Social shopping på ett enkelt sätt med Facebooks nya kommentarsfunktion

För ungefär en månad sedan släppte Facebook en uppdaterad version av sitt kommentarssystem. Många har i förväg spekulerat i det skulle kunna bli ett hot mot tex disqus som är ett populärt verktyg för kommentarer på bloggar och webbsidor. Releasen har mottagits med blandade omdömen men jag tycker att många har missat den stora grejen nämligen att Facebooks nya kommentarssystem erbjuder en fantastisk möjlighet till utökad dialog och försäljning genom social shopping inom ehandel.

Proffsen verkar dock vara rörande överens om att nya Facebooks nya kommentarssystem inte kommer att kunna hota de etablerade kommentarssystem, i alla fall inte på kort sikt.  Invändningarna är främst är av teknisk karaktär (…”autencieringsfördelarna mot Disqus…”, ”Det finns heller inget centralt, sökbart repository…”) eller av mer bloggnördig karaktär (”Disqus är mycket smidigare med admin och strukturen på kommentarsfunktionen.”). Jag kan för lite om tekniken bakom för att kunna ha åsikter om det rent tekniskt och jag håller med bloggnördarna om fördelarna med tex disqus men jag tycker att de flesta har missat den i min mening den stora grejen framför allt för (e-handels)företag. Med Facebooks nya kommentarssystem blir det ännu enklare att skapa samtal med kunderna och för kunderna att dela och kommentera information vilket skapar en ökad spridning tex av information om olika produkter och erbjudande .

När någon skriver en kommentar på en webbsida tex om en produkt i en ebutik så publiceras kommentaren på dennes facebooksida vilket möjligör för dennes vänner att se kommentaren och kommentera kommentaren. Den stora nyheten i Facebooks nya kommentarssystem är att om någon av vännerna kommenterar kommentaren publiceras den vännens kommentar som en tråd på en ursprunliga kommentaren och visas på sidan där den publicerades. Inte alls så krångligt som det låter. I mitt företag som säljer arbetskläder har jag redan sett resultat av den nya funktionen.

En annan spännande funktion är att vem som helst, man behöver inte vara vänner på Facebook, kan kommentera någon annans kommentar dvs skapa en tråd av kommentarer precis på samma sätt som tex i disqus. Helt plötsligt kan det uppstå dialog på en webbplats mellan för varandra helt helt okända individer om tex en produkt, man kan fråga varandra, utbyta erfarenheter etc utan att behöva gå till företaget som säljer produkten.

Andra viktiga nyheter som jag gillar med Facebooks nya kommentarssystem är att jag får ett epost meddelande så snart någon har kommenterat en produkt i min ebutik vilket inte fungerade i den förra versionen. Det innebär att jag kan snabbt kolla upp vilken artikel det rör sig om och ta del av vad mina kunder tycker och tänker om olika produkter, gratis marknadskunskap helt enkelt. Det underlättar oxå monitoreringen av sajten dvs att hålla koll på innehållet, på spam, elaka kommentarer, olagligheter etc.

Med Facebooks nya kommentarssystem kan alltså en riktig social integration mellan användarna uppstå med avsändarens produkter eller erbjudande i fokus utan att avsändaren är inblandad. Detta har tidigare varit möjligt om man använt ett kommentarsverktyg som tex disqus men hur många vanliga konsumenter vet vad disqus är eller använder disqus? Disqus fungerar alldeles utmärkt på olika bloggar och diskussionssidor men för den som visar eller säljer produkter på nätet är enligt min mening Facebooks nya kommentarssystem överlägset.  Väldigt många konsumenter använder Facebook och är ständigt inloggade när de surfar på nätet. Ser de tex en produkt som de gillar kan de på ett ögonblick, på en impuls, enkelt skriva en kommentar och vips så ser alla vänner och andra besökare det (om den som kommenterar inte väljer att klicka ur rutan för delning) och kan delta med sina kommentarer eller sin information och när de gör det så vet deras vänner osv.

Disqus kommentarssystem och Facebooks kommentarssystem är alltså två helt olika saker med helt olika användningsområden. Jag, och jag tror många med mig, kommer inte att överge disqus utan forsätta använda det när jag uppträder i en mer kontrollerad och genomtänkt dialog där jag inte känner ett behov eller en lust  att dela med mig av min kommentar för att jag vet att det inte intresserar andra än mig själv och de som besöker sajten. Men jag kan definitivt tänka mig att använda Facebooks kommentarssystem på de sajter där jag shoppar för det vet jag att mina vänner är intresserade av. Bloggare har ett disquskonto, mannen på gatan har Facebook och det är därför Facebook kommer att lyckas.

Inom ehandel pratas det mycket som social shopping just nu och det kommer massor av nya tjänster inom social shopping men ett enkelt sätt att själv tex som liten ehandlare få igång det på sin sajt är att installera Facebooks nya kommentarssystem. Tänk också vad det kan innebära för de företag som redan har många fans när dessa börjar kommentera produkter, nyheter mm. För dig som vill veta mer rekommenderar jag Mortfiles (Jimi wikmans) excellenta beskrivning  om hur Facebooks nya kommentarssystem fungerar eller beskrivning på hur du lägger till Facebooks nya kommentarssystem på din sajt.

 

Övriga källor till denna bloggpost är IDG, ScaryMary och Nansens bloggar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!
  • Pingback: Facebook-kommentarssystem på bloggar | Socialwebb.se

  • Pingback: Facebook-kommentarssystem på bloggar - Webbevakningsbloggen - Webbevakningsbloggen

  • Marlene Olsson

    Jag tycker det verkar som om Facebook handlar mer och mer om att företag ska göra reklam för sina grejer så att dom kan sälja saker. Facebook kommer drunkna snart i annonser. Det är ju det dom lever på. Jag förstår inte poängen längre med Facebook. Mycket roligare att umgås i riktiga livet med riktiga vänner, en låtsatsvärlden på Facebook med låtsatsvänner. Det skulle inte förvåna mig om det är dit affärsmännen vill till slut. Bli vän med varenda en så man kan pumpa ut sin reklam non-stop. Jag blir bara trött och tycker att det är lätt att se igenom, precis som man inser att ett like är mycket på slentrian, och inte annat än falskt många gånger.

Previous post:

Next post: