Tro på din idé och du kommer att lyckas

Har äntligen filmen The Social Network, historien om hur Facebook blev till, och jag inte låta bli att imponeras av Mark Zuckerbergs fokusering och tro på sin idé. 

I filmen blir han ständigt utsatt för synpunkter, råd, förslag osv på hur han ska förverkliga sin  idé om Facebook. Kompisarna tycker att han är galen. Hans affärspartner driver på för att utveckla företaget åt det håll som han tror är rätt. Kändisar försöker glida in på en räkmacka och styra upp verksamheten när det börjar rulla på.  Alla trycker på och vill vara med på ett eller annat sätt men MZ är stenhårt konsekvent, han tror på sin idé och håller fast vid den. Det är han som har skapat idén och det är han som har visionen oavsett hur mycket pengar alla andra säger sig kunna generera på hans idé. Väl medveten om att det är en filmatisering med den dramaturgin det kräver för att locka en biopublik och att filmen är gjord utan medverkan från de som är omtalade i filmen tror jag ända att en stor del av framgångssagan Facebook bygger just på att MZ vågade tro på sig själv och att han hade en vision, ett mål med sin idé.

Det är oerhört viktigt att man som skapare och entreprenör vågar tro på sig själv och sin idé,  i både med- och motvind. Visst ska man lyssna på andra och visst ska man våga ändra sig om det känns fel i magen men om det känns rätt i magen så håll fast vid det du tror på och driv det stenhårt framåt. Förvänta dig inte eller begär inte att din omgivning ska förstå din idé eller ens gilla den. Du har en vision om vad din idé ska uppnå, du har skapat den och ingen annan, hur gärna du eller de vill, kan förstå exakt din idé för de är inte du och de var inte med när du kläckte idéen!

Du är unik och din idé är unik. Våga hålla fast vid det och du kommer att lyckas.

 

Gillade du det här? Läs gärna mina bloggposter om ehandel.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!
  • Pingback: Tweets that mention Tro på din idé och du kommer att lyckas -- Topsy.com

  • http://www.legendarisk.nu Fredrik lager

    Bra skrivet! Har själv sett TSN och tycker den är riktigt inspirerande. Precis som du säger, man ska tro stenhårt på sig själv och sin idé.

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Tack. Tror att allt för många idéer går under just för att skaparen börjar lyssna på sim omgivning, blir osäker, börjar ändra och sen är själen i idéen borta. Tro på dig själv och din idé så kommer du att lyckas, du kanske tom skapar det ”nya facebook” på så sätt, vem vet :D. Tack för din kommentar. /P

  • http://www.uttaget.se/ Magnus Lundin

    Jag tror du är något mycket större på spåret i din kommentar ovanför min. Jag skulle personligen väldigt gärna läsa en bloggpost om att hålla själen i sin idé levande. Hur gör man? Vad bör man undvika? Realistiska tips och vägledning.

    Alla entreprenörer tappar sannolikt tron på sitt verk, om än bara för en mikrosekund, men själen är själva ryggraden som leder till framgång!

    Vad tror du?

    // Magnus

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Ouuhh, tung tanke. Vad är det som är själen i en idé och hur håller man den levande? Tål att tänkas på :) Jag tror oxå att alla skapare tappar tron på sitt verk ibland och just i det ögonblicket är man mottaglig för yttre påverkan som kan dribbla bort hela projektet. Insikt om detta och en medvetenhet om behovet av att vara konsekvent för att lyckas är därför en viktig egenskap för en framgångsrik entreprenör. Tack för din kommentar. /Peter

  • http://www.myheart.se Jimmy

    Inspirerande läsning. Jag måste ta och se The Social Network!

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Den var faktiskt bättre än jag trodde, och inspirerande :). /P

  • http://twitter.com/KalleBlomqvist Kalle Blomqvist

    Bra talat! Direkt när jag kom hem från premiären satte jag mig och skrev ner följande lärdomar, och hörnstenar i mitt eget ehandelsprojekt:

    – Skriv giltiga samarbetsavtal
    – Bra bokföring: Speca intäkter och kostnader på olika kontonummer
    – Förbered snabb uppskalning på alla nivåer, så att vi är beredda att ta emot trafik, kunder, kundsupport, samarbetsförslag, få inbetalningar, göra utbetalningar mm.
    – Om något kan marknadsföras och säljas på 1 marknad kan det också göras på 2, 4, 8, 16, 32…
    – En ekvation över spridning och tillväxt, som justeras med MÄTDATA över tiden.
    – Sajtnamn, produktnamn och varumärken är extremt viktiga. Så enkla men unika som möjligt.
    – Ett varumärke kan kanske bli ett adjektiv, t.ex. to google/att googla, to facebook/att facebooka osv. DÅ har man nått framgång!

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Heja, heja, jag håller tummarna. Tack för att du tog dig tid att kommentera. /Peter

Previous post:

Next post: