Tänker du som e-handlare likadant som din kund?

Inom ehandel har man inte förmånen att få träffa sin kund ansikte mot ansikte och därmed lära känna denne och hur han resonerar i urvals- och köpsituationen. Därför är det extra viktigt att som e-handlare  ”ta på sig kundglasögonen och leka kund” ibland.

Bara för att det finns en branschpraxis för hur man kategoriserar produkter eller för att det mest logiska sättet att presentera produkterna i en e-butik är på ett visst sätt är det inte säkert att det är det sättet som passar alla kunder bäst eller det sätt som en kund söker sina produkter på. Kunden har kanske andra behov, behov som vid ett första påseende inte alltid är så självklara. Genom att försöka förstå de behoven och hur kunden tänker kan man hitta nya sätt för att att presentera sina produkter, sätt som inte bara ökar försäljningen av befintliga produkter och till befintliga kunder utan som oxå attraherar nya kunder.

Vi har sålt arbetskläder på nätet i snart tre år men först nu har vi gjort något av kunskapen om att många av våra kunder är extremt välväxta. Vi har alltid sålt mycket kläder i stora storlekar men de är kategoriserade efter användningsområde eller märke. Bara genom att ta redan dessa produkter och sätta ihop dem i ett nytt kluster i webbutiken, en kategori som vi döpt till Stora storlekar, har vi på några veckor redan fördubblat försäljningen av kläder i de största storlekarna. Varför har vi inte tänkt på det tidigare, att välväxta personer söker inte alltid kläder efter funktion eller märke utan ibland utifrån vilka storlekar som finns tillgängliga? Förmodligen därför att ingen av oss är så välväxt att vi behöver minst XXXXL och att vi därför inte har tänkt som kunden.

Som e-butik finns det massor av bra kluster som man kan skapa utifrån värderingar eller situiationsbehov.  Om man säljer tex modekläder till yngre tjejer varför inte skapa en kategori som heter Rosa där man samlar alla rosa plagg? Säljer man kontorsmaterial till småföretagare kan man kanske ha en kategori som heter Ny på jobbet där man samlar alla de vanligaste prylarna som man behöver köpa till en nyanställd osv.

Att som e-handlare ha goda kunskaper om kunden för att maximera försäljningen handlar alltså inte bara om att känna till demografiska data, snittköp, köpfrekvens etc utan det handlar oxå om att försöka förstå hur kunden tänker, känner och vilka behov han har och hur dessa behov egentligen ser ut. Genom att försöka förstå behoven utifrån livsstilsmönster, intressen, värderingar etc så kan presentera man sitt erbjudande på ett sätt som går hem hos fler. Helt enkelt sälja mer genom att tänka som kunden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!

Previous post:

Next post: