rabattkod för att på så sätt försöka trigga till köp och för att kunna mäta konverteringsgraden. Det ska bli oerhört spännande att följa :)

  • http://www.nolingo.se/ Peter Höjman

    Tack för din kommentar. Min ambition med kampanjen var att få befintliga kunder i mitt kundregister att bli fans, inte att skaffa fans bara i allmänhet. Syftet med att få fler kunder att bli fans är att kunna förbättra och snabba upp dialogen med dem. Idag skickar vi ut nyhetsbrev men det blir ju mest en envägskommunikation. Jag hade inte en tanke på att informationen skulle nå ut till en massa människor som inte redan var kunder hos oss. Men det var ju precis det som hände. Infon spred sig som en löpeld med resultatet att massor av människor gick in på vår sajt, gillade det dom såg och registrerade sig som kunder. Iom att de registrerat sig som kunder så har jag ju nu dem i mitt kundregister med e-postadresser, mobilnr, lite demografiska data osv. Min förhoppning är nu givetvis att flera av dem kommer att handla hos oss, några har faktiskt redan gjort det :) I utskicket av mössan kommer vi att bifoga en rabattkod för att på så sätt kunna följa omvandlingsfrekvensen. Har dock inge bra idé om hurman kan mäta word of moth effekten. har du något förslag så hör gärna av dig.

  • Pingback: Regler för kampanjer på Facebook?

  • Pingback: Så fick e-shoppen 200 nya Facebook-fans på 48h! | AlltOmSocialaMedier.se

  • Pingback: En exposé av mitt digitala liv (så här långt)

  • Pingback: Smart Facebook-kampanj

  • http://www.davidpaulsson.se/ David Paulsson

    Dina reflektioner kring varför det ändå vart billigt, jämfört med ”gammelmedia”, är det som gör det här så intressant. Keep up the good work. Lägger till din blog i min RSS-läsare och börjar följa dig på Twitter!

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Eller hur och det som gör det ännu intressantare är att mer än 90% av alla nya fans är kvar hos oss trots att det snart gått ett halvår sen vi körde kampanjen :) Kommer att köra en ny kampanj i höst igen. Ska bli spännande att se vad det kan ge… /Peter

Previous post:

Next post: